افزایش ریسک فعالیت شرکت های بازرگانی اختلال در بازار را به دنبال دارد
رضا احتیاطی مدیرعامل شرکت تجارت فولاد فراز (teffco) در گفتگو با چیلان ضمن تشریح چالش‌های تجارت در ایران اظهار کرد: تسلط نداشتن سیاستگذار از وضعیت تجارت بین‌الملل در شرایط تحریمی یک چالش اساسی برای صادرات فولاد و واردات مواد اولیه و مصرفی این صنعت است.

به گزارش  چیلان ، مدیرعامل شرکت تجارت فولاد فراز (teffco) در گفتگو با  چیلان  ضمن تشریح چالش‌های تجارت در ایران اظهار کرد: تسلط نداشتن سیاستگذار از وضعیت تجارت بین‌الملل در شرایط تحریمی یک چالش اساسی برای صادرات فولاد و وارد مواد اولیه و مصرفی این صنعت است.

رضا احتیاطی تصریح کرد: سیاستگذاران بر اسناد بازرسی تاکید زیادی دارند، در حالی که نمی‌دانند وقتی کشوری تحریم است هیچ تامین‌کننده‌ای به مقصد آن کشور کالا صادر نمی‌کند و واردکننده تنها با بازی با اسناد می‌تواند کالا را به کشور وارد کند. با این حال بانک‌ها و گمرکات متوجه شرایط موجود نیستند و سازمان استاندارد هم از سویی دیگر فشار می‌آورد.

مدیرعامل شرکت تجارت فولاد فراز (teffco) ادامه داد: زمان‌بندی ترخیص مشکل دیگری است که شدیدترین ضربه را به تاجران فولادی تحمیل می‌کند. ترخیص کالا در گمرک به بهانه های متعدد از جمله موارد فوق بسیار زمان‌بر است؛ کالایی که تا ۱۰ سال پیش در طول یک هفته ترخیص می‌شد، حالا ترخیص آن یک ماه زمان می‌برد!

به گفته این مدیر تجارت فولاد در ایران هر سازمانی مسیر خود را می رود و عملکرد سازمان‌ها با یکدیگر هماهنگ نیست. او در توضیح بیشتر این چالش اظهار کرد: واردکننده پس از وارد شدن کالا به ایران با ارگان‌های گوناگونی درگیر است، اکنون مسائل مرتبط با سازمان امور مالیاتی هم از اصلی‌ترین دغدغه‌های تجار است.

احتیاطی اضافه کرد: تجار مجبور هستند اطلاعات خود را در سامانه‌های مختلف وارد کنند، این در حالیست که سامانه‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد و حتی گاهی عمکلرد آنها اختلال دارد. اکنون سامانه مودیان سامانه‌ای مشکل‌دار است و در حدود شش ماه گذشته شرکت‌ها فشار زیادی برآمده از این اختلالات را متحمل شده‌اند. به باور من اگر تصمیم‌گیری‌ها یکپارچه و هماهنگ بود، این مشکلات پدید نمی‌آمد.

احتیاطی خاطرنشان کرد: تصور دولت این است که با سنگ‌اندازی در مسیر صادرات بازار را کنترل می‌کند اما این عملکرد دولت ریسک کار را برای شرکت‌های تجاری بالا می‌برد و پیامد این اتفاق اختلال در بازار است.

2

تاریخ انتشار : ۵ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۸
شناسه مطلب : 54637
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی