دکتر نادری در گفت‌وگو با چیلان شرح داد: مدل توسعه «ومعادن» با شریک کردن مردم در پروژه‌های پربازده معدنی
دکتر امیرحسین نادری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: در 6 ماه اخیر یک فرصت طلایی برای صادرات فولاد وجود داشت که متأسفانه با احتکاری که در زنجیره فولاد و به بهانه تغذیه بازار داخلی صورت گرفت، از این فرصت به‌خوبی استفاده نشد. بازار جهانی فولاد، موج‌های نزولی قیمت و اصطلاحاً «دره‌های مرگی» دارد که شرکت‌ها برای تاب‌آوری در آن‌ها باید در دوران رونق بازار، به لحاظ افزایش منابع مالی و استفاده از فرصت‌های صادراتی خود را تجهیز کنند. وی در این گفت‌وگو آخرین برنامه‌های «ومعادن» را نیز تشریح کرد.

به گزارش  چیلان ، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: در ماه‌های گذشته قیمت سنگ آهن تا بیش از ۲۰۰ دلار به ازای هر تن و قیمت شمش تا بیش از ۷۰۰ دلار به ازای هر تن بالا رفت. افزایش قیمت کامودیتی‌ها، فرصت خوبی بود که کل زنجیره فولاد می‌توانست از آن بالاترین بهره را ببرد. اما متأسفانه به بهانه بالا رفتن مصرف در داخل کشور، آن هم مصرفی که بخش بزرگی از آن واقعی نبود، از فرصت بزرگ صادراتی استفاده نشد.

دکتر نادری خاطرنشان ساخت: در بازارهای جهانی، اقبال و ادبارهایی وجود دارد و در موج‌های صعودی قیمت‌ها، شرکت‌ها باید بالاترین بهره را از فرصت‌های پیش‌آمده ببرند تا سپس در دوره‌های نزولی بتوانند تاب‌آوری داشته باشند و با منابع مالی که پیش از این به‌دست آورده‌اند، تولید خود را به‌صورت پایدار توسعه دهند.

پیوست فرهنگی برای طرح‌های توسعه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و رابطه آن با توسعه گفت: در «ومعادن» ما بر مسئولیت اجتماعی تأکید زیادی داریم و این موضوع الزامی شده است که تمام مطالعات فنی و اقتصادی و همه طرح‌های توسعه شرکت‌های زیرمجموعه، «پیوست فرهنگی» داشته باشد.

وی افزود: نگاه ما به مسئولیت اجتماعی صرفاً این نیست که در هنگام اجرای طرح‌های توسعه، مشاغل جدیدی برای مناطق بومی ایجاد شود. مسئله فراتر از این‌ها است و ما باید توسعه‌یافتگی را به مناطقی که طرح‌ها در آن اجرا می‌شود هدیه دهیم تا بدین ترتیب با توسعه متوازن، کشور در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد. توسعه دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی و انسانی است و ما با دیدی همه‌جانبه، طرح‌های توسعه را در شرکت‌های مختلف مثل فولاد کردستان و صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به پیش می‌بریم.

یک الگوی ویژه برای توسعه استان‌های کمتر توسعه‌یافته

دکتر نادری گفت: ما کار بزرگی را از مدت‌ها پیش در راستای منافع ملی در هلدینگ آغاز کرده‌ایم که امید می‌رود با رویکردهای دولت جدید در موضوع محرومیت‌زدایی و پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از جریان تولید، شاهد توسعه و شکوفایی این حرکت باشیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: وجود ظرفیت‌های معدنی بالا در مناطق مختلف کشور از یکسو و نیاز موجود در زمینه تأمین مواد اولیه و ارتقای تولید و درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی از سوی دیگر و به ویژه لزوم توجه بیشتر به استان‌های کمتر توسعه یافته ما را برآن داشت تا الگو و مدل عملیاتی ویژه‌ای را طراحی و اجرا کنیم. به عنوان مثال پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی ایران را می‌توان نمونه‌ای موفق از الگو دانست.

وی ادامه داد: استفاده درست از ظرفیت‌های معدنی موجود در سه استان کمتر توسعه یافته سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان می‌تواند ضمن بازدهی قابل قبول برای شرکت‌ها، موجب تولید اشتغال پایدار در سطح وسیع و انتفاع مردم منطقه از طریق اعطای اولویت واگذاری بخش عمده‌ای از سهام پروژه‌ها به آنان گردد. به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تخصصی سرمایه‌گذاری در حوزه معادن و فلزات، برنامه منسجمی برای سرمایه‌گذاری کلان در این سه استان داریم که با حضور بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی و صنعتی همچون گل گهر، چادرملو، گهرزمین و با استفاده از توان تخصصی اولین شرکت سهامی عام پروژه یعنی تجلی توسعه معادن و فلزات آن را اجرایی خواهیم نمود.

نادری عنوان کرد: این برنامه شامل تأسیس و تکمیل زنجیره تولید صنایع معدنی و فلزی در این استان‌های کمتر توسعه‌یافته، ثروت‌آفرینی برای مردم منطقه، توسعه اشتغال و اجرای طرح‌های زیربنایی همچون انتقال آب و تأمین برق مورد نیاز آنان خواهد بود.

وی گفت: در ماه‌های اخیر در منطقه غرب کشور هم برنامه‌های بزرگی را در قالب شرکت فولاد کردستان شروع کرده‌ایم و سعی داریم اجرای طرح‌های توسعه صنایع معدنی را به توسعه پایدار در غرب کشور پیوند بزنیم.

شریک کردن مردم در پروژه‌های پربازده معدنی

دکتر نادری تأکید کرد: شکل‌گیری اولین شرکت سهامی عام پروژه در کشور، یعنی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات از افتخارات هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است. ایجاد و عرضه سهام این شرکت در بورس، گام مهمی در مسیر توسعه صنعت کشور از طریق جلب مشارکت حداکثری آحاد جامعه، شریک کردن مردم در پروژه‌های پربازده معدنی و هدایت نقدینگی به مسیر تولید است.

2

تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۶
شناسه مطلب : 38531
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی