هیجان داخلی کمبود الکترود را مهار کنیم
در ماه های اخیر کمبود الکترود در بازارهای بین المللی به موضوعی نگران کننده برای فولادسازان تبدیل شده و بسیاری از فعالان گران شدن و کمبود آن را در کنار افزایش قیمت نسوزها عاملی بر افزایش بهای تمام شده و در نتیجه قیمت های فروش عنوان می کنند. علی اعتماد راد، مدیرعامل مجتمع ذوب آهن فولاد خزر می گوید، کمبود الکترود گرافیتی یک موضوع جهانی است و تقریبا تمام کشورهای فولادساز که تولیدکننده این ماده نیستند را تحت تاثیر قرار داده اما در بازار داخل باید هیجان کمبود الکترود را کنترل و مهار کرد. در یادداشت مدیرعامل مجتمع ذوب آهن فولاد خزر این مسئله به تفضیل بیان و واکاوی شده است. در ادامه متن یادداشت اعتماد راد به چیلان را بخوانید:

مشکل کمبود الکترود عمدتا به کشور چین باز می گردد. چین به جهت مسائل زیست محیطی، ذوب های کوره بلند که آلودگی محیط زیستی بالایی دارد را تعطیل کرده و به سمت کوره های قوس الکتریکی گرایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر تولیدکنندگان الکترود گرافیتی که عمدتا اروپایی ها نظیر SGL هستند کارخانه های بزرگ خود را در برخی کشورها نظیر اندونزی و آسیای شرقی تعطیل کرده اند و حتی تجهیزات و دستگاه های آنها را باز کرده اند. در نتیجه تولید الکترود گرافیتی به شدت کاهش یافته درحالی که شاهد رشد تقاضا و افزایش مصرف به ویژه از سوی چینی ها بوده ایم.

همچنین در شرایط فعلی چون تقاضای جهانی برای فولاد بهبود داشته، توجیه قتصادی فولادسازی نیز خوب شده است.

تمامی موارد مذکور دست به دست هم داده تا کمبود الکترود بیش از پیش به چشم می آید و بهای این ماده افزایشی باشد هرچند که تا حدودی هیجان هم در این رشد دیده می شود به ویژه در بازار داخل! بنابراین به اعتقاد من شرکت هایی که در کوتاه مدت مشکلی در تامین الکترود خود ندارند، می توانند برای تامین الکترود مورد نیاز با تولیدکنندگان بزرگ برای سال۲۰۱۸  برنامه ریزی کنند و قرارداد منعقد کنند. در این صورت قیمت ها واقعی خواهد شد. هر چند که به دلیل عدم پیش بینی لازم برای کمبود الکترود در واحدهای ذوب، هیجان در بازار داخل به چشم خواهد خورد اما با این اقدام قیمت الکترود قطعا تعدیل خواهد شد.

قیمت های الکترود کاهشی نخواهد بود و قطعا به سمت بالا رشد خواهد کرد و علت این اتفاق نیز ثبات عرضه و افزایش تقاضا است. نمود این افزایش قیمت الکترود هم در قیمت شمش بروز خواهد کرد همان طور که در یکی دو ماه اخیر هم هزینه تمام شده واحدهای ذوب به جهت افزایش قیمت الکترود گرافیتی، افزایش قابل توجهی پیدا کرد و تا ۱۵۰ تومان به هزینه تمام شده قبلی اضافه شد. در واقع با قیمت های حال حاضر الکترود، تولید به روش کوره قوس الکتریکی هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ تومان به ازاء هر کیلو را می طلبد و طبیعی است که در شرایط فعلی افزایش قیمت فروش تنها را جبران گران شدن ماده اولیه تولید است.

2

تاریخ انتشار : ۲ شهریور ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۸
شناسه مطلب : 14150
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی