«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، افتتاح دو طرح بزرگ زنجیره فولاد در استان‌های یزد و کرمان بود. کارخانه گندله‌سازی سه‌چاهون بافق و مجتمع فولاد زرند ایرانیان هفته گذشته به بهره‌برداری رسیدند تا با آغاز تولید از این دو مجتمع عظیم، صنعت فولاد ایران، گام بزرگ دیگری در مسیر توسعه بردارد. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، افتتاح دو طرح بزرگ زنجیره فولاد در استان‌های یزد و کرمان بود. کارخانه گندله‌سازی سه‌چاهون بافق و مجتمع فولاد زرند ایرانیان هفته گذشته به بهره‌برداری رسیدند تا با آغاز تولید از این دو مجتمع عظیم، صنعت فولاد ایران، گام بزرگ دیگری در مسیر توسعه بردارد.

هفته گذشته پروژه گندله‌سازی سه چاهون بافق به‌صورت رسمی با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور افتتاح شد. کارخانه گندله‌سازی سه چاهون، بزرگ‌ترین پروژه گندله‌سازی به روش کوره دوار در کشور و سومین پروژه بزرگ در دنیا‌ است. ارزش روز پروژه عظیم گندله‌سازی سه چاهون ۹۳۰۰ میلیا‌رد تومان است که از منابع شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران و صندوق بازنشستگی فولاد تا‌مین شده است. این پروژه با ظرفیت ۵ میلیون تن برای ۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای ۱۵۰۰ نفر به‌صورت غیر‌مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

رضا فلاح مدیرعامل سنگ‌آهن مرکزی ایران بافق در این‌ّباره گفت: ظرفیت اسمی کارخانه روزانه ۱۷ هزارتن گندله است که این میزان برای تولید سالانه پنج میلیون تن گندله ضروری است. به گفته وی، این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۹ هزار و ۳۰۰ میلیا‌رد تومانی و سود سالانه یک‌هزار و ۲۰۰ میلیا‌رد تومان، تحول بزرگی را در اقتصاد و آبادانی منطقه بافق به ارمغان خواهد آورد. با راه‌اندازی این طرح، ماده اولیه تعدادی از واحد‌های فولادسازی به روش احیا‌ی مستقیم تا‌مین شده و از خروج معادل ارزش افزوده ایجاد شده جلوگیری می‌شود. ارزش افزوده تبدیل کنسانتره سنگ‌آهن به گندله بسیا‌ر بالا بوده و دوره‌های بازگشت سرمایه در طرح‌های گندله‌سازی حدود دو تا‌ سه سال است که با راه‌اندازی آن سالانه از خام‌فروشی بیش از ۲ میلیون تن کنسانتره آهن جلوگیری می‌شود.

همچنین هفته گذشته در استان کرمان مجتمع فولاد زرند ایرانیان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های فولادی پس از انقلاب به بهره‌برداری رسید. هدف از ساخت این مجموعه، تولید سالانه ۱.۷ میلیون تن فولاد میانی است که برای حدود ۲۷۰۰ نفر به‌طور مستقیم و برای ۲۷۰۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغالزایی در پی خواهد داشت.

به گفته مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان، زنجیره تولید فولاد از معدن خمرود و جلال آباد آغاز می‌شود، با تولید۴ میلیون تن کنسانتره، ۵.۲ میلیون تن گندله، ۱ میلیون و ۲۰۰هزار تن کک، پیش رفته و با بهره‌برداری از مجتمع فولادسازی، چرخه تولید ۱.۷ میلیون تنی فولاد کامل می‌شود. شرکت فولاد زرند ایرانیان به عنوان بزرگترین زیرمجموعه هلدینگ #میدکو با مأموریت تولید فولاد، متشکل از کارخانجات و پروژه‌های متعددی است که جمعاً زنجیره تولید فولاد از معدن تا محصول نهایی شمش به ظرفیت ۱.۷ میلیون تن را تشکیل می‌دهد.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #فخوز دانست. در بین نمادهای زنجیره فولاد، سهام شرکت فولاد خوزستان در هفته گذشته بیشترین بازدهی را داشت و رشد قیمت هفتگی آن ۸.۹ درصد بود.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۲۳۰ هزار و ۸۴۸ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که کاهش ۵۲ درصدی را نسبت به هفته پیش از آن نشان می‌دهد.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۳۱۲۳ میلیارد تومان بود که کاهش ۵۴ درصدی را نسبت به هفته پیش از آن نشان می‌دهد.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۳۵۰ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

2

تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۵
شناسه مطلب : 34918
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی