پیش بینی ظرفیت صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری فولاد ایران به عربستان/ بازار جهانی فولاد در ادامه سال ۲۰۲۳ به کدام سو خواهد رفت؟
گزارش چیلان از نکات مهم سخنرانی دکتر کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بین المللی بازار فولاد و سنگ آهن در همایش چشم انداز صنعت فولاد را می خوانید.

به گزارش  چیلان ، نکات مهم دکتر کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بین المللی بازار فولاد و سنگ آهن در همایش چشم انداز صنعت فولاد:

_ قیمت جهانی فولاد و سنگ آهن در ماه جاری (می) به کمترین میزان در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید و بعد از آن رشد خواهد کرد

_ بخش عمده ای از گندله صادراتی ایران به چین در کوره های القایی این کشور مصرف می شود. حدود ۱۷ درصد تولید فولاد چین توسط کوره های القایی تولید می شود.

_ قیمت سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد، عامل اصلی تعیین قیمت قراضه و فولاد جهانی است و به زودی شاخص سنگ آهن ۶۲ درصد اهمیت خود را از دست می دهد.

_ تا کمتر از سه ماه آینده و برای اولین بار در ایران و جهان با استفاده از هوش مصنوعی، تحلیل بازار جهانی سنگ آهن انجام خواهد شد.

_ قیمت پایین و تحویل سریع روسیه به ویژه در بازار هند، بازار جهانی زغال کک شو را نزولی کرده و در حال تهدید بیشتر است.

_ تفاوت قیمت های صادراتی فولاد ایران با قیمت های جهانی در تابستان سال گذشته بیشتر از زمستان بوده است به طوری که بیلت ایران حدود سه ماه و نیم پایین تر از قیمت های جهانی صادر شده است. این یعنی تاثیر محدودیت های برق در قیمت صادراتی فولاد ایران بیش از محدودیت های گاز بوده است.

_ جنگ روسیه احتمالا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به پایان می رسد. بعد از آن فشار بر قیمت فروآلیاژها افزایش می یابد. علاوه بر این با بازگشت روسیه و اوکراین به بازار جهانی فولاد، قیمت ها وارد یک سیکل نزولی خواهد شد.

_ ایران این فرصت را دارد که با توجه به تقاضای عربستان برای پروژه های زیرساختی خود، حدود ۲ میلیون تن فولاد به این کشور صادر کند.

_ بهترین مسیر برای صادرات فولاد ایران به عربستان، یک شرکت مشترک ثبت شده در آن کشور است.

_ تولید گندله منطقه خلیج فارس در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۲ میلیون تن است که عمده آن توسط بحرین و عمان تولید می شود.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۱
شناسه مطلب : 49556
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی