مدیرعامل شرکت پولاد تجهیز ایرسا در گفت‌وگو با چیلان تشریح کرد:چالش‌های تأمین‌کنندگان برتر زنجیره آهن و فولاد کشور
شرکت پولاد تجهیز ایرسا از سال 1393 در زمینه طراحی کوره‌های قوس الکتریکی و ساخت و تولید تجهیزات جانبی کوره های قوس فعال می باشد. این شرکت در زمینه تامین قطعات یدکی و تجهیزات، همچنین بهره برداری کارخانجات فولادسازی نیز فعالیت چشمگیری دارد. این شرکت دانش بنیان امسال نیز موفق به کسب تندیس شرکت های برتر در زمینه قطعات و تجهیزات شد. این پیشرفت ها درحالی است که این شرکت نیز مانند بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر با مشکلات متعددی از جمله تامین انرژی دست و پنجه نرم می کند و کارخانجات آنها با محدودیت گاز و برق مواجه است.  از این‌رو با مهندس مهدی صناعیان، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان به گفت‌وگو نشستیم که به شرح ذیل است.

بومی‌سازی تجهیزات صنعت فولاد و صنایع معدنی در پولاد تجهیز ایرسا

بومی‌سازی تجهیزات، عدم وابستگی به شرکت‌های تولید کننده خارجی در زمینه‌ی تجهیزات کوره های قوس الکتریکی از مهمترین دستاوردهای ما در صنعت فولاد می باشد. طراحی و مهندسی پایه، طراحی نهایی و تحقیق و توسعه در زمینه ی حل مشکلات، ساخت، نصب و بهره برداری و انجام عملیات اتوماسیون خط تولید نیز از جمله خدمات این شرکت می باشد.

با توجه به اینکه صنعت فولاد ایران، فناوری و دانش مورد نیاز را از شرکت های بزرگ جهان همچون «دانیلی»، «نیپون» و غیره اخذ کرده است، با بررسی و رد گیری تولیدات این کمپانی ها و رصد عملکرد آنها، همچنین با محقق شدن برنامه های داخلی سازی در سال های گذشته به این جمع بندی رسیدیم که ما قادر به تولید بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در داخل ایران هستیم البته در نظر داشته باشید که  در مباحث بومی سازی باید صرفه اقتصادی را در نظر داشت.

چالش تأمین انرژی برای سازندگان دانش‌بنیان

مشکلات محدودیت گاز و برق در واحدهای تولیدی شرایط بسیار سختی را برای ما در زمینه تولید داشته که متاسفانه تاثیرات منفی در زمان‌بندی قراردادها و قیمت های تمام شده داشته است.  در این زمینه هرچند تابع شرایط کشور و تامین نیاز بخش خانگی به عنوان یک اولویت هستیم، اما می توان با برنامه هایی همچون نوبت بندی برای صنایع و شرکت ها، موجبات برنامه ریزی بهتر برای مواجهه با این چالش را فراهم کرد.

شاید  شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی قادر به ساخت نیروگاه برای تامین برق باشند اما این موضوع برای شرکت های کوچک و متوسط فراهم نیست، ضمن اینکه موضوع تولید برق یک بحث تخصصی است و پیچیدگی های خاص خود را داراست و ما از هم اکنون نگران قطعی برق در تابستان هستیم.

سیاست‌های بورس کالا به تغییر اساسی نیاز دارد

یکی از چالش های پیش روی ما بورس کالا است. معمولا در بازار، قیمت روز گذشته مدنظر قرار می گیرد این در حالی است که در بورس کالا به این موضوع توجه نمی شود. همچنین روال برای قیمت گذاری در بورس اصلا صحیح نیست. سیاست های بورس کالا در برخورد با شرکت ها اعم از خریداران و عرضه کنندگان به یک تغییر اساسی نیاز دارد.

براین مبنا، لازم است سیاست‌‌‌های آتی وزارت صمت نیز تلاش خود را معطوف به بهبود در سهولت تامین مالی تولید و تزریق سرمایه در گردش صنایع، تامین مواد اولیه، کاهش شکاف تکنولوژی و ترغیب صنایع به خرید تکنولوژی، بهبود زیرساخت‌‌‌های ملی در سه بخش آب، برق و گاز، رفع مشکل قراردادهای تامین اجتماعی، تسهیل در روابط بخش تولید با واحدهای تابعه دولت نظیر استاندارد، گمرک و بانک ‌مرکزی در کنار تقویت روابط صنایع با حوزه‌‌‌های خطیری همچون محیط‌زیست کند.

چالش‌هایی که مزیت‌ رقابتی را به خطر انداخته است

تا کنون قیمت رقابتی یکی از مزیت‌های شرکت ما نسبت به تولید کنندگان خارجی بوده است ولی در شرایط کنونی در خصوص تأمین مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه هستیم، برخی از کانال‌هایی که از طریق آن‌ها  مواد اولیه را تأمین می‌کردیم به دلیل تحریم به مشکل خورده‌اند؛ به همین دلیل ما نیز در تأمین مواد مورد نیاز با سختی روبه‌رو شده‌ایم. همین مسئله سبب می‌شود مواد اولیه با هزینه بیشتری به دست ما برسد که به‌تبع آن قیمت تمام شده محصول افزایش می‌یابد

همه این عوامل باعث می‌شود نتوانیم دست واردکننده محصولاتی که در داخل تولید می‌شود را کوتاه کنیم. با توجه به تکنولوژی‌ای که داریم سعی می‌کنیم محصول را با کم‌ترین قیمت به دست مشتری برسانیم، اما این امر مانع این خواست شده است.

مسائلی همچون نداشتن هدف واحد و مشترک بین دستگاه‌ها، نبود استراتژی برای توسعه صنعتی، ناهماهنگی بین دستگاهی، بوروکراسی‌های اداری، عملیاتی نبودن و زمان‌بر بودن قراردادها و ضمانتنامه‌ها، برخی مصوبه‌ها و دستورالعمل‌های دست‌وپاگیر، مشکلات بانکی و شرایط سیاسی بین‌المللی و منطقه‌ای حاکم و نوسانات نرخ ارز عمده چالش‌های پیش روی رونق تولید در صنعت می باشد. همچنین لازم است مقامات دولت به‌ویژه سیاست‌گذاران حوزه اقتصاد و صنعت نیز  به تصمیمی مشخص و واحد در این زمینه برسند.

چشم‌انداز فولاد تجهیز ایرسا برای سال جدید

همانطور که  امروز کشورهای برتر تولیدکننده فولاد و صنایع جانبی به دنبال تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا و صنایع های تک هستند، ما نیز در شرکت پولاد تجهیز ایرسا تصمیم داریم، سیاست‌گذاری مناسبی برای صادرات محصولات نهایی این بخش داشته باشیم که اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالاتری به دنبال خواهد داشت و ضمن ارزآوری برای کشور، از ظرفیت های خالی استفاده خواهد شد. همچنین همان‌طور که می دانید صادرات غیرنفتی همواره در برنامه‌های توسعه اقتصادی و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور مورد توجه بوده و از آن سخن به میان می‌آید، اما در عمل وفور مشکلات، تحقق این مساله را دشوار کرده است.

 

2

تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۰
شناسه مطلب : 49926
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی