معاون معدنی وزارت صمت در پاسخ به چیلان:تخصیص سهمیه صادرات به شرکت‌های فولادی در دست بررسی است/ «ستاد زنجیره فولاد» با حضور تشکل‌های بخش خصوصی تشکیل می‌شود/ نباید بازار صادراتی شمش خود را تقدیم دیگران کنیم + جزئیات کامل نشست خبری
دکتر اردشیر سعدمحمدی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار چیلان گفت: با توجه به تقاضا و مصرف بازار داخلی در بخش مقاطع طویل فولادی و میزان تولید شمش فولادی در کشور، صادرات شمش ضرورت دارد و ما نباید بازار خارجی خود را به راحتی تقدیم دیگران کنیم. اختصاص سهمیه صادرات به شرکت‌های فولادی در دست بررسی است و در جلسه فردا (چهارشنبه ۱۳ اسفند) با مدیران فولادی، این موضوع مطرح خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در پاسخ به سوال خبرنگار  چیلان  در مورد رگولاتوری صنعت و بازار فولاد، از تشکیل ستاد زنجیره فولاد خبر داد و گفت: فردا در جلسه‌ای که با حضور مدیران صنعت فولاد کشور در وزارت صمت برگزار می‌شود، بحث تشکیل ستاد زنجیره فولاد را مطرح خواهیم کرد. بنده اعتقاد به خرد جمعی دارم و رگولاتوری حوزه معدن و صنایع معدنی باید با حضور موثر تشکل‌های بخش خصوصی مثل انجمن فولاد، انجمن سیمان، انجمن سرب و روی و غیره صورت گیرد. منافع مملکت و مردم در بهره‌گیری از خرد جمعی و استفاده از نظرات فعالان اقتصادی و کارشناسان است.

اصلاح طرح فولادی مجلس با نظرات فعالان زنجیره فولاد

دکتر سعدمحمدی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار  چیلان  در خصوص طرح فولادی مجلس موسوم به «طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار» گفت: ما معتقدیم که همه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات در قبال بخش معدن و صنایع معدنی باید بر مبنای خرد جمعی و کار کارشناسی باشد. نظرات شرکت‌های زنجیره فولاد و تشکل‌های بخش خصوصی در مورد طرح فولادی مجلس اخذ خواهد شد تا این طرح به بهترین شیوه اصلاح و اجرایی شود.

وی با ارائه جزئیات بیشتر در مورد طرح فولادی مجلس اظهار داشت: در حال حاضر تولید فولاد ۳۱ میلیون تن است؛ از ۳۱ میلیون تن فولادی که در کشور تولید می‌شود ۲۰ تا ۲۱ میلیون تن آن شمش و مابقی اسلب است که اسلب تبدیل به ورق شده و در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور ۱۲ میلیون تن تقاضا برای شمش وجود دارد، با این میزان تولید آیا درست است که جلوی صادرات گرفته شود؟ نسخه‌هایی که برای اسلب و شمش داریم با یکدیگر متفاوت است. با کاهش تولید شمش دردی از مصرف کننده درمان نمی‌شود. ما بازارهای صادراتی خود را برای شمش داریم اما در این حوزه خلاء قانونی وجود دارد که مجلس باید به آن بپردازد. در مورد ورق‌هایی با ضخامت کمتر از ۵ میلی‌متر که تقاضا برای آن زیاد است می‌توان واردات را آزاد کرد و مجلس باید به آن رسیدگی کند.

سعدمحمدی افزود: ما با مجلس صحبت کرده ایم و پس از جمع‌آوری نقطه نظرات فعالان زنجیره فولاد، این مسائل را به صورت مکتوب در اختیار مجلس قرار می‌دهیم. ما فردا با تمام تولیدکنندگان فولاد جلسه داریم تا موضوع را با همکاری نمایندگان مجلس به شکل منطقی به سرانجام برسانیم.

آزادسازی پهنه‌های معدنی بلوکه‌شده

وی عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم که بحث روز هم هست مربوط به واگذاری پهنه‌های معدنی است، در مرحله اول ما به هیچ عنوان به پهنه‌ها و معادنی که متعلق به افراد است و دارای مشکلات با سازمان محیط زیست یا منابع طبیعی است، کاری نداریم. محدوده‌هایی که مالک ندارند و بلا استفاده مانده، در چارچوب این طرح به عموم عرضه می‌شود و از طریق برگزاری مزایده، بخش معدن یک گام مهم در مسیر توسعه خواهد داشت.

وی افزود: هماهنگی لازم بین تمام استان ها انجام شده است و  در نیمه فروردین ماه سال آینده جلسه‌ای با نمایندگان استان ها برگزار و کار مزایده پهنه های معدنی بلوکه شده انجام می شود.

شروط ترخیص ماشین آلات معدنی

معاون امور معادن وزارت صمت در خصوص ترخیص ماشین آلات معدنی از گمرکات گفت: مجوز ترخیص ماشین های مورد نیاز معدنی که قبلا ثبت شده بودند و ارز مورد نیاز را خود افراد تامین کرده اند و ساخت داخل هم ندارند به زودی صادر می شود. ماشین‌آلاتی که ساخت داخل دارند، اجازه ورود به کشور را ندارند.

برنامه تولید فولاد و لزوم افزایش اکتشاف سنگ آهن

سعد محمدی بیان کرد: امسال حدود ۳۱ میلیون تن فولاد تولید می‌شود و قرار است تا چهار سال دیگر این میزان به ۵۵ میلیون تن می‌رسد، لذا ۱۰۰ میلیون تن تولید فعلی سنگ آهن باید به ۱۶۰ میلیون تن باید افزایش یابد. برای این میزان تولید نیازمند آموزش مستمر، سرمایه‌گذاری در اکتشاف، تغییر نگرش و مدلینگ هستیم.

وی افزود: ذخایر سنگ آهن ایران در حال حاضر به صورت خوش‌بینانه، کفاف تولید ۲۰ سال را می‌دهد. این در حالی است که ذخایر سنگ آهن دنیا، کفاف تولید فولاد در دنیا برای ۷۵ سال را می‌دهد و مشخص است که ما در حوزه اکتشاف از دنیا عقب هستیم.

وضعیت فعالیت معادن

این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: ۶۲۵۹ پروانه معدنی فعال و ۳۹۹۰ معدن غیرفعال داریم که ممکن است به دلیل مسائل زیست محیطی غیرفعال باشند اما راکد نیستند. ۱۱۹۷ مجوز برداشت و ۲۳۴۰ معدن راکد داریم که برای این معدن‌ها بررسی‌هایی در حال انجام است تا علت وضعیت آنها مشخص شود. در سال جاری تا پایان شهریور ماه ۳۰۹ پروانه جدید صادر شده است.

مشکل بازار ورق فولادی

وی در مورد کمبود ورق فولادی گفت: ما در کشور بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم که ۱۵ میلیون تن آن به شمش و مابقی به اسلب تبدیل می‌شود.

معاون وزارت صمت گفت: میزان مصرف شمش فولادی در کشور ۱۲ میلیون تن است و اسلب نیز صرف تولید ورق و لوله و پروفیل می شود. ما ۱۰ میلیون تن ورق فولادی در کشور مصرف داریم که تقریبا همین میزان هم تولید می‌شود.

وی گفت: ۱۱۶۴ واحد در کشور تقاضای خرید ورق فولادی دارند که اطلاعات مربوطه در سامانه «بهین‌یاب» ثبت می‌شود. بررسی این اطلاعات نشان می‌دهد که از این میان، ۲۴۰ واحد طی سال‌های گذشته عملیاتی نداشته‌اند بنابراین دلیل تقاضای این واحدها برای خرید ورق چیست؟ ما گفته ایم هر واحدی که نیاز به ورق فولادی دارد در سامانه بهین یاب ثبت نام کند تا ببینیم کجا مصرف می‌شود. مابقی نیز بنگاه‌های بزرگ و کوچک هستند اما به دلیل اینکه بنگاه‌های بزرگ سهم زیادی می‌خرند، بنگاه‌های کوچک توان خرید ندارد. ازاین‌رو سعی می‌کنیم امکان خرید را برای بنگاه‌های کوچک فراهم کنیم تا تنش کمتر شود البته این کار دخالت نیست بلکه برنامه‌ریزی است.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۵
شناسه مطلب : 34831
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی