وضعیت انرژی کشور به مرز «هشدار رسمی» رسید!
وزیر نفت در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است: طی ۸ سال آینده برای تکمیل پروژه‌های نفتی به ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم در غیر این صورت، وارد کننده گاز و فرآورده‌های نفتی خواهیم شد!

به گزارش  چیلان ، وزیر نفت در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است: طی ۸ سال آینده برای تکمیل پروژه‌های ‎نفتی به ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم در غیر این صورت، وارد کننده گاز و ‎فرآورده‌های نفتی خواهیم شد!

جواد اوجی روزیر نفت، دو محور‌ اصلی کاری فعلی مدیران وزارت نفت را مدیریت ناترازی تولید و تقاضا در بخش گاز و تداوم سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز برای جلوگیری از افت تولید دانست و افزود: اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری تداوم نداشته باشد در آینده باید شاهد واردات گاز و فرآورده‌های نفتی به کشور باشیم.

به گفته اوجی: خوشبختانه با رایزنی‌های پرشمار توانستیم یخ‌های موجود در روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه ترکمنستان را آب کنیم و در همان ماه‌های نخست سوآپ گاز آغاز شود. همچنین من و همکارانم تلاش کردیم از حداکثر توان سرمایه داخلی برای تأمین منابع مالی صنعت نفت استفاده کنیم و تا به امروز بیش از ۲۰ میلیارد دلار قرارداد و ۸۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های داخلی و خارجی سرمایه‌گذار امضا شده است.

به گزارش  چیلان ، شرکت‌های فولادی از همین آذرماه در اولویت قطع گاز قرار گرفته اند و بخصوص شرکت‌های فولادی که در مناطق شمال و شمال غربی کشور واقع شده‌اند بیشتر در معرض آسیب قطع گاز هستند.

دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن فولاد در این خصوص بر این باور است که تولید فولاد به انرژی گاز نیازمند است ضمن آنکه بخشی از نیاز فولادی ها، مربوط به گاز در فرایند تولید است که به نوعی خوراک تولیدات محسوب می شود. تولید فولاد با روش احیای مستقیم با گاز انجام می شود بنابراین هر گونه خلل در تامین گاز برای صنایع، حیات فولادی ها را با چالش مواجه می کند.

به گفته خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مشکل گاز بسیار مهمتر و تاثیرگذارتر از سایر چالش های تولید است ولی از آنجا که زنجیره صنایع معدنی در مقابله با چالشی مثل آب، همراهی و همکاری مشترک را نشان دادند انتظار داریم با هم فکری چالش گاز را هم حل نماییم. به گفته دبیر همایش انرژی در صنعت فولاد، مهمترین چالش صنعت فولاد در حال حاضر مسئله تامین گاز است و حتی در تولید برق نیز به گاز نیاز است و این چالش باید با همکاری دولت و بخش خصوصی رفع شود.

به گزارش  چیلان ، در همین زمینه دکتر کسری غفوری مدیرعامل فولاد خراسان اظهار داشته است: به محض اینکه که کمبود گاز ایجاد می شود، گاز صنعت فولاد را قطع می کنند. درصورتی که گاز در صنعت فولاد جایگزینی ندارد. وی همچنین اعلام اظهار کرد: فولادی ها حاضر به سرمایه گذاری در حوزه SNG و LNG هستند.

به همین مناسبت، همایش تخصصی «#همایش_تخصصی_انرژی_در_صنعت_فولاد (چالش‌ها و راهکارها)» زیرنظر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ۲۸ آذرماه (۱۰ روز آینده) برگزار می‌شود.

این همایش با حضور مدیران‌عامل شرکت‌های فولادی و معدنی، مدیران انرژی کارخانجات زنجیره آهن و فولاد، فعالان نیروگاهی و تأمین کنندگان حوزه انرژی و همچنین با حضور مسئولان تراز اول حوزه انرژی در وزارت نیرو، نفت، صمت و شرکت ملی گاز برگزار می‌شود و در آن به بحث و تبادل تخصصی در خصوص ابعاد تأمین و سرمایه‌گذاری انرژی در صنایع فولاد و صنایع معدنی پرداخته می‌شود.

2

تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۶
شناسه مطلب : 45955
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی