مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات بیان کرد:کاهش سهم پروژه های عمرانی از بودجه سالانه با توسعه صندوق های عام پروژه
مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات گفت: شرکت پروژه‌ها به سبب حرکت مستقیم نقدینگی به سمت تولید موجب کاهش تورم، تسریع در روند تحقق پروژه‌ها، کاهش نقدینگی سرگردان در جامعه و کاهش سهم پروژه‌های عمرانی دولت در بودجه‌های سالانه و... خواهد شد.

به گزارش  چیلان ، مرتضی علی اکبری گفت: شرکت پروژه‌ها به سبب حرکت مستقیم نقدینگی به سمت تولید موجب کاهش تورم، تسریع در روند تحقق پروژه‌ها، کاهش نقدینگی سرگردان در جامعه و کاهش سهم پروژه‌های عمرانی دولت در بودجه‌های سالانه و… خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مرتضی علی‌اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در رابطه با ماهیت شرکت پروژه‌ها، اظهار کرد: شرکت‌های سهامی عام به دو دسته نخست هلدینگ‌های پروژه محور دوم شرکت پروژه، تقسیم می‌شوند که هلدینگ‌های پروژه محور می‌توانند در چند پروژه در قالب تعدادی شرکت سرمایه‌گذاری کنند و با درصد‌های متفاوت تا میزان ١٠٠ درصد سهام یک شرکت را سهامداری کرده، در عملیات و هدایت آنان نقش مستقیم داشته باشند و برای تأمین مالی آنان نیز نقش اساسی ایفاد کند.

او افزود: شرکت پروژه یک یا چند پروژه را مستقیماً در دست می‌گیرد. در این نوع شرکت‌ها تنوع و تعداد پروژه بسیار محدود بوده و بعضاً امکان جابه‌جایی منابع وجود ندارد، شرکت‌های پروژه در تابلو‌های بورسی دسته‌بندی جداگانه‌ای ندارند و بسته به نوع و ماهیت پروژه در دسته‌بندی‌های موجود درج می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات بیان کرد: روش معمول تامین مالی برای پروژه شرکت‌ها تاکنون به واسطه انتشار اوراق در بورس و یا دریافت تسهیلات از بانک‌ها و آورده سهامداران صورت می‌گرفت.

علی اکبری گفت: اکنون شرکت پروژه‌ها برای تامین مالی می‌بایست به مرور بخش مهمی از منابع خود را از طریق سهامداران جذب کنند، در همین راستا پروژه‌های انتخابی آنان می‌بایست دارای توجیه اقتصادی و از بازار مناسب برخوردار باشند.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص مزایای تامین مالی از طریق شرکت پروژه‌ها، گفت: شرکت پروژه‌ها به سبب حرکت مستقیم نقدینگی به سمت تولید موجب کاهش تورم، تسریع در روند تحقق پروژه‌ها، کاهش نقدینگی سرگردان در جامعه و کاهش سهم پروژه‌های عمرانی دولت در بودجه‌های سالانه و. خواهد شد.

علی اکبری در رابطه با تجارب تامین مالی پروژه‌های عمرانی در سایر کشورها، گفت: صندوق پروژه‌ها یکی از ابزار‌های مهم در بحث تامین مالی پروژه‌ها در سایر کشور‌ها است که از ریسک‌های بالایی برخوردار هستند. این صندوق‌ها می‌توانند حتی به واسطه یک ایده، منابع سرمایه‌گذاران را جذب کنند، در حالی که در ایران صندوق‌ها برای جذب منابع پروژه‌هایشان باید ٢٠ درصد پیشرفت داشته باشند.

او تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های اصلی صندوق پروژه‌ها با شرکت‌های سهامی عام پروژه در این که در صندوق پروژه انعطاف منابع وجود ندارد، اما در شرکت سهامی عام پروژه باتوجه به پیشرفت فیزیکی و اولویت‌ها در جذب منابع این مساله به خوبی محسوس است.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در پایان اظهارکرد: منابع مالی صندوق پروژه‌ها روی یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌شود، در حالی که در شرکت‌های سهامی عام پروژه محدود به سرمایه‌گذاری روی یک پروژه نیستید.

تجلی 7

2

تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۶
شناسه مطلب : 55321
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی