معاون برنامه ریزی وزارت نفت در همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد:توسعه زنجیره فولاد بدون توجه به تامین زیرساخت‌های انرژی
معاون برنامه ریزی وزارت نفت در همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد گفت: نگهداشت و افزایش تولید گاز کشور نیازمند بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت گاز است.

به گزارش  چیلان ، دکتر هوشنگ فلاحتیان با اشاره به اینکه ایران دهمین تولید کننده بزرگ فولاد در دنیا و نخستین تولید کننده آهن اسفنجی بر پایه گاز در جهان است، افزود: ایران جزو معدود کشور‌هایی است که صنعت فولاد خود را با فناوری کوره‌های قوس الکتریکی و با خوراک اصلی آهن اسفنجی توسعه داده است.

وی گفت: مهمترین و تنها مزیت نسبی صنعت فولاد ایران، برخورداری از ذخایر عظیم گاز طبیعی است که نیروی محرکه توسعه واحد‌های احیای مستقیم جهت تولید آهن اسفنجی شده است.

فلاحتیان با اشاره به اینکه توسعه زنجیره ارزش فولاد در دو دهه اخیر بدون توجه کافی به ایجاد زیرساخت‌های انرژی انجام شده است، افزود: از این به بعد در تولید و توسعه فولاد باید تامین پایدار گاز و برق نیز در نظر گرفته شود، زیرا گاز طبیعی و برق، حامل‌های انرژی اصلی مورد استفاده در صنعت فولاد هستند.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت ادامه داد: تولید آهن اسفنجی بیش از ۷۵ درصد مصرف گاز و تولید شمش فولاد بیش از ۷۰ درصد مصرف برق در زنجیره فولاد را به خود اختصاص می‌دهد.

فلاحتیان 1

وی گفت: زمان‌بندی مناسب تولید این دو محصول و ذخیره آن در انبار‌ها برای جلوگیری از وقفه در زنجیره تولید و تنظیم بازار، می‌تواند تاثیر منفی محدودیت‌های تامین انرژی ناشی از اوج مصارف گاز و برق را در صنعت فولاد کاهش دهد.

به گفته فلاحتیان، نگهداشت و افزایش تولید گاز کشور نیازمند بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت گاز است، لذا پایداری تامین گاز در صنایع عمده به خصوص فولاد نیازمند همکاری و مشارکت این صنایع است.

وی اضافه کرد: روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز وجود دارد که توسعه میادین گازی جدید، بهینه سازی مصرف در تجهیزات مصرف کننده گاز، بهینه سازی و کاهش هدررفت در سیستم عرضه گاز و همچنین واردات گاز، از جمله این روش هاست

2

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰
شناسه مطلب : 46228
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی