چرا بهره وری نیروی انسانی در فولاد ایران کم است؟
مرتضی آقاجانی، مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) در یادداشتی به چیلان دلایل پایین بودن بهره وری نیروی انسانی در فولاد ایران را بررسی کرده و به تشریح دلایل آن پرداخته است. وی معتقد است نقش نهادهای آموزشی و اشراف بر تکنولوژی از موضعات مهم در ارتقا بهره وری نیروی انسانی است. در ادامه یادداشت مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) را خواهید خواند:

درمقایسه دو کارخانه مشابه با تجهیزات یکسان معمولا این نکته بیان می شود که چنین کارخانه هایی در اروپا با چند برابر ظرفیت کارخانجات فولاد ایران کار می کند درحالی که یک سوم نیروی انسانی فعال در صنعت فولاد ایران در آنها شاغل هستند.

این نوع نگاه متاسفانه ذهنیتی اولیه ایجاد می کند که نیروهای موجود در صنعت فولاد کشور مازاد بوده یا کارایی لازم را ندارند اما واقعیت این نیست! نه اینکه راندمان نیروی انسانی در ایران راضی کننده باشد اما مجموعه فاکتورها و پارامترهای مختلفی وجود دارد که باعث این راندمان و خروجی شده است و نقش اراده و خواست نیروی انسانی هم برای کار به عنوان یکی از این پارامترها وجود دارد.

اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که تربیت نیروی انسانی در نهادهای آموزشی برای کارهای تخصصی و فنی تا چه حد اساسی و کارآمد است؟ آیا نوع نگاه به کار، رعایت استانداردها، سلسله مراتب و مواردی که زمینه های فرهنگ صنعتی را ایجاد می کند در نهادهای آموزشی ما به درستی تعریف و اجرا می شود؟

دومین موضوع اشراف بر تکنولوژی است. همه عوامل به خصوص تجهیزات برای رسیدن به یک راندمان بالا و بدون خطر و با رعایت مسائل ایمنی باید به صورت مهندسی استفاده گردد. بحث دانش فنی در همین جا مطرح می گردد که اگر به درستی تعریف گردد بهره وری نیروی انسانی قطعا ارتقاء خواهد یافت.

مسئله دیگر در کیفیت ها چه در کیفیت مواد و چه در روش ها و تولید محصول است. کیفیت خروجی محصول، قطعا بهره وری نیروی انسانی را تحت الشعاع خود قرار داده و قیمت تمام شده را افزایش می دهد.

هر چه بتوان نیروی انسانی را در جهت تولید محصول ویژه و با ارزش افزوده بالاتر به کار گرفت می توان گفت بهره وری نیروی انسانی بالا رفته است.

لذا اگر زیرساخت های صنعتی به تدریج از آموزش و تربیت نیروی انسانی، سپس در بعد مهندسی برای تسلط بر تکنولوژی و دانش فنی و در انتها هم برنامه ریزی برای استفاده از متریال مناسب در زمان مناسب برای دستیابی به محصول کیفی مناسب کامل شود می توان انتظار افزایش بهره وری نیروی انسانی را مطابق آنچه که در همه جای دنیا اتفاق افتاده مشاهده کرد.

البته مدیریت منابع انسانی پیچیده تر از این مباحث است اما در این مجال موارد ملموس تر و اجرایی تر ذکر شد.

با این حال ارزیابی، انگیزش و تعلق خاطر نیروی انسانی و رسیدگی به آن ها و همین طور آسان سازی مشاغل برای پرسنل نیز در این مباحث می گنجد چراکه فولاد جزو مشاغل سخت محسوب می شود که پرسنل در آن هم نیازمند حفاظت در زمان کار هستند و هم بعد از طی دوره کار و بازنشستگی نیازمند حمایت هستند.

2

تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸
شناسه مطلب : 18383
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی