در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مطرح شد:پیشنهاد تشکیل بانک‌های سرمایه‌گذاری توسط مدیرعامل میدکو
به گفته مدیر عامل هلدینگ میدکو، ما به تشکیل بانک های سرمایه گذاری در کشور برایاینکه بتوان در کشور پروژه ها را با سرعت انجام دهیم ،نیاز داریم.

به گزارش  چیلان ، رهبر معظم انقلاب صبح روز سه‌شنبه دهم بهمن‌ماه، در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با بیان اینکه؛ رشد بنگاه‌های تولیدی نشان دهنده وجود بخش خصوصی توانا و قدرتمند در کشور است، گفتند: مهم‌ترین وظیفه دولت بهبود فضای کسب و کار و برطرف کردن موانع آن است.

حدود یک هزار نفر از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی صبح سه‌شنبه دهم بهمن ماه ۱۴۰۲ در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. چند سالی است در این تاریخ دیدار فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب برگزار می‌شود. در این دیدار که تعدادی از فعالان در حوزه‌های مختلف تولیدی و اقتصادی حضور داشتند علی اصغر پورمند مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه میدکو نیز حضور داشته و در حضور رهبری به بیان مسائلی در خصوص صنایع معدنی در ایران و همچنین فعالیت های شرکت میدکو پرداختند.

پورمند در ابتدا با اشاره به آمارهای معدنی در ایران گفت: سهم بخش معدن در تولید ناخالص ایران ۵ درصد و در ارزش بازار بورس ایران ۲۶ درصد است. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در کشور حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده که البته عمدتا مربوط به بعد از انقلاب می باشد.

وی در خصوص تولیدات معدنی در ایران افزود: تولیدات عمده ایران عبارتند از ۳۰ میلیون تن فولاد، بالغ بر ۳۰۰ هزار تن مس کاتد، ۵۰۰ هزار تن آلومینیوم و ۶۰ میلیون تن سیمان می‌باشد، همچنین ذخایر معدنی کشف شده حدودا ۷۰ میلیارد تن بوده که البته ۷۰ درصد مربوط به مصالح ساختمانی است.

ایشان در ادامه تصریح کرد: در زمینه شاخص اکتشافات یعنی مقدار حفاری‌های اکتشافی در ایران و در طی تاریخ اکتشافی حدودا ۵ میلیون متر حفاری با عمق متوسط ۵۰۰ متر انجام شده است. این در حالی است ۵ کشور معدنی دنیا که ۸۰ درصد ذخایر معدنی را در اختیار دارند، سالانه هر یک به مقدار ۶ میلیون متر و تا عمق ۴ کیلیومتر حفاری اکتشافی انجام می‌دهند.

در ادامه پورمند در خصوص شرکت میدکو نیز به ذکر چند مورد پرداخته و گفت: میدکو مصداق عملی و عینی اقتصاد مقاومتی با تکیه بر مولفه‌های خصوصی سازی، دانش محوری، جلوگیری از خام فروشی و مردمی نمودن اقتصاد می باشد. مدت تاسیس این شرکت ۱۶ سال بوده به صورت هلدینگ سهامی عام، صد در صد خصوصی و پذیرفته شده در بازار بورس ایران با یک و نیم میلیون سهامدار می‌باشد.

پورمند در ادامه اضافه کرد: در مدت ۱۶ سال ۱۴۳ کارخانه بزرگ و معادن مربوطه در میدکو ، ایده پردازی، طراحی، برنامه ریزی، اجرا، راه اندازی و عمدتا به بهره برداری رسیده است. سه محصول اصلی شرکت عبارتند از فولاد، مس کاتد و منیزیم که به صورت یکپارچه از معدن تا محصول نهایی را در اختیار داشته و حدود ۵ هزار کسب و کار کوچک و متوسط با این شرکت همکاری دارند.

مدیرعامل شرکت میدکو در خصوص حجم سرمایه گذاری‌ها در این شرکت نیز گفت: میزان سرمایه گذاری انجام شده با تامین منابع مالی از طریق منابع مالی خارجی و همچنین داخلی مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در میدکو اشتغال پیدا کرده اند. میانگین سنی پرسنل ۳۵ سال بوده و ۹۷ درصد آنها بومی مناطقی هستند که پروژه‌ها در آن محل احداث شده است.

پورمند در خصوص نوآوری‌ها در میدکو و همچنین فعالیت های مربوط به مسئولیت اجتماعی در این شرکت گفت: نوآوری در تکنولوژی‌ها در میدکو برای مثال پروژه باکتریا تانک لیچینک مس کاتد را شامل می‌شود که برای اولین بار در دنیا سه کارخانه را به یک کارخانه تبدیل کرده و بدون هیچ ذوب و هیچ مساله زیست محیطی به تولید مس می‌پردازد.

همچنین سرمایه گذاری در امر شبکه و تصفیه فاضلاب های شهری به منظور تامین آب مورد نیاز پلنتها، احداث فضای سبز به مقدار ۶۸۰۰ هکتار، سرمایه گذاری در زمینه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و خورشیدی، ایفای نقش مسوولیت های اجتماعی با تاکید بر روستاها و جوانان بخشی از فعالیت ها در راستای مسوولیت اجتماعی میدکو است.

وی در ادامه مواردی را نیزبه عنوان موارد قابل بهبود بیان کردند. مواردی از قبیل: توسعه مناسب اکتشافات پایه در کشور، سرعت صدور مجوزهای درخواستی، ثبات در مقررات و خصوصا صادرات، رعایت کامل قانون معادن در تنظیم قوانین و مقررات مربوطه و حل تعارضات بین بخشی.

در پایان نیز مدیرعامل میدکو دو پیشنهاد در حضور مقام معظم رهبری در جهت بهبود فضای تولید در کشور ارائه کردند: پورمند در این خصوص گفت پیشنهاد اول بنده تشکیل بانک های سرمایه گذاری در کشوراست. چرا که بانک های ما بانک های تجاری بوده و بانک های سرمایه گذاری نداریم و برای اینکه بتوان در کشور پروژه ها را با سرعت انجام داد به آن نیاز داریم.

پیشنهاد دوم ایشان نیز مربوط به ایجاد شرکت های ثروت آفرینی در سطح کشور بود.

2

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۲
شناسه مطلب : 58496
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی