رئیس‌ هیأت‌عامل ایمیدرو در کنفرانس استیل‌پرایس:ایران به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ می‌رسد/ برنامه‌ریزی برای تأمین گاز شرکت‌های فولادی
دکتر وجیه‌الله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو در هشتمین کنفرانس استیل پرایس خبر از رسیدن ظرفیت تولید فولاد به مرز ۳۰ میلیون تن و ظرفیت نصب شده فولاد به ۴۰ میلیون تن رسید.

به گزارش  چیلان ، وجیه‌اله جعفری رئیس‌ هیأت‌عامل ایمیدرو صبح امروز(۹ آبان‌ماه) در هشتمین کنفرانس بین‌المللی استیل‌پرایس با بیان این که خروجی این کنفرانس به سیاست‌گذاری زنجیره فولاد کمک خواهد کرد، اظهار کرد: امروز تولید شمش فولاد کشور از ۳۰ میلیون تن و ظرفیت نصب‌شده از ۴۰ میلیون تن گذشته است و صادرات فولاد در سال جاری به میزان ۵.۸ میلیون تن رشد داشته است.

وی افزود: قطعاً اهمیت صنعت فولاد در کشور بر کسی پوشیده نیست و در این زنجیره برای آهن اسفنجی ۳۶ میلیون تن و برای گندله ۶۶.۷ میلیون تن ظرفیت نصب‌شده داریم اما در بخش مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد.

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو با تأکید بر در نظر گرفتن توانمندی‌های داخلی و کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت فولاد و پیشرفت‌هایی که در تولید فولاد انجام شده، می‌توان به قابلیت بازیافت ۱۰۰ درصدی، افزایش استحکام در صنعت ساختمانی و مواد غذایی، ارزآوری برای کشور و بالا رفتن کیفیت لوله‌های گاز اشاره کرد و همه این موارد نشان می‌دهد که این صنعت در حال رشد است.

وی اذعان داشت: در سال ۲۰۵۰ تقاضای فولاد به ۲ میلیارد و ۶۶۹ میلیون تن می‌رسد و در بیشتر کشورها افزایش تولید فولاد پیش‌بینی می‌شود که این راستا باید برنامه‌ریزی کنیم؛ امسال نیز در سومین سال متوالی موفق به کسب رتبه دهم تولیدکننده فولاد جهان شدیم و با توجه به برنامه‌ریزی کلان، ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور محقق خواهد شد و امسال ۷ میلیون به ۴۰ میلیون تن ظرفیت نصب‌شده اضافه خواهد شد.

جعفری با بیان این که در حال حاضر در صنعت فولاد کشور به میزان ۲۱.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و ۱۹ میلیارد دلار آن در حال استفاده و تولید است، تصریح کرد: نخستین چالش برای فولاد، تأمین مواد اولیه آن است و این در حالی است که امروز ذخیره قطعی سنگ آهن کشور ۲.۸ میلیارد تن است که طی سال‌های گذشته به میزان یک میلیارد تن به ذخایر کشور اضافه شد اما پاسخگوی نیاز نخواهد بود.

وی با بیان این که در ۳۰ استان کشور بیش از ۶۴۰ هزار کیلومتر معدن در حال اکتشاف است و برای این که بتوانیم ذخایر معدنی کشور را افزایش دهیم باید به سمت معادن زیرزمینی و روبه عمق برویم، ادامه داد: زیرساخت‌های همچون برق، آب، گاز، حمل و نقل و جاده و ریل در صنعت فولاد مهم است، در چند سال گذشته صنعت فولاد توانست با انتقال آب خلیج فارس این مشکل را تا حدودی حل کند؛ این اقدام می‌تواند به توسعه و پایداری در زنجیره فولاد کمک کند.

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو تأکید کرد: در حال حاضر سالانه ۱۰۷ میلیون مترمکعب آب خلیج فارس توسط آب‌شیرین‌کن‌ها برداشته می‌شود که سهم ایران ۲.۵ درصد است و باید این کار با سرعت بیشتری انجام شود.

به گفته وی، در بخش فولاد بین ۸ تا ۹ هزار مگاوات برق نیاز است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ۱۲ هزار مگاوات برق برای این صنایع لازم است؛ این درحالی است که در فصل تابستان، قطع شدن برق، برای ۱۲ شرکت عدم نفع داشته و در این زمینه نیز قرار بر تولید و احداث ۱۰ هزار مگاوات انرژی توسط شرکت‌های معدنی و فولادی است.

جعفری با بیان این که تدمین زیر ساخت در حوزه ریلی و جاده‌ای در دستور کار قرار گرفته است‌، یادآور شد: وزارت صمت درصدد برنامه‌ریزی برای تأمین گاز شرکت‌های فولادی است که در همین راستا رایزنی‌هایی در حال انجام است تا نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در این خصوص کاهش یابد؛ آنچه امروز در زنجیره فولاد باید مدنظر قرار گیرد توسعه در زنجیزه پایین‌دستی است، در واقع اگر بتوانیم مصرف فولاد را در صنایع پایین‌دستی افزایش دهیم، ضمن حفظ حیات تولید، صادرات هم خواهیم داشت.

وی بیان کرد: سطح بلوغ شرکت‌های فولادی قابل قبول است اما نیازمند فناوری‌های نوین و هوشمند با هدف افزایش بهره‌وری است؛ آنچه در ایمیدرو و وزارت صمت مدنظر است، نگاه کامل به صنعت و معدن تا تولید محصول کیفی است و در مابقی زنجیره به لحاظ فنی و بومی‌سازی در حد قابل قبولی کار شده اما باید به فکر صنایع پیشران نیز باشیم‌.

معاون وزیر صمت در پایان عنوان داشت: حفظ محیط زیست و ارتقای زیست‌محیطی در فولاد کشور مطرح است و کشور چین از طریق تفاهم‌نامه‌هایی به دنبال صفر کردن کربن و ضایعات فولاد است که ایران نیز باید این موضوع را مد نظر قرار دهد.

2

تاریخ انتشار : ۹ آبان ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۳
شناسه مطلب : 38951
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی