خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان تصریح کرد:صنعت فولاد را باید تقویت کرد نه تضعیف
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به لزوم رفتار محتاطانه دولت با صنعت فولاد به عنوان صنعتی رقابتی، اشتغال‌زا، مسئولیت‌پذیر و سودآور تاکید کرد و گفت: زنجیره‌ای که حجم زیادی سرمایه را جذب خود کرده باید با احتیاط با آن رفتار شود تا اعتماد از این زنجیره سلب نشود و ارزش افزوده در آن رشد کند.

سیدرسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با  چیلان  به موضوع تاب‌آوری در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: در زنجیره آهن و فولاد و همچنین نفت و گاز، منافع بالفعل و بالقوه زیادی برای کشور قرار گرفته است و باید با نگاه استراتژیک با این صنایع برخورد کرد.

وی افزود: زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی شامل هشت حلقه می‌شود، این حلقه‌ها حجم زیادی از سرمایه و شمار گوناگونی از صنایع را به خود اختصاص داده و در مقابل فرصت‌های شغلی بسیاری آفریده است، بنابراین تضعیف صنعتی با این حجم از تولید و اشتغالزایی فرصت‌های فراوانی را از کشور سلب خواهد کرد.

خلیفه‌سلطانی ادامه داد: اگر نظام سیاست‌گذاری وارد این اشتباه محاسباتی شود که این زنجیره سودده است و بنابراین امکان تحمیل هزینه‌های بیشتری را دارد، در نهایت به تولید و اقتصاد فولاد آسیب می زند چراکه به مرور هزینه‌های تولید در این صنعت افزایش می یابد و دیگر جذابیتی برای جذب سرمایه گذاری نخواهد داشت.

در مجموع، اگر استراتژی مناسب اقتصادی برای افزایش ارزش افزوده در زنجیره آهن و فولاد نداشته باشیم، به دست خودمان این صنعت استراتژیک را تضعیف کرده و فرصت توسعه را از کشور سلب کرده‌ایم.

امنیت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را کاهش ندهیم  

دبیر انجمن فولاد همچنین به جذب حجم زیادی از سرمایه‌ها در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: سرمایه در گردش زنجیره فولاد با سرمایه‌های مردم درآمیخته است و این زنجیره سهم زیادی از سرمایه‌‌های جذب شده در بورس را در اختیار دارد.

وی افزود: مردم به زنجیره فولاد و دیگر صنایع معدنی اعتماد کرده‌اند و سرمایه خود را به شرکت‌های فعال در این زنجیره‌ سپردند تا این سرمایه‌گذاری برای آنها سودآور باشد، حالا اگر سود این شرکت‌ها به ۱۵ تا ۱۰ درصد یا حتی ۵ درصد کاهش یابد، این پیام را برای سرمایه‌گذاران دارد که از سرمایه‌گذاری در این عرصه بر حذر باشند، چون این بازار امن نیست.

وی اضافه کرد: وقتی زنجیره‌ای سودده است و حجم زیادی سرمایه را جذب خود کرده باید با احتیاط با آن رفتار شود تا اعتماد از این زنجیره سلب نشود و علاوه بر آن ارزش افزوده در آن رشد کند.

 

 

2

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۳
شناسه مطلب : 54900
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی