در گفتگو با مدیرعامل شرکت کک طبس مطرح شد؛هدف‌گذاری کک طبس برای تامین بخش عمده‌ای از نیاز فرو آلیاژهای کشور به کُک و کروولندها در کشور
یکی از معیارهای مهم توسعه‌یافتگی کشورها، میزان تولید و مصرف فولاد است. توسعه و رشد صنعت فولاد ایران از دهه ۸۰ آغاز گردید و بعد از دو دهه کشور ایران از یک کشور واردکننده بزرگ فولاد به دهمین تولیدکننده و یکی از بزرگترین صادرکنندگان فولاد در منطقه خاورمیانه تبدیل شد و پس از صنایع پتروشیمی بیشترین سهم از صادرات کشور را در اختیار گرفت.

به گزارش  چیلان ،یکی از معیارهای مهم توسعه‌یافتگی کشورها، میزان تولید و مصرف فولاد است. توسعه و رشد صنعت فولاد ایران از دهه ۸۰ آغاز گردید و بعد از دو دهه کشور ایران از یک کشور واردکننده بزرگ فولاد به دهمین تولیدکننده و یکی از بزرگترین صادرکنندگان فولاد در منطقه خاورمیانه تبدیل شد و پس از صنایع پتروشیمی بیشترین سهم از صادرات کشور را در اختیار گرفت.

این نشان می‌دهد که صنعت فولاد مسیر رشد و توسعه را به خوبی طی کرده است اما بروز چالش‌ها و تنگناهای موجود در صنعت فولاد بیان‌کننده این است که به الزامات توسعه متوازن و پایدار کم‌توجهی شده است.

چالش‌های امروز و آینده صنعت فولاد کشور ما حاصل کم توجهی به ارکان مهم و اصلی توسعه پایدار یعنی حفظ محیط زیست، منابع انرژی پایدار و تامین پایدار مواد اولیه است.

مجتمع کک طبس پس از کک‌سازی ذوب‌ آهن اصفهان و فولاد زرند ایرانیان، به عنوان سومین مجتمع صنعتی تولید کک کشور برای رفع این چالش‌ها تدابیری اندیشیده که در حال اجرای آنها است.
این شرکت زیرمجموعه هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (با نماد بورسی ومعادن) است که یکی از بزرگترین مجموعه های تاثیرگذار حوزه معدن و صنایع معدنی به شمار می رود.

در همین راستا با جناب آقای دکتر علی نصیری مدیرعامل کک طبس گفت‌وگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید:

· صنعت کک در دنیا با چالش‌های زیست محیطی فراوانی مواجه است، شرکت کک طبس برای رفع این چالش‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

درباره اینکه صنعت کُک‌سازی با چالش‌های محیط زیستی فراوانی مواجه است، باید این نکته را عرض کنم که اولا نوع تکنولوژی که شرکت کُک‌سازی طبس داره از آن استفاده میکند حرارتی است و تفاوت بسیاری با نوع کُک‌سازی به روش شیمیایی دارد. این نوع کُک‌سازی در کشور همین یک مورد است و باقی کُک‌سازی که در کشور فعال هستند به روش شیمیایی فعالیت دارند.

این موضوع اثرات محیط زیستی را تا مقدار زیادی کاهش می‌دهد و موضوع دوم برای همسازگار بودن با محیط زیست همه تدابیر لازم در کارخانه اندیشیده شده است به طوریکه اگر بازدیدی از کارخانه انجام دهید یک کُک‌سازی بسیار تمیز و متفاوتی را از سایر کُک‌سازی‌های کشور مشاهده می‌کنید. همه استانداردهای لازم در این مورد رعایت شده است.

البته این یک ادعا از طرف شرکت نیست، تمام بازرسی‌هایی که سازمان محیط زیست انجام می‌دهد و گواهینامه‌هایی که صادر می‌کند تایید این مدعاست و از این جهت شرکت دچار مشکل نیست.

البته کلا نتیجه نوع فرآیند حرارتی نهایتا می‌تواند به یک نیروگاه حرارتی منتهی شود که آن هم علاوه بر استفاده از گرمای موجود کوره‌ها در بخش صنعت برق یا صنعت انرژی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد و از این جهت شرکت مشکلی ندارد.

· شرکت کک طبس چه میزان از نیاز صنایع فولادی کشور را تامین می‌کند و به مشتریان اصلی این شرکت چه خدماتی ارائه می‌شود؟

ظرفیت ۶ باتری شرکت کُک‌سازی تقریبا ۴۵۰هزار تن در سال است. در حال حاضر ۲ باتری کار می‌کند که با یک ترانس ۱۰ هزار تنی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن تولید سالانه خواهد بود. در گذشته در سال ۸۰ هزارتن تولید داشته است امسال انشاالله تولید رشد خواهد داشت و تقریبا ۱۵ درصد نیاز کشور را می‌توانیم تامین کنیم. طبیعتا هر تولیدکننده‌ای اگر شرایط خوبی برایش فراهم باشد نگاه به بازار صادراتی دارد. برای نوع کُکی که در کارخانه ما تولید می‌شود در پاکستان مشتری هست و در حال حاضر اقداماتی در حال انجام است که بخشی از تولید به صورت صادراتی انجام شود و مقدمات آن در حال انجام است.

·در زمینه ارائه محصول برای فرآوری آلیاژهای پیچیده در صنعت فولاد چه محصولات و خدماتی داشته‌اید؟ آیا تحقیقات دانش‌بنیان در شرکت صورت گرفته است؟چه اهداف و دستاوردهایی داشته است؟

به طور کلی در صنعت کُک‌سازی انواع متفاوتی از سازه‌های متفاوت کُک در صنایع متفاوت استفاده می‌شود. طبیعتا استاندارد اندازه ۲۵در۸۰ در صنعت کروولند استفاده می‌شود و در صنعت آلیاژها و انواع فروآلیاژهایی که در کشور وجود دارند مورد مصرف قرار می‌گیرد.

طراحی ما طوری است که همه این نیازها را می‌توانیم پاسخگو باشیم. در حال حاضر مذاکراتی در حال انجام است و در حال تامین نظر و تقاضای دوستان در بخش‌های متفاوت هستیم. بخشی را شروع کرده‌ایم و بخشی را هم در حال انجام هستیم.

طبیعتا واحد طرح و توسعه شرکت به دنبال پیدا کردن همه نیازهایی است که داخل کشور وجود دارد و جواب مثبت به این تقاضا در کشور در حال انجام است.

این مسیر، مسیری است که همواره باید ادامه‌دار باشد و با یک جستجو نباید متوقف شود. مسیری است که ما هم در حال پیمودن آن هستیم و امید داریم که بخش عمده‌ای از نیاز همه فروآلیاژهای کشور به کُک و همینطور کروولندها را در کشور تامین کنیم.

2

تاریخ انتشار : ۹ آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۴
شناسه مطلب : 44924
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی