در گفت‌وگو با چیلان تشریح شد:نتیجه جلسه مهم نمایندگان واحدهای ذوب القایی با وزارت صمت/ تخصیص سهمیه آهن اسفنجی به کارخانجات ذوب القایی در صورت عرضه شمش در بورس کالا/ پیگیری گران‌فروشی آهن اسفنجی
حسام الدین والی، دبیر رسته ذوب القایی انجمن فولاد در گفت‌وگو با چیلان در مورد نتایج جلسه نمایندگان رسته ذوب القایی انجمن فولاد با داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، توضیحاتی را ارائه کرد. والی گفت: در این جلسه وزارت صمت پذیرفت که به کارخانجات ذوب القایی که شمش فولادی خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، سهمیه آهن اسفنجی اختصاص یابد.

حسام‌الدین والی در گفت‌وگو با  چیلان  عنوان کرد: نمایندگان رسته ذوب القایی به نمایندگی از ۱۱۰ واحد ذوب القایی کشور که بیش از ۵ میلیون تن شمش فولادی در سال تولید می‌کنند، نظرات خود را در جلسه با دکتر اسماعیلی مطرح کردند و مشکلات بخش خصوصی فعال در این حوزه را تشریح کردند.

موافقت با تخصیص سهمیه آهن اسفنجی

وی اظهار داشت: در این جلسه پیشنهاد شد جهت تشویق شرکت‌های القایی به حضور و عرضه بیشتر در بورس کالا، به شرکت‌هایی که در بورس شمش عرضه می‌کنند، سهمیه آهن اسفنجی تخصیص یابد که این پیشنهاد مورد موافقت معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت قرار گرفت.

پیگیری گران‌فروشی آهن اسفنجی

حسام‌الدین والی ادامه داد: در رابطه با قیمت و شرایط عرضه آهن اسفنجی مقرر گردید، موضوع گران‌فروشی آهن اسفنجی به واحدهای ذوب القایی، توسط وزارت صمت بررسی شود و اقدامات لازم در خصوص ممانعت از فروش آهن اسفنجی از طریق شرکت‌های بازرگانی به‌عمل آید.

تسهیل عرضه شمش در بورس کالا

وی گفت: همچنین در این جلسه مقرر گردید که وزارت صمت در زمینه تسهیل عرضه شمش فولادی توسط شرکت‌های القایی در بورس کالا هماهنگی لازم را با شرکت بورس کالای ایران انجام دهد. پذیرش در بورس کالا فرآیندی زمان‌بر است که قرار شد با مذاکرات وزارت صمت، بورس کالا فرآیند پذیرش واحدهای ذوب القایی را تسهیل کند. همچنین عرضه در بورس کالا نیازمند ارائه تضامین سنگین است که ارائه این تضامین از توان بخش خصوصی خارج است. قرار شد مشکل تضامین نیز حل شود تا واحدهای ذوب القایی بتوانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

مشکل بی‌مشتری ماندن شمش در بورس کالا

حسام‌الدین والی بیان داشت: نمایندگان رسته ذوب القایی این موضوع را مطرح کردند که شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد، فروش خارج از بورس کالا را ممنوع کرده، در حالی که ممکن است شمش در بورس کالا فروش نرود. در این مورد مقرر شد شرایطی ایجاد شود تا اگر شمش فولادی دو هفته در بورس کالا فروش نرفت، خارج از بورس به فروش برسد و سپس معامله صورت‌گرفته در بورس درج شود. مذاکرات در این خصوص و نحوه اجرایی شدن آن را وزارت صمت و انجمن فولاد انجام خواهند داد.

وی همچنین گفت: در این جلسه عنوان شد که صادرات شمش فولادی منوط به رعایت کف عرضه در بورس کالا است. مشکلات واحدهای ذوب القایی در حوزه تأمین مواد اولیه و هزینه تولید بالاتر این واحدها نسبت به شرکت‌هایی که بخش بزرگ‌تری از زنجیره فولاد را در اختیار دارند نیز در این جلسه تشرح شد.

2

تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۲
شناسه مطلب : 34006
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی