اختصاصی چیلانفولاد ایران به کجا می‌رود؟ / عراق اصلی‌ترین متقاضی محصولات بالادست
بررسی آمار مربوط به صادرات فولاد ایران حاکی از آن است که در سال گذشته عراق بیش از سایر کشورها متقاضی محصولات پایین‌دست زنجیره فولاد ایران بود و چین بیش از دیگر کشورها تمایل به خرید فولاد میانی کشور داشت. 

به گزارش  چیلان ، بنا بر داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، این کشور در سال ۱۴۰۱، ۳ میلیون و ۱۹۹ هزار تن انواع محصولات تخت و طویل فولادی و ۷ میلیون و ۳۷۲ هزار تن محصولات میانی صادر کرد. این حجم از صادرات به کدام مقاصد ارسال شد؟

شرکت ملی فولاد ایران در گزارشی با عنوان «مطالعات طرح جامع فولاد کشور» مهم‌ترین مقاصد صادراتی انواع محصولات فولادی ایران را در سال گذشته تشریح کرده است.

چین و اندونزی اصلی‌ترین مقاصد محصولات میانی

بنا بر داده‌های گزارش  مطالعات طرح جامع فولاد کشور، بیشتر محصولات میانی زنجیره فولاد ایران در سال ۱۴۰۱ به چین و اندونزی صادر شدند و این دو کشور به ترتیب سهمی ۲۴ و ۲۲ درصدی از کل صادرات محصولات میانی از ایران داشتند.

تایلند و امارات نیز هر یک ۱۲ درصد از صادرات محصولات یادشده را به خود اختصاص دادند و  ۹ درصد از کل صادرات این محصولات در این سال به مقصد عمان از کشور خارج شد.

بخش زیادی از ۲۱ درصد باقی مانده نیز به ترکیه، غنا و عراق صادر شد.

سهم ۶۴ درصدی امارات و عراق از محصولات تخت ایران

مقصد بیشتر صادرات محصولات تخت فولادی از مبدا ایران در سال گذشته امارات و عراق بودند، این دو کشور سهمی به ترتیب ۳۶ درصد و ۲۸ درصد از صادرات محصولات تخت ایران را به خود اختصاص دادند. هشت درصد از این محصولات به افغانستان صادر شد و ۱۱ درصد به طور مشترک به بازار پاکستان و ارمنستان عرضه شد و ۱۷ درصد باقی مانده نیز به مقاصدی دیگر رفت.

صادرات ۶۰ درصدی محصولات طویل به عراق

در سال گذشته عراق مقصد ۶۰ درصد صادرات محصولات طویل فولادی کشور بود، ترکیه و ترکمنستان هر کدام سهمی هفت درصدی و ارمنستان سهمی پنج درصدی از صادرات محصولات طویل داشت. ۲۱ درصد دیگر نیز به مقاصد گرجستان، میانمار، عمان، امارات، پاکستان و نقاطی دیگر رفت.

لوگو 21

 

2

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 53168
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی