گزارش اختصاصی «چیلان» از سخنرانی نماینده ارشد انجمن جهانی فولاد در دفتر پکن:استراتژی چین در کربن‌زدایی از فولاد/ چین سیاست رشد مصرف قراضه و افزایش تولید با کوره قوس الکتریکی را دنبال می‌کند/ تولید سنگ آهن چین در سال ۲۰۳۵ به ۴۰۰ میلیون تن می‌رسد
نماینده ارشد انجمن جهانی فولاد در دفتر پکن از رشد مصرف فولاد چین در سال‌های 2023 و 2024، رشد مصرف قراضه و افزایش تولید فولاد با کوره قوس الکتریکی در این کشور خبر داد. او همچنین خاطرنشان کرد تولید سنگ آهن چین در معادن درون‌مرزی و برون‌مرزی این کشور تا اواسط دهه آینده میلادی به 400 میلیون تن می‌رسد.

به گزارش  چیلان ، هشتاد و هشتمین نشست بین‌المللی تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد ۷ تا ۹ می (۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت) در شهر بارسلون برگزار شد.

فرنک ژونگ، معاون مدیرکل انجمن جهانی فولاد و نماینده ارشد این انجمن در دفتر پکن در رویداد یادشده سخنرانی با موضوعات چشم‌انداز تقاضای فولاد چین، کربن‌زدایی از فولاد در این کشور و استراتژی سنگ آهن آن ارائه کرد.

ژونگ ابتدا چشم‌انداز تقاضای فولاد چین را در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴  تشریح کرد و گفت: با حذف سیاست کوویدصفر چشم انداز رشد اقتصادی ۵.۲ تا ۶.۴ درصدی چین در سال ۲۰۲۳ و رشد  ۴.۵ تا ۵ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۴ میلادی ترسیم شد. این چشم انداز بنا بر گفته بسیاری از نهادها از جمله صندوق بین‌المللی پول و با توجه به پیش‌بینی افزایش تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۳ ترسیم شده است.

با این حال دورنمای تقاضای فولاد از سوی این کشور در سال ۲۰۲۴ همچنان مبهم است. پیش‌بینی می‌شود مصرف ظاهری فولاد میانی در چین که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۹۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود، در هر دو سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ۹۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد. البته تحقق این رشد مصرف پیش‌نیازهایی دارد؛ از جمله اینکه برای دولت چین رشد اقتصادی در اولویت باشد، محرک‌های کوچک جدید در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ایجاد شود و صادرات کالاهای تولیدی از این کشور تداوم داشته باشد و یا دست‌کم کاهش آن جزئی باشد.

ژونگ ادامه داد: در یک سناریوی دیگر که می‌توان برای فولاد چین متصور بود، محرک‌های بزرگ‌تری دربرگرفته می‌شود. در این سناریو صادرات کالاهای تولیدی در سال ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد و مصرف ظاهری فولاد میانی در چین به ۹۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ و ۹۷۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۴ برسد.

او در نهایت پیش‌بینی کرد: با توجه به عملکرد صنایع مصرف‌کننده فولاد چین پیش‌بینی می‌شود صنعت ساخت و ساز این کشور که سهمی ۵۶ درصدی از کل مصرف فولاد دارد، در سال ۲۰۲۳ رشد ۲.۵ درصدی و در سال ۲۰۲۵ رشد ۰.۵ درصدی را تجربه کند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضای فولاد از سوی صنعت ماشین‌آلات مکانیکی چین در سال ۲۰۲۳ دو درصد و در سال ۲۰۲۴، ۰.۵ درصد رشد داشته باشد. این صنعت پس از ساخت‌و‌ساز رتبه دوم تقاضای فولاد چین را به خود اختصاص داده و سهمی ۱۹.۴ درصدی از تقاضای فولاد این کشور دارد.

استراتژی چین در کربن‌زدایی از فولاد

ژونگ در ادامه به سیاست‌های کربن‌زدایی چین از صنعت فولاد پرداخت و در این باره گفت: چین بر آن است مصرف قراضه و ظرفیت بازیافت آن را تقویت کند، فناوری‌های کم‌کربن را ارتقا دهد و هیدروژن و انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین سوخت‌های فسیلی کند. این کشور همچنین تصمیم دارد سهم تولید فولاد با کوره قوس الکتریکی را در صنعت فولاد چین تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۱۵ درصد و تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۲۰ درصد رشد دهد.

او به این گزاره هم اشاره کرد که چین در مقایسه با کشورهایی همچون امریکا و ترکیه سهم کمتری از تولید فولاد با کوره قوس الکتریکی به نسبت کل فولاد میانی که در این کشور تولید می‌شود، دارد.

رشد تولید سنگ آهن چین به ۴۰۰ میلیون تا ۲۰۳۵

فرنک ژونگ در نهایت با یادآوری اینکه چین محرک اصلی تقاضای سنگ آهن جهان است، گفت: بیشتر سنگ آهن مصرفی این کشور از محل واردات تامین می‌شود. بر همین اساس این کشور بر آن است با تقویت تامین سنگ آهن از معادن داخلی و خارجی به زنجیره تامین سنگ آهن خود امنیت ببخشد. منظور از معادن خارجی معادن  سنگ آهن مستقر در کشورهایی مانند استرالیا، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی است که شرکت‌های چینی در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

شمار پروژه‌های سنگ آهنی که در داخل چین بهره‌برداری می‌شوند، بسیار کم است؛ در همین حال پیش‌بینی می‌شود تولید سالانه سنگ آهن این کشور تا سال ۲۰۳۵ به ۴۰۰ میلیون تن برسد. این میزان سنگ در معادن برون‌مرزی و درون‌مرزی که در مالکیت چینی‌ها قرار دارد، تولید می‌شود.

2

تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۰
شناسه مطلب : 49651
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی