با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی صورت گرفت؛امضای سندهای همکاری ۳جانبه میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ایمیدرو و فولاد مبارکه
سندهای همکاری ۳جانبه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در حاشیه دومین روز از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی ایران‌متافو، در حضور وزیر صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان مربوطه، توسط روح‌اله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو و محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به امضا رسید.

به گزارش  چیلان ، سندهای همکاری ۳جانبه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در حاشیه دومین روز از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی ایران‌متافو، در حضور وزیر صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان مربوطه، توسط روح‌اله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو و محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به امضا رسید.

نوآوری محور اصلی همه حرکت هاست

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی گفت:باید به سمت هوشمندی نوآوری و حضور در بازار است که مهم‌تر از ساخت داخل است. باید دنیا را در اختیار بگیرید و رهبری هوشمندانه داشته باشید و پیشران باشید. اشتغال‌آفرینی هوشمندی است و استفاده وسیع از عقلانیت ضروری است.

وی گفت: نوآوری محور اصلی همه حرکت هاست؛ امروز باید ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان را به صنایع بزرگ متصل کنیم تا بتوانیم از مسیر عقل آینده را بسازیم.

فولادی‌های کشور به فولاد مبارکه نگاه می‌کنند/ از پروژه‌های فناورانه فولاد مبارکه حمایت می‌کنیم

روح‌اله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری درآیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی گفت:در دوره چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دو رویکرد جدی و مستقل داریم که عبارت است از توسعه فناوری با نگاه کاشتن برای آینده و ایجاد ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با هدف نفوذ فناوری‌ها به بخش‌های صنعت و اقتصاد واقعی کشور. قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در مجلس به تصویب رسید، باقیات‌الصالحاتی برای این مجلس است و امیدوارم همه کسانی که در این حوزه دخیل هستند به این قانون پایبند باشند.

وی گفت: ۲۱ پروژه فناورانه شرکت فولاد مبارکه مورد تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قرار گرفته که نیازمند ۸۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم. جریانی که پشت سر این اتفاق ایجاد می‌شود، فولادی‌های کشور به فولاد مبارکه نگاه می‌کنند و این نگاه منجر به راه افتادن جریان خواهد شد.

فولاد مبارکه درصدد یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور کشور است

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی گفت:فولاد مبارکه طی دهه‌های گذشته مسیر ادامه‌داری در حوزه نوآوری شروع کرده است؛ ساخت فولاد مبارکه از دهه ۶۰ آغاز و در دهه ۷۰ نیز تولید در این مجموعه شروع شد؛ امروز علی‌رغم همه محدودیت‌ها، دانش بهره‌برداری در این شرکت نهادینه شد و با ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

وی افزود: فولاد مبارکه در دهه ۹۰ با مشکل تحریم مواجه شد و سطح و دانش بهره‌برداری آن نتوانست ارزش افزوده پایدار را تامین کند و اینجا بود که نهضت بومی‌سازی به مدد تحریم‌ها آغاز و دانش آن در این شرکت نهادینه شد؛ بالای ۹۰ درصد نیاز فولاد مبارکه داخلی‌سازی شده و دانش بومی‌سازی نیز در این مجموعه نهادینه شده است.

وی بیان کرد: امروز در دهه چهارم فعالیت، همچنان نیاز به ارزش افزوده بیشتر هستیم و فراتر از نهضت بومی‌سازی، نیاز به نگاه رو به آینده هستیم. ضریب بهره‌برداری فولاد مبارکه ۱۰۰ درصد است و این یکی از رموز موفقیت و سودآوری این شرکت است. ما هنوز توانایی توسعه تکنولوژی و خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و فناوری را نداریم و همین امر سبب شده تا استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: امروز رقبای جهانی ما علاوه بر تولید فولاد، به اقدامات دیگر نوآورانه نیز می‌پردازند، بنابراین باید توسعه تکنولوژی و خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و دانش را دنبال کنیم. برای تولید حداکثری، زیرساخت‌های زیادی ازجمله توسعه ریلی و نیروگاهی رل ایجاد کرده‌ایم.

طیب نیا گفت: فولاد مبارکه نیازمند زیرساخت‌های نوآوری و فناوری است و طی ۱.۵ سال اخیر در این حوزه پرقدرت ورود پیدا کرده و گام‌های جدی برداشته است. فولاد مبارکه درصدد ایجاد زیرساخت و فرایندسازی برای شروع راهی پرشتاب و پرخطر برای استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌هاست.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه پس از انجام سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، امروز در مرحله دوم درصدد طبقه‌بندی، یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور است. در این مرحله باید کنسرسیوم‌های متشکل و هدفمندی شکل دهیم و زیرساخت‌های حوزه نوآوری و فناوری را ایجاد کنیم که این حرکت راهبردی و مبتنی بر مطالعات و تجربیات دهه‌های اخیر است.

وی گفت:فولاد مبارکه از میان ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان، در بیش از ۲۸ شرکت با موضوعات آب و انرژی، معادن کم‌عیار، تامین تجهیزات و توسعه محصولات، سرمایه‌گذاری کرده است.

photo ۲۰۲۳ ۱۱ ۲۵ ۱۵ ۵۴ ۰۴

2

تاریخ انتشار : ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۰
شناسه مطلب : 56714
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی