جعفریوسفی در گفت‌وگو با چیلان تشریح کرد:از جهش تولید تا ساخت یک محصول استراتژیک جدید در گروه ملی فولاد
نادر جعفریوسفی مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: این شرکت جهش تولید را رقم زد و میزان تولید را که در سال ۹۷ به ۹۸ هزار تن رسیده بود، در سال گذشته به ۴۷۵ هزار تن رساندیم و همزمان موفق به تولید یک محصول استراتژیک، یعنی لوله‌های جریانی زیر ۶ اینچ صنعت نفت شدیم و اولین قرارداد ساخت داخل این لوله‌ها را با پیمانکار صنعت نفت امضاء کردیم.

نادر جعفریوسفی در ابتدای این گفت‌وگو عنوان کرد: به علت مشکلات چندین‌ساله، حجم تولیدات گروه ملی فولاد که قدیمی‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی در کشور است، در سال ۹۷ تا ۹۸ هزار تن پایین آمده بود. خوشبختانه با اقداماتی که انجام شد، در گام اول میزان تولید این شرکت در سال ۹۸ به ۲۲۵ هزار تن و سپس در سال ۹۹ به ۴۷۵ هزار تن رسید.

وی افزود: البته حجم تولید در سال گذشته می‌توانست بیش از این باشد اما سه برابر شدن قیمت شمش فولادی و مشکلات مربوط به تأمین سرمایه در گردش که یک مشکل عمومی در بین واحدهای نورد محسوب می‌شود، باعث شد تا این امر محقق نشود.

عدالت در زنجیره فولاد برقرار باشد

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران تأکید کرد: برای توسعه پایدار باید بین حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد از سنگ آهن گرفته تا محصولات میانی و نهایی، عدالت و توازن قیمتی برقرار باشد تا همه این حلقه‌ها از یک سود معقول و منصفانه برخوردار باشند.

جعفریوسفی ادامه داد: در ماه‌های اخیر به جز مشکلات بزرگی نظیر قطع برق صنایع فولادی، شاهد کاهش فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش بوده‌ایم و این فاصله تا جایی کاهش یافته که با درنظر گرفتن ضایعاتِ تبدیل شمش به میلگرد، جبران هزینه‌های حمل، حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار را نمی‌کند و در واقع تولیدکنندگان مقاطع طویل وارد حاشیه زیان شده‌اند. این خلاف عدالت در زنجیره فولاد است و به‌هیج وجه به نفع تولید و اشتغال در کشور نیست. آسیب به حلقه نورد زنجیره فولاد، آسیب به بخش‌هایی نظیر بخش ساختمان و کل اقتصاد کشور را درپی خواهد داشت.

قیمت محصولات فولادی و قدرت خرید مشتریان

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران عنوان کرد: یکی از دلایل کاهش تقاضا در بازار مقاطع طویل فولادی این است که قیمت‌های موجود در بازار با قدرت خرید مشتریان همخوانی ندارد و این امر یکی از دلایل رکود ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی است. برای توسعه پایدار اقتصاد کشور، بر اساس قیمت تمام‌شده و حاشیه سود منصفانه باید توازن قیمتی در زنجیره فولاد برقرار شود تا هم تمام حلقه‌های این زنجیره منتفع شوند و هم بخش‌هایی نظیر ساختمان و پروژه‌ها از رکود خارج شوند.

تولید یک کالای استراتژیک صنعت نفت

نادر جعفریوسفی در مورد تولید یک محصول جدید در این شرکت گفت: گروه ملی فولاد، در کنار جهش تولید، سال گذشته موفق به تولید لوله‌های جریانی زیر ۶ اینچ صنعت نفت شد که یکی از کالاهای استراتژیک موردنیاز این صنعت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اولین نمونه این محصول در سال ۱۳۹۹ و تحت نظارت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تولید و بعد از تست‌هایی که این شرکت بر روی محصول تولیدی انجام داد، مورد تایید این شرکت و صنعت نفت قرار گرفت. خوشبختانه بعد از مذاکرات صورت گرفته در مرداد سال جاری نخستین قرارداد ساخت این لوله‌ها با یک پیمانکار صنعت نفت به امضاء رسید.

جعفریوسفی تأکید کرد: گروه ملی صنعتی فولاد به‌عنوان تنها شرکت ایرانی در تولید لوله‌های جریانی زیر ۶ اینچ صنعت نفت ورود کرده است و انتظار داریم صنعت نفت از این شرکت حمایت کند تا از این طریق همزمان با خودکفایی در تولید یک محصول استراتژیک، فضا برای تولید محصولات دیگر نیز مهیا شود. ما برای تولید لوله‌های درون‌چاهی زیر ۶ اینچ که یکی دیگر از محصولات استراتژیک صنعت نفت است برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امیدواریم با حمایت صنعت نفت، بتوانیم این برنامه را عملی کنیم.

2

تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۱
شناسه مطلب : 38170
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی