اختصاصی چیلانتغییر بازیگران تجارت جهانی چدن در پی جنگ روسیه و اوکراین/ عرضه جهانی پس از نبرد عرضه‌کنندگان بزرگ چگونه پیش می‌رود؟
بروز جنگ روسیه و اوکراین حجم تجارت جهانی چدن را در سال‌های 2021 و 2022 کاهش داد و زنجیره تامین آن را دستخوش تحولاتی کرد.

به گزارش  چیلان ، به نقل از جی‌ام‌کی‌سنتر، جنگ روسیه و اوکراین زنجیره تامین جهانی چدن (pig iron) را تغییر داده است. پیش از آغاز این جنگ روسیه و اوکراین ۶۰ درصد از صادرات بین‌الملل چدن را در اختیار داشتند. با وقوع جنگ و از بین رفتن دو کارخانه فولادی در شهر ماریوپُل اوکراین و بروز مشکلات حمل و نقل جایگاه اوکراین در صادرات جهانی چدن ضعیف شد و مشتریان چدن اوکراین به عرضه‌کننده‌های دیگر روی آوردند.

برزیل یکی از این عرضه‌کننده‌ها بود که صادرات آن در سال گذشته میلادی ۱۵ درصد رشد سالانه را تجربه کرد .

تقویت جریان تولید جهانی چدن در سال جاری میلادی

بنا بر داده‌های انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی چدن در پنج ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۱۷ درصد رشد داشت، اما تولید جهانی آن در سال ۲۰۲۲ میلادی در پی بروز جنگ با سه درصد کاهش سالانه تولید همراه بود و در کل سال به ۱.۳۹ میلیارد تن رسید.

با این حال تجارت جهانی چدن چندان قدرتمند نیست و کشورهای این محصول را بیشتر در مصارف داخلی به کار می‌برند.

حجم تجارت جهانی در پنج سال گذشته

نمودار نشان می‌دهد حجم تجارت جهانی چدن در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی کاهشی شده بود. همان طور که پیش‌تر اشاره شد جنگ روسیه و اوکراین این جریان کاهشی را رقم زد.

نمودار جریان تجارت جهانی چدن را در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ میلادی به تصویر کشیده است. رقم ثبت شده در هر ستون حجم تولید هر سال را در واحد میلیون تن نشان می‌دهد و رقم بالای هر ستون روایتگر درصد رشد تجارت هر سال نسبت به سال پیش است.

لوگو 2

 

2

تاریخ انتشار : ۲ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۳
شناسه مطلب : 52054
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی