کاهش ۳۹ درصدی هزینه معاملات و تسریع در ساخت مسکن ملی با سوآپ فولاد
عضو انجمن فولاد گفت: دولت می تواند با سوآپ فولاد پروژه های مسکن ملی را تسریع کند و درآمدهای مالیاتی خود را بهبود ببخشد، اما این مساله مستلزم اتصال به سامانه جامع تجارت و معافیت های مالیاتی معاملات است.

به گزارش  چیلان ،آیدین فتحی عضو انجمن فولاد کشور ضمن بیان اینکه با بررسی شرایط تولید و بازار به این نتیجه رسیدیم که یکی از چالش بزرگ تولیدکنندگان مربوط به حمل و نقل کاهش هزینه های جاری است، گفت:  این موضوع در صنعت فولاد و پتروشیمی به دلیل جانمایی نامناسب واحد های فولادی و تمرکز آنها در بخش های مرکزی کشور محسوس هست به عنوان مثال معادن در مرکز کشور قرار گرفته‌اند ولی صنایعی که ارزش افزوده بالاتری دارند، مثل تولیدکنندگان میلگرد، ورق، تیرآهن و پروفیل در شهرهای دیگر واقع شده‌اند. نمونه دیگر پتروشیمی چاه‌های نفتی است که در جنوب کشور قرار دارد ولی در همه جای کشور پالایشگاه و پتروشیمی راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌ها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را بابت جابه‌جایی مواد اولیه خود پرداخت می‌کنند افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات زنجیره فولاد هم برای تامین مواد اولیه و هم برای فروش محصولاتی نظیر کنسانتره ،  گندله و آهن اسفنجی و شمش فولاد ،مقاطع طویل فولادی و ورق به بورس کالا مراجعه می کنند . بنابراین در زمانیکه خریدار محصولی به بورس مراجعه می کند بر اساس قیمت و همچنین موقعیت و شرایط بازار تصمیم به خرید می گیرد و امکان دارد موقعیت کارخانه در اولویت خرید لحاظ نشود .

با سواپ کالا می توان این مشکل حمل و نقل را حل کرد. بدین ترتیب که خریداری که در قسمت شمالی کشور قرار دارد و کالای مورد نیاز خود را از مناطق جنوبی کشور خرید کرده می تواند با تولیدکننده ای که آماده سوآپ بوده و در منطقه ای نزدیک به محل خودش قرار دارد ، سواپ کند و از مزایای آن بهرمند شود. در واقع در این سامانه می‌توانیم کالایی را از یک استان به استان دیگر از طریق سامانه هوشمند سواپ کالا به صورت هوشمند جابه‌جا کنیم، بدون اینکه معامله‌ای انجام شود.

فتحی در پاسخ به اینکه سامانه سوآپ چه منافعی را در بلندمدت برای کشور و دولت ایجاد می کند، گفت: سامانه هوشمند سواپ کالا، ۳۹ درصد هزینه حمل و نقل در صنایع فولاد و ۲۰ درصد در صنایع سیمان را کاهش می دهد و از آنجایی که مصرف سوخت ، میزان آلایندگی‌های زیست‌محیطی و همچنین کاهش تصادفات را به همراه دارد منجر می شود دولت یارانه ای انرژی کمتری بپردازد و کاهش هزینه‌های مرمت و نگهداری جاده‌ها، افزایش درآمد درآمد مالیاتی و … را به همراه دارد زیرا وقتی دولت در سامانه سواپ ۱۰ درصد معافیت مالیاتی بدهد منجر می ود حاشیه سود شرکت ها بالا برود و در مقابل درآمد مالیاتی دولت از محل سود شرکت ها به دلیل کاهش هزینه ها بالا می رود.

وی هدف از راه اندازی سامانه سواپ را اقدامی ملی برشمرد و گفت : هدف ما این است که بتوانیم یک کار ملی را در کشور انجام دهیم تا اشتباهات ۱۰۰ سال گذشته را با این سامانه جبران کنیم. این اشتباهات قطعا قابل صفر شدن نیستند ولی می‌توان آن‌ها را کاهش داد.

فتحی تاکید کرد: ما از مسولان می‌خواهیم که به مشکلات ما توجه کرده و برای رفع آن‌ها راهکاری ارائه دهند. یکی از این مشکلات، بحث شفافیت مالیاتی است؛ با توجه به اینکه تاکنون سامانه‌ای شبیه به سامانه هوشمند سواپ کالا در کشور تعریف نشده، نیاز است که قانون مالیات در این خصوص شفاف‌سازی شود. امیدواریم که این سامانه همانند بورس کالا مشمول معافیت ده درصدی شود؛ چرا که این طرح به نفع سازمان مالیات است و سودآوری بالایی برای این سازمان دارد.

وی ادامه داد: همچنین انتظار داریم به سامانه بورس کالا متصل شویم و معاملات را بهینه‌تر و بهتر جابه‌جا کنیم. تمام شرکت‌ها از گذشته یک روابط تجاری با شرکت‌های دیگر داشته‌اند که این روابط تجاری را نمی‌شود قطع کرد؛ ما با استفاده از این سامانه می‌خواهیم با ایجاد میانبر، به صنایع کمک کنیم. به عنوان مثال می‌خواهیم با استان همجوار کالاها را جابه‌جا کنیم، بدون اینکه روابط تجاری با همدیگر داشته باشند. ما با رصد میزان واردات و صادرات استان ها به این نتیجه رسیدیم که اغلب به همان میزان صادرات ، واردات دارند که بدین ترتیب با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا به راحتی جلوی این خارج شدن اضافه و نادرست را می‌گیریم.

2

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۶
شناسه مطلب : 41834
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی