مدیر عامل سنگ آهن مرکزی ایران-بافق در گفت‌وگو با چیلان خبر داد: بهره‌برداری از معدن سنگ آهن آریز تا سه سال آینده
 رضا فلاح مبارکه، مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق اظهار داشت: با توجه به معظل کمبود خوراک در مجموعه سنگ آهن مرکزی، تفاهم نامه‌ای با مجتمع معدنی چادرملو به منظور باطله برداری از معدن D-19 یا سنگ آهن آریز، منعقد شده است. عملیات خاکبرداری به صورت مشارکتی با همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق و سنگ آهن چادرملو با سهام ۵۰ درصد صورت گرفته است.

به گزارش  چیلان ، پهنه معدنی آنومالی D-19 از سال ۹۵ به کنسرسیومی متشکل از چادرملو و سنگ آهن مرکزی ایران- بافق واگذار و پروانه اکتشاف به نام این کنسرسیوم صادر شد و خرداد ماه ۱۴۰۰، نام این آنومالی، معدن سنگ آهن آریز گذاشته شد.

تأمین بخشی از خوراک دو مجموعه معدنی تا ۳ سال آینده

رضا فلاح مبارکه اظهار داشت: با آغاز باطله برداری از معدن سنگ آهن آریز، انتظار می‌رود تا سه سال آینده بخشی از خوراک مجموعه سنگ آهن مرکزی ایران-بافق و چادرملو تأمین شود.

فلاح مبارکه با اعلام پیشرفت قابل ملاحظه عملیات خاکبرداری طی دو ماه گذشته اذعان داشت: عملیات تجهیز کارگاه، تیرماه سال جاری توسط شرکت شهداب یزد از طرف سنگ آهن مرکزی ایران-بافق و شرکت آسفالت طوس آغاز شده است.

مدیرعامل سنگ آهن مرکزی ایران-بافق با بیان اینکه کارخانجات سنگ آهن با ظرفیت خالی کار می‌کنند، ادامه داد: باید سالانه سه میلیون تن سنگ برای هر یک از مجموعه‌های سنگ آهن مرکزی و چادرملو تامین شود. پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده با دو میلیون تن سنگ کار را آغاز کنیم و با توجه به ذخایر این معدن، در سال‌های آینده مقدار بیشتری استحصال می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در سنگ آهن مرکزی و چادرملو با کمبود خوراک مواجه هستیم که طی بررسی‌های مشاور، بخشی از سنگ به صورت پیش‌فرآوری به کارخانجات منتقل می‌شود.

سنگ اهن مرکزی

آغاز عملیات باطله‌برداری از ابتدای شهریور ماه

مدیر عامل سنگ آهن مرکزی ایران-بافق خاطرنشان ساخت: عملیات باطله برداری با ۳۶ دستگاه دامپتراک از ابتدای شهریورماه آغاز شده و تاکنون بیش از یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب باطله آبرفتی برداشت شده است.

فلاح مبارکه به وجود «مگنتیت» در ماده معدنی آریز و ماده معدنی چغارت اشاره داشت و افزود: به‌صورت دقیق و جامع برای استخراج و انتقال ماده معدنی سنگ آهن آریز برنامه‌ریزی خواهد شد تا با کمترین آسیب به محیط زیست، از لحاظ اقتصادی نیز برای سهامداران این معدن مقرون به صرفه باشد.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق با اشاره به تأمین آب از خلیج فارس و فاضلاب شهر یزد ‌اظهار داشت: شرکت سنگ آهن مرکزی و چادرملو با تفاهم اقدام به تأسیس شرکت «دشت یوز دره انجیر» نموده است.

اکتشاف ۵۸ میلیون تن ماده معدنی

رضا فلاح مبارکه با بیان این که معدن سنگ آهن آریز از دو توده شمالی و جنوبی تشکیل شده، عنوان کرد: بر اساس این اطلاعات تاکنون ۵۸ میلیون تن ماده معدنی سنگ آهن مگنتیت با عیار متوسط ۳۷ درصد در بخش جنوبی اکتشاف گردیده است.

وی گفت: با این‌وجود سالیانه با استخراج پنج میلیون تن ماده معدنی نیاز به استخراج ۵۱ میلیون تن باطله‌برداری سنگی و آبرفتی در این معدن است.

وی در پایان گفت: با توجه به اقدامات اکتشافی، استخراج ۶۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار متوسط بین ۴۰ تا ۴۲ پیش‌بینی شده که حدود ۳۰ درصد کار‌های اکتشافی تا به امروز صورت گرفته است.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۵
شناسه مطلب : 39743
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی