دکتر مهدی کرباسیان در یادداشتی به چیلان تشریح کرد:الزامات توسعه صادرات فولاد ایران چیست؟
اگرچه موارد زیادی به عنوان الزامات توسعه صادرات فولاد مطرح می شود اما در یادداشتی که در ادامه آمده دکتر مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس هیئت عامل ایمیدرو مهم ترین این الزامات را برشمرده است. به اعتقاد رئیس هیئت عامل ایمیدرو با توجه به اینکه رکود در بازار داخلی همچنان ادامه دارد در نتیجه مصرف داخلی فولاد با شتاب زیادی افزایش نخواهد یافت و باید برنامه ریزی برای صادرات صورت گیرد. در ادامه یادداشت دکتر کرباسیان به چیلان را خواهید خواند:

مطابق چشم انداز ۲۰ ساله کشور برنامه ریزی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده است و در این طرح ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن مازاد تقاضای داخلی صادر خواهد شد.

پیش بینی می شود با رشد  ۸ درصدی اقتصاد رشد مصرف فولاد را تجربه کنیم که تا به امروز این هدف محقق نشده است که دلایل مختلفی در عدم تحقق آن موثر است. بخش مسکن ما هنوز در رکود است و شاخص سرمایه گذار در پروژه های زیرساختی پایین است. لذا توان مالی دولت خیلی بالا نیست و هنوز مشکلات برجام کامل حل نشده است. همچنین کشور ما در میان مدت، رشد اقتصادی پایینی خواهد داشت و ظرفیت های مازاد فولاد که به بهره برداری می رسد بر روی بازارهای خارجی متمرکز خواهد شد چراکه رشد مصرف فولاد داخلی کشورمان با شتاب زیاد افزایش نمی یابد.

بنابراین باید برای صادرات برنامه ریزی کنیم و در این زمینه قطعا باید قیمت هایمان رقابت پذیر باشد و دولت روی بازارهای هدف تمرکز کند. ارائه خدمات و سرویس های مناسب به صادرکنندگان بزرگ کشورمان از جمله خدمات ویزا، بانکی از الزامات مقوله صادرات است. حتی بانک مرکزی بایستی خطوط یوزانس صادراتی تعریف کند تا بانک ها بتوانند ال سی از مشتریان داخلی دریافت کنند و شرکت های فولادسازی با بازریابی دقیق اقدام به امر صادرات کنند.

وضعیت جهانی در بخش فولاد رضایت بخش است. در بازارهای بین المللی تقاضای داخلی چین به نحوی است که در هفته های اخیر صادرات آن ها در بخش شمش به صفر رسید. این به این معنی است که آن ها نتوانستند به مشتریان خود محصول فولاد تحویل دهند و این موضوع باعث شد تا ما با پتانسیل های روبه رشد تقاضا در بازار بین المللی روبرو شویم و فرصت رشد و جایگزینی در بازارهای چین را برای صنعت فولاد خودمان متصور شویم. ما در سال گذشته  ۶ میلیون تن فولاد صادرات داشتیم و پیش بینی ما برای امسال رشد ۲۰درصدی است. پیش بینی می کنیم میزان صادرات فولاد در سال جاری به ۸ میلیون تن برسد.

در سه ماه نخست امسال صادرات ۸ درصدی فولاد توسط شرکت های بزرگ را داشتیم و این روند روبه رشد ادامه خواهد داشت و پیش بینی می شود  اهداف صادراتی ما در زمینه فولاد محقق شود.

در خصوص الزامات صنعت فولاد باید عنوان کرد دولت باید نرخ ارز را واقعی کند.این مهم می تواند به افزایش رقابت پذیری فولاد کمک کند.

مشابه دیگر کشورها با در نظر گرفتن جوایز صادراتی از محل مالیات بر ارزش افزوده می توان هدف های بزرگتری را دنبال کرد و شرکت ها از این طریق مشوق صادراتی خود را تسویه کنند.

 یکی از اقداماتی که ما در توسعه فولاد انجام می دهیم توسعه مناطق ویژه است که در میان مدت و بلند مدت وضعیت صادرات کشور را با ثبات و با دوام خواهد کرد. ما در استان بندعباس دارای منطقه ویژه اقتصادی با ظرفیت های مثال زدنی هستیم که شرایط خوبی را برای تولید رقابتی و صادرات مهیا کرده است. ایمیدرو زیرساخت های لازم این منطقه  از جمله آب، برق گاز را با همکاری وزارت نفت تامین خواهد کرد. در این زمینه سرمایه گذار اسکله در منطقه ویژه لامرد و پارسیان در هفته های گذشته مشخص شد و پیمانکار به زودی فعالیت های اجرایی را در این اسکله آغاز می کند. یکی از مزیت های ما این است که مناطق ویژه در کنار آب قرار دارند تا با حداقل هزینه امکان دسترسی به بازار هدف صادراتی داشته باشند و همچنین واردات مواد معدنی از این طریق را تسهیل می کند.

به طور کلی چشم انداز صادارت فولاد مثبت است و پیش بینی می کنیم در سال های آینده این روند صعودی ادامه داشته باشد که  این امر در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است. به طور حتم با این سیاست وضعیت صادرات سنگ آهن ما محدودتر می شود تا بتوانیم میزان صادرات فولاد را که ارزش افزوده بالاتری دارد افزایش دهیم.

2

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
شناسه مطلب : 14076
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی