«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ گزارش هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، دستور معاون اول رئیس جمهور برای بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، دستور معاون اول رئیس جمهور برای بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد بود؛ دستوری که علاوه بر نگاه مثبت دولت و گرایش به اصلاح رویکردهای تنظیم بازار فولاد، یک سیگنال قدرتمند برای بازار سرمایه نیز محسوب می‌شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، هفته گذشته دستور بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد، موسوم به شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد را صادر کرد. وی در دستور خود خطاب به دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور نوشت: به‌گونه‌ای در اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد اقدام شود که «هیچ علامت منفی به بورس داده نشود».

دستور معاون اول رئیس جمهور برای بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد، درپی نامه محمد شریعتمداری وزیر کار به اسحاق جهانگیری صورت گرفت. وزیر کار در نامه خود نوشته بود که با توجه به سهم ۱۵ درصدی صنعت فولاد در بازار سرمایه، شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد علاوه بر کاهش صادرات این صنعت، باعث آسیب جدی به سرمایه و اعتماد مردم و ناامنی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد شد.

وزیر کار در درخواست خود برای بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار گفته بود که وزارت کار و شرکت‌های تابعه آن، سهم ۲۰ درصدی از معادن و صنایع فولادی کشور دارند و نظرات آن‌ها در تدوین شیوه‌نامه اخذ نشده است.

شریعتمداری در نامه خود درخواست کرده بود که شیوه نامه تنظیم بازار فولاد با هماهنگی وزارتخانه های صمت، کار و اقتصاد و مشارکت شرکت های بزرگ فولادی و تشکل های این زنجیره به گونه ای اصلاح شود که مشخص، شفاف، صریح و بدون امکان اعمال سلایق شخصی و غیرکارشناسی باشد و از ایجاد رانت توسط برخی افراد که مصداق واضح این موضوع هستند، جلوگیری گردد.

بعد از این نامه وزیر کار، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای به محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، در تاریخ ۴ بهمن، دستور بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد با تاکید بر حمایت از بورس را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: دستور معاون اول رئیس جمهور برای بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد

گزارش هفته

هفته پیش، آمار تولید فولاد در دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط انجمن جهانی فولاد منتشر شد. تازه‌ترین گزارش انجمن جهانی فولاد حاکی از رشد ۱۳.۴ درصدی تولید فولاد خام ایران در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ بود. همچنین تولید فولاد خام ایران در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ رشد ۱۹.۶ درصدی را نسبت به ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ تجربه کرد.

آمارهای «وُرلد استیل» نشان داد که ایران در سال ۲۰۲۰ بیشترین رشد تولید فولاد را در میان تولیدکنندگان بزرگ فولاد دنیا داشته است. جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان بزرگ فولاد در سال ۲۰۲۰ تغییر نکرده و ایران همچنان در رده دهم قرار دارد. شیوع کرونا باعث شده تا در سال ۲۰۲۰، روسیه جای آمریکا را بگیرد و چهارمین تولیدکننده فولاد دنیا شود و ترکیه نیز با یک پله صعود بر جای آلمان نشسته و جایگاه هفتم تولید فولاد جهان را از آن خود کرده است.

میزان تولید فولاد خام ایران در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰، ۱۹.۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۹ افزایش یافت و به ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تن رسید.

همچنین، ایران در سال ۲۰۲۰، ۲۹ میلیون و ۳۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده که در مقایسه به رقم سال ۲۰۱۹ (۲۵ میلیون و ۶۰۹ هزار تن)، رشد ۱۳.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کارنامه تولید فولاد دنیا در سال ۲۰۲۰

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #فجر دانست. در هفته گذشته سهام شرکت فولاد امیرکبیر کاشان بیشترین رشد قیمت را در میان نمادهای فولادی تجربه کرد. رشد قیمت این نماد در هفته پیش ۱۴.۴ درصد بود.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۸۰ هزار و ۳۹۵ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۲۱۲۳ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۴۶۳ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

2

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸
شناسه مطلب : 34604
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی