رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:جلوی بازار سیاه فولاد گرفته شود/ متناسب با خرید مواد اولیه، باید محصولات نهایی در بورس کالا عرضه شود
دکتر سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه مبنای قیمت محصولات فولادی عرضه و تقاضاست، گفت: امروز واسطه‌ها به تشدید قیمت‌ها دامن می‌زنند و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند در این ارتباط وارد عمل شده و مانع از نرخ‌های غیرواقعی و بازار سیاه شوند. وی اظهار داشت: تولیدکنندگان محصولات نهایی باید متناسب با خرید در بورس کالا نسبت به عرضه اقدام کنند و این امر باید به شکل جدی به مورد اجرا گذاشته شود و نظارت بر عملکرد هم انجام گیرد.

دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه مبنای قیمت محصولات فولادی عرضه و تقاضاست، گفت: امروز واسطه‌ها به تشدید قیمت‌ها دامن می‌زنند و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند در این ارتباط وارد عمل شده و مانع از نرخ‌های غیرواقعی و شکل‌گیری بازار سیاه شوند.

سبحانی با یادآوری تولید بیش از ۲۷ میلیون تن شمش فولادی در سال گذشته در کشور، افزود: برنامه پیش بینی شده برای امسال تولید ۳۰ میلیون تن شمش است که مصرف داخلی حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن برآورد می شود.

آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت حاکی از دستیابی به ظرفیت بالغ بر ۴۰ میلیون تن فولاد است که تاپایان امسال برآورد می شود از این میزان حداقل پنج درصد فراتر رویم.

پیشتر سرپرست سابق وزارت صنعت گفته بود، تا پایان برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶) میزان تولید شمش فولاد به رقم ۴۰ میلیون تن خواهد رسید.
برآورد هشت میلیون صادرات

سبحانی خاطرنشان ساخت: برآورد می شود امسال مجموع صادرات فولاد حداقل به هشت میلیون تن برسد، تحقق این مهم می‌تواند زمینه تداوم فعالیت فولادسازان باشد.

وزارتخانه مزبور، عملکرد صادرات فولاد در سال گذشته را رقم ۱۲ میلیون تنی داده بود، که به این ترتیب چهار میلیون تن افت خواهد داشت.

لزوم رایزنی با فولاد سازان

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: امروز بیش از هر زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هرگونه تصمیم‌گیری در این بخش نیازمند رایزنی با تشکل‌های ذیربط و خبرگان است، زیرا تعامل و همپوشانی در این حوزه سبب پایان بخشیدن به التهاب و برقراری توازن می‌شود.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان محصولات نهایی باید متناسب با خرید در بورس کالا نسبت به عرضه اقدام کنند و این امر باید به شکل جدی به مورد اجرا گذاشته شود و نظارت بر عملکرد هم انجام گیرد.

نقش تاثیرگذار نرخ ارز

سبحانی درباره عوامل موثر در تعیین قیمت فولاد توضیح داد: عوامل مختلفی در ارتباط با نرخ فولاد، نقش آفرین است که نرخ ارز با توجه با ارزبری واحدهای تولیدی مهم است، واقعیت این است که تولیدکننده هنگامی که مواد مورد نیاز را تامین میکند، باید ارزیابی شود با چه نرخ ارزی خرید می‌کند و بعد ارز حاصل از صادرات را چگونه به داخل و به چه نرخی ارایه دهد.

2

تاریخ انتشار : ۵ آبان ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۷
منبع : ایرنا
شناسه مطلب : 33301
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی