دخالت دستوری دولت در بازار فولاد صدای سهامداران بورسی را هم در آورد
جمعی از سهامداران بورس در نامه سرگشاده به رئیس ستادفرماندهی اقتصاد مقاومتی از سخنانی که مسئولان کشور در جهت حمایت از بازار سرمایه می‌گویند به عنوان شعارهایی یاد شده که با آنچه که در واقعیت است منافات دارد.

به گزارش  چیلان ، سهامداران شرکت‌های فولادی و معدنی در نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از عرضه محصولات این شرکت‌ها در بازار کالا که منجر به تضرر سهامداران شده و منافع دلالان را در پی دارد انتقاد کرده و این رویکرد را مغایر و مخالف با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین حمایت از تولید ملی دانستند.

آن‌ها در نامه ارسالی خود به معاون اول رئیس جمهور عنوان کرده‌اند بخشنامه‌ای که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت‌ها و تولیدکنندگان معدنی و فولادی ابلاغ شده و آن‌ها را ملزم به عرضه ۵۰ درصد از محصولاتشان در بورس کالا می‌کند نه تنها کمکی به حمایت از مصرف‌کننده نکرده، بلکه سودهای کلانی را به جیب دلالان و رانت‌خواران سرازیر کرده است.

در این نامه بر این موضوع تاکید شده که سودی که باید از محل فروش محصولات شرکت‌های فولادی و معدنی بورسی عاید سهامداران این شرکت‌ها شود به راحتی نصیب دلالان می‌شود. همچنین در این نامه از سخنانی که مسئولان کشور در جهت حمایت از بازار سرمایه می‌گویند به عنوان شعارهایی یاد شده که با آنچه که در واقعیت است منافات دارد.

سهامداران حقیقی شرکت‌های فولادی و معدنی بورسی در این نامه توضیح دادند که با وجود اینکه دولت بارها و بارها اعلام کرده که باید از بازار سرمایه حمایت شود، اما الزام شرکت‌ها برای عرضه محصولاتشان در بازار کالا آن هم بر مبنای دلار ۴۳۰۰ تومانی، اقدامی است که با سیاست‌های حمایتی مطروحه در خصوص بازار سرمایه مغایرت دارد و به شدت به ضرر سهامداران این شرکت‌ها است؛ چرا که سودی که باید شرکت‌های تولیدکننده از طریق فروش محصولاتشان با بالاترین قیمت بازار کسب کنند تا ضمن پوشش هزینه‌های آن‌ها سودآوری مناسبی برای شرکت و سهامداران داشته باشند، از طریق فضای ایجاد شده به جیب دلالان می‌رود.

در این نامه گفته شده که بسیاری از رانت‌خواران و تاجران از فضای ایجاد شده استفاده کرده و فرصت را برای کسب سود مغتنم شمرده‌اند؛ به این نحو که با خرید محصولات شرکت‌های معدنی و فولادی در بورس کالا و فروش آن در بازار آزاد و یا به‌صورت صادراتی، سود کلانی را شناسایی می‌کنند. سودی که در واقع می‌بایست عاید شرکت تولیدکننده و سهامداران آن‌ها شود، به راحتی به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

این سهامداران همچنین در نامه خود از اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواسته‌اند تا هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح بخشنامه مدنظر اقدامات لازم انجام شود و دولت برای قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌ها در بورس کالا با تولیدکنندگان مشورت کند.

2

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۷
منبع : تسنیم
شناسه مطلب : 19882
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی