مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا عنوان کرد:راشا؛ مرجع توسعه فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی کشور
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا گفت: راشا، بررسی فرصت‌ها و چالش‌های جهانی و داخلی صنعت فولاد و ارائه راهکارهای نوآورانه و فناورانه را اهم برنامه‌های خود قرار داده و در همین راستا، بیش از ۲۰ طرح و پروژه اصلی در داخل شرکت تعریف شده است؛ بدون شک با اجرایی شدن این طرح‌ها، شاهد توسعه فناوری‌های جدید و حل چالش‌های پیچیده در صنعت فولاد کشور خواهیم بود.

به گزارش  چیلان ،چالش‌های جهانی و داخلی صنعت فولاد و ارائه راهکارهای نوآورانه و فناورانه را اهم برنامه‌های خود قرار داده و در همین راستا، بیش از ۲۰ طرح و پروژه اصلی در داخل شرکت تعریف شده است؛ بدون شک با اجرایی شدن این طرح‌ها، شاهد توسعه فناوری‌های جدید و حل چالش‌های پیچیده در صنعت فولاد کشور خواهیم بود.

مقداد ملکی افزود: شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در سال ۱۳۹۸ توسط هفت شرکت بزرگ معدنی و فولادی از جمله شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین، آهن و فولاد ارفع، مجتمع فولاد خراسان و توسعه معدنی و صنعتی صبانور با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، با هدف استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی جهت نفوذ تکنولوژی در زنجیره آهن و فولاد کشور تشکیل شد تا در راستای توسعه تکنولوژی در صنعت فولاد و حل چالش‌های فناورانه صنایع معدنی و فولادی اقدام کند و تاکنون چندین پروژه نوآورانه و فناورانه بزرگ و موفق در صنعت آهن و فولاد کشور اجرا کرده است.

 

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیچیده صنعت فولاد و ارائه راهکارهای عملیاتی در راشا

 

وی در ارتباط با پروژه‌ها و طرح‌های این شرکت دانش‌بنیان، مطرح کرد: بررسی فرصت‌ها و چالش‌های جهانی و داخلی صنعت فولاد و ارائه راهکارهای نوآورانه و فناورانه، از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است که با نیازسنجی انجام شده از صنعت، در حال حاضر بیش از ۲۰ طرح و پروژه اصلی در شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا تعریف شده تا با اجرایی شدن آن‌ها، شاهد توسعه فناوری‌های جدید و حل چالش‌های پیچیده صنعت فولاد از جمله فرآوری مواد معدنی کم‌عیار و پسماندها، بهینه‌سازی نوآورانه خطوط تولید در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش توفقات و همچنین افزایش کارایی ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی باشیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا ادامه داد: پروژه شاخص این مجموعه که از آن رونمایی شده، خط فناورانه فرآوری سرباره کوره قوس الکتریکی است. بر اساس این پروژه ما توانستیم سرباره را به طور کاملا اقتصادی فرآوری و تمامی آهن محتوا و فاز‌های آهن‌دار را جدا کرده تا محصول باقی‌مانده ‌بتواند به عنوان ماده‌ای عاری از آهن در صنایع سیمان‌سازی، آسفالت و… استفاده شود. در واقع با این روش ۱۰۰ درصد سرباره را مورد استفاده قرار گرفته و با این کار، یک معضل قدیمی و جدی واحد‌های فولادسازی کشور رفع شده است.

ملکی در ادامه به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان همچون راشا در در توسعه صنعت فولاد کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مجموعه خدمات این شرکت، ارائه خدمات مهندسی در راستای افزایش بهره‌وری و توسعه سبد محصولات شرکت‌ها بر مبنای مطالعات بازار است که با انجام این پروژه‌ها، علاوه بر تصمیم‌سازی دقیق و صحیح برای سرمایه‌گذاری حوزه فولاد، موجب افزایش ارزش افزوده برای واحدهای فعال موجود و همچنین هدایت سرمایه‌گذاری به مسیر صحیح خود می‌شود. مورد مهم دیگری که راشا در جهت تحقق آن فعالیت می‌کند، توسعه آهن‌سازی نسل سوم است که برای استفاده از معادن هماتیتی و کم‌عیار مناسب بوده و آینده صنعت فولاد کشور را تضمین می‌کند. راشا با طی کردن موفق مراحل آزمایشگاهی و ساخت یک کوره اختصاصی، در حال طراحی جهت ساخت کوره نیمه‌صنعتی نسل سوم است.

 

راشا به دنبال توسعه فناوری و بومی‌سازی دانش روز صنایع معدنی و فولادی

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: تکنولوژی خط فرآوری‌ اقتصادی سرباره‌های کوره قوس الکتریکی، یکی از دستاوردهای مهم راشا محسوب می‌شود. هوشمندسازی عملیاتی خطوط تولید کارخانجات صنعتی، یکی دیگر از دستاوردهای دانش‌بنیان راشاست که تا به امروز، چندین نمونه از جمله هوشمندسازی مدار فرآوری، هوشمندسازی کوره احیا مستقیم آهن اسفنجی و… را به اجرا رسانده است.

ارائه خدمات مهندسی بر مبنای مطالعات کارشناسی فنی بازار، بهینه‌سازی نوآورانه خطوط تولید در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش توقفات، از جمله دستاوردها و خدمات دانش‌بنیان راشاست؛ یکی دیگر از خدمات فناورانه راشا، توسعه تکنولوژی جذب کربن در واحدهای تولید آهن اسفنجی میدرکس به شمار می‌آید که در حال نهایی‌سازی کانسپت و طراحی نیمه‌صنعتی است. راشا توان خود را روی توسعه فناوری و بومی‌سازی دانش مربوط به فناوری‌های روز دنیا متمرکز کرده و در سال ۱۴۰۱، با تعریف و شروع بیش از ۲۰ پروژه مختلف در صنعت بزرگ آهن و فولاد کشور، موفق شده است که تاکنون فناوری‌های نام برده شده را به نتیجه نهایی برساند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در ارتباط با چالش‌های موجود در مسیر توسعه، اظهار داشت: چالش اصلی، عدم زیرساخت مناسب و تجهیزات آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی در این حوزه است که برای توسعه تکنولوژی، مجبور به ساخت بسیاری از تجهیزات هستیم. مشکل بعدی، هزینه‌بر و زمان‌بر بودن توسعه فناوری در صنایع معدنی بوده که ممکن است سه تا پنج سال طول بکشد و این زمان در بین مدیران صنعتی، بسیار بزرگ و غیرقابل تصور است و در برخی موارد، همکاری مناسبی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

 

جای خالی ستاد نوآوری و فناوری معدن و صنایع معدنی

ملکی با بیان اینکه نبود ستاد فناوری و نوآوری معدن و صنایع معدنی در مجموعه سازمان‌های دولتی، یکی از بزرگ‌ترین موانع توسعه فناورانه معادن و صنایع معدنی به شمار می‌آید، تصریح کرد: موضوعی بسیار حیاتی و مغفول واقع شده این است که در مراکز نوآوری دولت، هیچ اسمی از ستاد نوآوری و فناوری معدن و صنایع معدنی وجود ندارد.

در واقع بخش مشخصی در دولت برای این حوزه تعریف نشده است. ستاد نانو، ستاد زیست‌فناوری و دیگر ستادهای نوآوری در حال فعالیت هستند اما ستادی با عنوان معدن و صنایع معدنی وجود ندارد؛ در حالی که معدن و صنایع معدنی، بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد و نوآوری در این حوزه، منجر به پیشرفت و توسعه کشور خواهد شد. ایجاد این جایگاه در معاونت علمی ریاست جمهوری می‌تواند در پیشبرد اهداف این حوزه موثر باشد. راشا، آمادگی لازم برای کمک به دولت در جهت ایجاد چنین ستادی را دارد.

 

وی در خصوص اقدامات راشا در حوزه هوشمندسازی فرایندهای تولید، اذعان کرد: هوشمندسازی در کشور، تبدیل به یک شعار برای شرکت‌ها و مدیران شده و همگی از آن نام می‌برند اما راشا در عمل، به این شعار تحقق بخشیده و به صورت عملیاتی و واقعی هوشمندسازی فرایندهای تولید، هم در فرآوری مواد معدنی و هم در فولادسازی را با موفقیت و دقت بسیار بالا به انجام رسانده است. راشا این آمادگی را دارد که در جهت تدوین استراتژی هوشمندسازی و رساندن شرکت‌ها به نسل چهارم صنعت و کاربرد هوش مصنوعی در صنعت، به همه فعالان صنعت فولاد خدمات ارائه کند.

 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در پایان به چشم‌انداز این شرکت اشاره کرد و گفت: چشم‌انداز راشا، تبدیل شدن به مرجع توسعه فناوری در معدن و صنایع معدنی است؛ یعنی هر شخص و شرکتی در صنایع معدنی در کشور قصد توسعه فناوری جدید و یا حل چالش پیچیده‌ای از مسیر فناوری را داشت، گزینه اول آن راشا باشد که خوشبختانه با روند پیشرفت کنونی راشا، این مهم دست‌یافتنی است.‌

2

تاریخ انتشار : ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۲
شناسه مطلب : 51486
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی