سامانه هوشمند سواپ کالا، پروژه‌ای ملی در راستای کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل مجتمع‌های فولادی
سامانه هوشمند سواپ کالا با هدف کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل مجتمع‌های فولادی در حوزه صنعت، طراحی، تولید و شروع به فعالیت کرده است و به عنوان یک پروژه ملی، نیازمند حمایت همه‌جانبه است.

به‌ گزارش  چیلان ، مدیرعامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک، با اشاره به اینکه شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا یک شرکت سرمایه‌گذار در حوزه استارتاپ و شتاب‌دهنده است و دو ایده مهم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، اظهار کرد: ایده‌پردازی، تحقیق و پژوهش، طراحی، تولید و استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا در مدت ۲ سال با حضور متخصصین داخلی و با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۸ با تشکیل یک تیم متخصص و تحقیق و بررسی، به این نتیجه رسیدیم که صنایع فولادی با مشکلات بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از این مشکلات، موضوع جانمایی صنایع بزرگ از جمله صنایع  فولاد است که در گذشته به درستی جانمایی نشده است. به عنوان مثال معادن در مرکز کشور قرار گرفته‌اند ولی صنایعی که ارزش افزوده بالاتری دارند، مثل تولیدکنندگان میلگرد، ورق، تیرآهن و پروفیل در شهرهای دیگر واقع شده‌اند. بنابراین شرکت‌ها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را بابت جابه‌جایی مواد اولیه پرداخت می‌کنند. به این ترتیب اگر بتوانیم با ارائه راهکاری نوین این هزینه‌ها را کاهش دهیم، می‌توانیم به راحتی به سودآوری شرکت‌ها، رقابت در صادرات، کاهش بهای تمام شده و به تبع آن به پایین آوردن قیمت مصرف‌کننده برسیم. در همین راستا به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از هزینه‌ها به اشتباه در کشور انجام می‌شوند و ایده سامانه هوشمند سواپ کالا به منظور حل این مشکل خلق شد.

وی تأکید کرد: با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا، ۴۰ درصد از هزینه‌های حمل‌ونقل، هزینه‌های بیمه‌ای کشور و تصادفات در صنایع فولاد و سایر بخش‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین هزینه بیمه مالی و جانی کاهش می‌یابد. سوبسیدی (۴۰درصدی) که بنا به ادعای دولت برای سوخت پرداخت می‌شود، یعنی قیمت بنزین را یک دلار با قیمت داخلی حدود ۱۵۰۰ تومان و ۳ هزار تومان به فروش می‌رسانند، کاهش می‌یابد. علاوه بر این مرمت و جاده‌سازی و به تبع آن، تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد و بودجه‌ای که برای جاده‌سازی در نظر گرفته می‌شود، بهینه شده و کاهش پیدا می‌کند. همچنین در مدیریت و راهنمایی و رانندگی و حمل‌ونقل کشور، تسهیل‌گری صورت می‌گیرد.

وی افزود: ما در سامانه هوشمند سواپ کالا با تحقیق و برنامه‌ریزی، زیرساخت‌ها و مکانیزم‌های پیچیده‌ای را ایجاد کرده‌ایم که به صورت هوشمند، تمام کالاها را در کشور جابه‌جا کند. اکنون استقرار این سامانه منجر به کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، افزایش درآمد صنایع و افزایش تولید می‌شود و می‌توانیم کالایی را از یک استان به استان دیگر از طریق سامانه هوشمند سواپ کالا به صورت هوشمند جابه‌جا کنیم، بدون اینکه معامله‌ای انجام شود.

وی ادامه داد: تمام شرکت‌ها از گذشته یک روابط تجاری با شرکت‌های دیگر داشته‌اند که این روابط تجاری را نمی‌شود قطع کرد. ما با استفاده از این سامانه و هوشمندسازی حمل‌و‌نقل، می‌خواهیم به صنایع کمک کنیم. به عنوان مثال می‌خواهیم با استان همجوار کالاها را جابه‌جا کنیم، بدون اینکه روابط تجاری با همدیگر داشته باشند. ما استان خوزستان را رصد کردیم؛ در این استان از یک نوع کالا به مقدار ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید می‌شود. ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن از استان خارج و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مجددا به استان خوزستان وارد می‌شود. ما با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا به راحتی جلوی این خارج شدن اضافه و غلط را می‌گیریم.

وی تأکید کرد: ثبت این ایده را برای نامدار تجارت انجام دادیم. به همین منظور یک تیم حقوقی خبره از استادان دانشکده حقوق گرد هم جمع شدند و این کار را از نظر حقوقی بازبینی کردند. حتی همین ایده را در کشور امارات، دبی و ترکیه مطرح کردیم و مورد استقبال قرار گرفته است و هم اکنون در حال تدوین طرح توجیهی هستیم که بتوانیم جذب سرمایه و مراحل اجرایی را در این کشور انجام دهیم. با توجه به ملیت خود و عرق ملی که داریم، در صدد هستیم این طرح را اول در کشور خودمان اجرا کنیم و در مرحله بعد سواپ کالا را در مورد کالاهای اساسی مثل فولاد، سیمان، پتروشیمی و غلات در سطح جهانی اجرایی کنیم.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به عمده دستاوردهای شاخص در این حوزه گفت: عمده دستاورد ما، افزایش درآمد شرکت از محل کاهش هزینه حمل‌و‌نقل، کاهش هزینه سوبسید سوخت کشور و سوبسید حمل‌ونقل خودروهای سنگین است. همچنین استقرار این طرح، کاهش آلایندگی و بالا رفتن شاخص محیط‌زیستی کشور، پایین آمدن هزینه ساخت جاده و مرمت و حفظ جاده، پایین آمدن استهلاک نیروهای راهنمایی و رانندگی از محل تصادفات جاده‌ای، پایین آمدن تعداد تصادفات مالی و جانی و به تبع آن کاهش هزینه‌های بیمه‌ای را در پی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: برنامه اولیه سامانه هوشمند سواپ کالا، مبادله کالاهای اساسی و در مرحله بعد کمک به صادرات شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که در مرکز، شمال غرب و شمال شرق کشور قرار دارند و صادراتشان را از طریق بنادر جنوبی انجام می‌دهند، هزینه هنگفتی را در این زمینه پرداخت می‌کنند؛ تا جایی که در بسیاری از مواقع به دلیل بالا بودن هزینه، مشتری را از دست می‌دهند. ما با سامانه هوشمند سواپ کالا، کالاهای صنایع و تولیدکنندگان جنوب کشور را به نام خودشان، جابه‌جا کرده و صادرات آن‌ها را انجام می‌دهیم؛ در کنار آن، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهیم. ما حدود ۵ تا ۶ درصد هزینه حمل‌ونقل نهایی داریم که می‌توانیم به صورت مستقیم کم کنیم و علاوه بر این، در مورد مواد اولیه تا ۴۰ درصد کاهش هزینه ایجاد خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان مالک این ایده، انتظار داریم که با استفاده از قوانین موجود، مالکیت آن را حفظ کنیم و امیدواریم تمام ذی‌نفعان از جمله مجتمع‌های فولادی، سهامدار این مجموعه شده تا سهمی در این حوزه داشته باشند. با توجه به استقرار این سامانه، کلیه مجتمع‌های تولیدی می‌توانند با مراجعه به سایتwww.swapkala.com  از مزایای آن بهره‌مند شوند.

swapkala

2

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۲
شناسه مطلب : 40967
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی