آخرین وضعیت پروژه کنسانتره شرق فولاد خراسان
با حضور تیم مدیریتی جدید تحولات خوبی در پروژه کنسانتره شرق فولاد خراسان رخ داده است، تا بعد از ۹ سال شاهد پیشرفت‌های خوبی در این پروژه باشیم. گفتگو با سرپرست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان امیرحسین حاجی رحیمیان را در ادامه بخوانید.

به گزارش  چیلان ،پروژه راه اندازی خط تولید کنسانتره با ظرفیت اسمی ۲/۵ میلیون تن در سال وابسته به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان و در محل معادن سنگان شهرستان خواف نزدیک به ۹ سال هست که فقط ۲۰ درصد پیشرفت پروژه داشته است.

اجرای این پروژه با مشارکت ایریتک، کیسون (شرکت‌های پیمانکار) و با شرایط EPC به مبلغ ۷۱ میلیون یورو بابت بخش خارجی از محل صندوق ذخیره ارزی و مبلغ ۲، ۲۷۰ میلیارد ریال بابت بخش داخلی منعقد گردید.

امیرحسین حاجی رحیمیان از اوایل تیرماه ۱۴۰۱ به عنوان سرپرست این شرکت منصوب گردید تا با آغاز فعالیت تیم جدید مدیریتی در این شرکت مجددا این پروژه ملی که سال‌های متمادی با وقفه رو به رو بوده باز به سر زبان‌ها بیفتد. از این رو به سراغ سرپرست این شرکت رفتیم تا در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه و تحولات دوماه اخیر با وی گفتگو کنیم. در ادامه مشروح گفتگو با امیرحسین حاجی رحیمیان آمده است.

آقای حاجی رحیمیان به عنوان اولین سوال بفرمایید در این مدت دو ماهه و البته زمان کوتاهی که در اختیار داشتید چه قدم‌هایی برداشتید؟

خدا را شکر طی دو ماه گذشته و با حضور تیم جدید مدیریتی تحولات خوبی در پروژه و شرکت رخ داده است تا انشا الله بعد از ۹ سال شاهد پیشرفت‌های خوبی در این پروژه باشیم.

طی مدت زمانی که هیات مدیره شرکت سرپرستی شرکت را بر عهده اینجانب نهادند، در ابتدا فاز شناخت بر اساس اصول مدیریت پروژه و با رویکرد مسأله شناسی در دستور کار قرار گرفت و به لطف خدا و با دستور کار جهادی شناخت جامع و کاملی از روند معظلات و مشکلات و فرصت‌ها و تهدید‌های پروژه بدست آمد.

در فاز شناخت چه اطلاعاتی را بدست آوردید و چه اهدافی را ترسیم کردید؟

همان طور که مطلع هستید این پروژه طی ۹ سال گذشته یعنی با در نظر گرفتن آغاز پروژه در سال ۹۲ فقط رشد ۲۰ درصدی داشته است و لذا بررسی موانع و مشکلات پروژه و اقدامات عملیاتی جهت شناسایی پیش نیاز‌های تسریع در اجرایی پروژه از مهمترین دستور کار‌های خود برای آغاز فعالیت بود.

اولین اقدام شما چی بود؟

در اولین قدم مدیران جوان و انقلابی و البته متخصص به تیم مدیریتی شرکت اضافه شدند و همین امر آغازگر حرکتی جهادی به سمت حل تیمی مشکلات پروژه بود.

یکی مسائل اصلی در انجام اینگونه پروژه‌ها تامین منابع مالی و ارزی هست، برای این مهم چه اقداماتی داشتید؟

جلسات راهبردی متعدد با سهامداران جهت تامین نقدینگی و تخصیص اعتبار صورت پذیرفت، البته حل مشکل ثبت سفارش تجهیزات خارجی که از مهمترین مسائل پروژه بود و چندین سال مورد غفلت واقع شده بود، هم اکنون به مرحله انتهایی رسیده و لیست pi به روز شده نیز از پیمانکار اخذ گردد. برخی از مشکلات مدیریتی به جا مانده از دوره قبل نیز در حال پیگیری است که انشالله به زودی اخبار بهتری نیز برای اعلام پیشرفت پروژه خواهیم داشت.

چرا تا کنون سفارش گذاری تجهیزات و قطعات در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان انجام نشده بود؟

یکی از مشکلات اصلی سفارش گذاری در سامانه تجارت محدودیت در سقف ارزی سفارش گذاری بود که با همت مدیران جوان شرکت و با همکاری اداره صمت شهرستان خواف و اداره کل صمت خراسان رضوی بخش عمده‌ای از این مشکل برطرف گردیده که امید است با اخذ توکن الکترونیکی سفارش گذاری در سامانه تجارت تکمیل گردد.

مباحثی مطرح شده بود که بعضی از کارگران وابسته به پیمانکاران در پروژه شرکت شما چند ماهی هست که حقوق نگرفته اند و با مشکلات زیادی رو به رو شدند.

در راستای تحقق حقوق کارگران خدوم و فعال در پروژه، به روز رسانی شرایط پیمانکاران را پس از ماه‌ها توقف، بسیار با اهمیت دانستیم و لذا اخذ صورت وضعیت تجمعی پیمانکاران و تایید مشاور و مدیران شرکت به شکل قانونی و بر اساس استاندارد‌های شناخته شده انجام گرفت و همچنین با تایید هیات مدیره شرکت، پرداخت مطالبات پیمانکاران با هدف گذاری پرداخت حقوق معوقه کارگران در هفته گذشته پس از برطرف کردن مشکلات مدیریتی به جا مانده، انجام پذیرفت.

البته پیگیری جدی در پرداخت حقوق و بیمه کارگران زحمتکش مستقر در سایت سنگان از سوی تیم مدیریتی جدید در شرکت کماکان در حال انجام است.

الان وضعیت پروژه به چه صورت هست؟ و آیا برنامه جدیدی برای اجرای پروژه در نظر گرفته شده؟

زمان بندی و ابلاغ برنامه جلسات مشترک بین پیمانکاران و مشاور در بخش‌های مهندسی، خرید، اجرا و … ابلاغ شده و به صورت منظم جلسات با پیمانکاران برگزار می‌شود و اصلاح رویه‌های جاری پروژه در بخش‌های گردش مدارک مهندسی، رویه‌های خرید، مکاتبات، صورت وضعیت و … از مهمترین دستورات جلسه با پیمانکاران و مشاور شرکت است و در این راستا در کمتر از یک ماه اصلاح برنامه زمانبندی پروژه و مدیریت جریان نقدینگی صورت پذیرفت و در انتظار تایید و تصویب سهامداران می‌باشد.

جلسات با نمایندگان تامین کنندگان خارجی تقریبا هر هفته برگزار می‌شود و تیم جدید مدیریتی با جدیت به دنبال نظارت بر عملکرد تامین کنندگان خارجی می‌باشد.

مهمترین دغدغه پروژه از منظر شما در حال حاضر چیست؟

سفارش گذاری قطعات توسط پیمانکار و پرداخت پیش پرداخت ارزی جهت سفارش گذاری قطعات در شرکت‌های خارجی یکی از مهمترین دغدغه‌های تیم جدید مدیریتی هست و در حال حاضر نیز اقدامات اولیه برای افزایش سرمایه انجام شده که انشا الله به زودی به ثبت خواهد رسید و با عنایت خداوند متعال با انجام ثبت سفارش و تخصیص منابع ارزی مشکل سفارش گذاری هم بر طرف خواهد شد.

سهامدارن و پیمانکاران در راستای تحقق پروژه چه اقداماتی داشته اند؟

لازم می‌دانم همینجا از مدیران ارشد وزارت کار که به جد پیگیر تحقق و پیشرفت این پروژه هستند و به خصوص مدیران محترم در صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستایی و در راس آن مدیرعامل تشکر و قدردانی کنم. از مدیران محترم عامل شرکت‌های سهامدار نیز که به واقع به دنبال تحقق این پروژه ملی و البته مهم هستند و در همه موارد همیشه همیار و همراه ما بودند تشکر می‌کنم.

شرکت‌های ایریتک و کیسون نیز به عنوان پیمانکاران این پروژه انصافا با دیدن جدیت تیم مدیریت جدید شرکت همراهی و همیاری خوبی را داشته اند و به تمامی دغدغه‌های کارفرما با دید همکاری و به منظور پیشرفت پروژه عمل نمودند که برادرانه از ایشان نیز تشکر میکنم.

در آخر اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.

اول از شما تشکر میکنم و از شما اصحاب عزیز رسانه می‌خواهم همیشه به عنوان یار مدیران و در جهت پیشبرد اهداف و پیشرفت پروژه دائما به رصد وضعیت پروژه بپردازید و مطالبه گر ما و همه مدیران باشید تا ضمن عمل به وظایف ذاتی خود، گزارش پیشرفت پروژه را به سهماداران اصلی این پروژه که همانا قشر عزیز و زحمت کش عشایر و روستاییان هستند اطلاع رسانی نمایید.

دوم اینکه امیدوارم این پروژه با همیاری همه نهاد‌ها پس از ۹ سال به شکوفایی و بهره برداری برسد و انشا الله شاهد اشتغال زایی قابل توجه در این پروژه باشیم.

2

تاریخ انتشار : ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۵
شناسه مطلب : 43921
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی