چالش تأمین مواد اولیه در گفت‌وگوی چیلان با صالحی:شرایط تأمین مواد اولیه ذوب آهن اصفهان شکننده است/ برای ذوب آهن سهمیه سنگ آهن دانه‌بندی درنظر گرفته شود
محمدجعفر صالحی معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با چیلان با اشاره به این‌که پایه‌گذار صنعت فولاد کشور در حال حاضر از هیچ سهمیه سنگ آهن دانه‌بندی برخوردار نیست، اظهار داشت: انتظار از وزارت صمت این است که همانطور که سهمیه کنسانتره و گندله برای سایر شرکت‌های فولادی درنظر گرفته می‌شود، برای ذوب آهن که از یارانه انرژی نیز برخوردار نیست، سهمیه سنگ آهن دانه‌بندی درنظر گرفته شود. وضعیت تامین سنگ آهن دانه‌بندی ذوب آهن، نامطمئن و شکننده است و باید در این زمینه تدابیر لازم با تخصیص سهمیه اندیشیده شود.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان به خبرنگار  چیلان  گفت: در حال حاضر حوزه تأمین و تدارک، خصوصاً تأمین مواد اولیه، پاشنه آشیل صنعت فولاد در ایران است. تغییرات و نوسان‌های شدیدی که در قیمت‌های جهانی مواد اولیه صنعت فولاد در حال رخ دادن است نیز موضوع تأمین پایدار مواد اولیه را با چالش‌های بیشتری مواجه ساخته است. خصوصاً نوسانات اخیر قیمت زغال سنگ در چین، تأمین مواد اولیه ذوب آهن را با مشکلات بیشتری مواجه ساخته است.

دلایل جذابیت صادرات سنگ آهن

صالحی با اشاره با نوسانات نرخ ارز در کشور گفت: التهابات بازار ارز و بالا رفتن قیمت‌ها در این بازار، باعث شده تا برای صادرات سنگ آهن سنگ آهن نسبت به فروش داخلی آن، جذابیت ایجاد شود. علاوه بر این، کنترل قیمتی که در انتهای زنجیره فولاد اعمال می‌شود، انگیزه اقتصادی صادرات سنگ آهن را بیشتر کرده است.

تولید ناکافی سنگ آهن در کشور

وی تأکید کرد: موضوعی که باعث شده تا کمبود مواد اولیه به پاشنه آشیل صنعت فولاد در کشور تبدیل شود، کمبود تولید سنگ آهن در کشور است. توازن تأمین در ابتدای زنجیره فولاد به هم خورده است و امروزه می‌بینیم که حتی دو «خواهرِ معدنی» یعنی شرکت‌های گل گهر و چادرملو نیز خریدار سنگ آهن هستند! این که گل گهر و چادرملو نیز به دنبال خرید سنگ آهن هستند نشان می‌دهد که تولید سنگ آهن در کشور به اندازه کافی نیست و در حوزه اکتشاف سنگ آهن، سرمایه‌گذاری کافی صورت نگرفته است.

صالحی با اشاره به رقابت بر سر خرید سنگ آهن دانه‌بندی در کشور گفت: در حال حاضر شاهد رقابت بر سر خرید سنگ آهن دانه‌بندی با عیار ۶۰ و ۶۱ درصد که قابلیت مصرف در سیستم کوره بلند دارد، هستیم و این امر، کار ذوب آهن برای تأمین مواد اولیه خود را دشوارتر کرده است. کنسانتره‌سازان هم به دنبال خرید این نوع سنگ آهن هستند و این رقابت، وضعیت تأمین مواد اولیه شرکت ذوب آهن اصفهان را پیچیده‌تر کرده است.

بی‌مهری به مادر صنعت فولاد ایران

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به وضعیت ذوب آهن اصفهان در سالیان گذشته گفت: در کشور شاهد بی‌مهری نسبت به ذوب آهن اصفهان هستیم و این شرکت هیچ سهمیه‌ای بابت سنگ آهن دانه‌بندی و معادن ندارد. از مواد اولیه آهن‌داری که توسط معاون امور معادن وزارت صمت به فولادسازان تخصیص می‌یابد، تنها بخشی کنسانتره و گندله سهم ذوب آهن است که آن هم در واحد احیاء مستقیم این شرکت مصرف می‌شود.

صالحی افزود: ذوب آهن به‌عنوان مادر صنعت فولاد ایران از هیچ سهمیه سنگ آهن دانه‌ّبندی برخوردار نیست و انتظار از معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت این است که به ذوب آهن در این مورد سهمیه تخصیص داده شود. شرایط تأمین مواد اولیه ذوب آهن، بسیار شکننده و نامطمئن است و همانطور که سهمیه کنسانتره و گندله برای سایر شرکت‌های فولادی درنظر گرفته می‌شود، برای ذوب آهن که از یارانه انرژی نیز برخوردار نیست، باید سهمیه سنگ آهن دانه‌بندی درنظر گرفته شود. انتظار از آقای دکتر سعدمحمدی که حقیقتاً با شایستگی به‌عنوان معاون امور معدنی وزارت صمت انتخاب شده، این است که با تخصیص سهمیه سنگ آهن دانه‌بندی برای ذوب آهن، این اقدام مهم را به‌نام خود ثبت کند تا ذوب آهن مشکلی در تأمین پایدار مواد اولیه خود نداشته باشد.

سهمیه‌ای که به تیر غیب گرفتار شد

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا طبق مصوبه دولت برای ذوب آهن سهمیه سالانه یک میلیون و ۷۵۰ میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی درنظر گرفته شده بود، اظهار داشت: طبق مصوبه هیئت دولت در تاریخ ۲۲ مردادماه سال گذشته برای ذوب آهن اصفهان این سهمیه درنظر گرفته شده بود؛ اما کمیسیون تطبیق مقررات دولت با قوانین مجلس، این مصوبه را مغایر تبصره «هـ» ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تشخیص داد و این سهمیه گرفتار تیر غیب شد.

معاون خرید ذوب آهن ادامه داد: اعتبار این مصوبه ۵ ساله بود و با شرایط پنج‌گانه قابل تمدید بود. اما این سهمیه در سال دوم تخصیص آن، از شرکت ذوب آهن دریغ شد و گفتنی است که این سهمیه پیش از این در تمامی کمیسیون‌های مربوطه مورد تأیید قرار گرفته بود. به هر صورت، ضرورت دارد که تمهیدات لازم در مورد تأمین پایدار مواد اولیه شرکت ذوب آهن اصفهان اندیشیده شود و امیدوارم این ضرورت، درک شود.

ابهامات یک بخشنامه و شدت گرفتن ارسال سنگ آهن به بندر

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان بیان داشت: اخیراً بخشنامه آقای عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرک این شائبه را به اشتباه ایجاد کرده که صادرات سنگ آهن آزاد شده و دیگر محدودیتی برای صادرات سنگ آهن وجود ندارد. این شائبه، ارسال سنگ آهن از معادن کشور به بندر را در دو، سه ماه اخیر افزایش داده اما نرخ خروج سنگ آهن از بندر مثل سابق است و هنوز افزایش نیافته است.

صالحی افزود: لازم است که در خصوص این بخشنامه شفاف‌سازی صورت گیرد و صراحتاً گفته شود که در مورد صادرات سنگ آهن، آنچه که گذشته بوده تغییری نکرده و صادرات سنگ آهن همچنان نیازمند تیک صادراتی وزارت صمت است.

*این گفت‌وگو در شماره ۹۵ نشریه  چیلان  منتشر شده است.

2

تاریخ انتشار : ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۴
شناسه مطلب : 35300
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی