استراتژی راه اندازی واحدهای تولیدی راکد و ایجاد اشتغال پایدار
بر اساس اخبار و گزارشات اعلامی، در سال ۱۳۹۹ از بین ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، ۹ هزار و ۲۰۰واحد، معادل حدود ۲۰ درصد از واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور راکد بودند.

به گزارش  چیلان ، بر اساس اخبار و گزارشات اعلامی، در سال ۱۳۹۹ از بین ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، ۹ هزار و ۲۰۰واحد، معادل حدود ۲۰ درصد از واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور راکد بودند.

به مناسبت روز صنعت و معدن، گزارشی وزارت صمت ارائه نمود که اگر اطلاعات ارائه شده در این گزارش را با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم به نتایج با اهمیتی دست خواهیم یافت که می تواند به عنوان یکی از استراتژی های آتی جهت رونق تولید و اشتغال پایدار با حداقل سرمایه گذاری و درکمترین زمان ممکن در نقشه راه توسعه صنعت کشور در دستور کار دولت جدید قرار گیرد.

در این گزارش بیان گردیده که ۱۹۳طرح بزرگ در قالب پویش تولید و تداوم امید با حجم سرمایه گذاری ۱۵۲هزار میلیارد تومان و ایجاد اشتغال ۲۴۲۱۳ نفر، به عبارتی به ازاء هرشغل ۶.۳ میلیارد تومان راه اندازی گردیده اند. از طرفی در همین گزارش نیز عنوان شده، ۱۵۵۷واحد تولیدی راکد با سرمایه گذاری تنها ۴هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان و ایجاد اشتغال جدید به تعداد ۲۵۹۸۸ نفر به چرخه تولید بازگشته اند به عبارتی به ازاء هر شغل جدید ۱۷۷ میلیون تومان سرمایه گذاری جدید صورت پذیرفته است.

اگر دوره ساخت و راه اندازی یک پروژه جدید بزرگ را بین ۳ الی ۵ سال و زمان احیاء یک شرکت راکد را ۳ الی ۶ ماه در نظر بگیریم اهمیت تمرکز دوچندان بر طرحهای راکد جهت توسعه تولید و دستیابی به اشتغال پایدار در کمترین زمان ممکن، دوچندان جلوه خواهد کرد. تمرکز بر راه اندازی طرحهای راکد با کمتر از ۳درصد سرمایه مورد نیاز طرحهای جدید، جذابیت خاصی برای دلسوزان ایجاد اشتغال پایدار خواهد داشت.

راه اندازی طرحهای راکد، استفاده بهینه از منابع بلااستفاده را به همراه داشته، طرحهایی که میلیاردها تومان منابع مالی کشور را در خود بلعیده اند. دارایی هایی که سالها راکد بوده و بخش قابل توجهی از آنها با سرعت در حال فرسودگی و مستهلک شدن می باشند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۹۲۰۰ واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی، متوقف و راکد بوده اند که ۱۵۵۷ واحد از آنها طی سال ۱۴۰۰ با حمایتهای صورت پذیرفته راه اندازی و به چرخه تولید بازگشته اند. با فرض توجیه پذیر بودن مطالعات بازر، فنی، مالی و اقتصادی این طرحها به دلیل داشتن مجوزهای تاسیس، کماکان ۷۶۴۶ طرح دیگر قابلیت راه اندازی خواهند داشت.

به عبارتی اگر نسبت ۴هزار ۶۰۰میلیارد تومان برای راه اندازی ۱۵۵۶ طرح راکد و میزان اشتغال ایجاد شده را به تعداد باقیمانده طرحهای راکد تعمیم دهیم، با ۲۸هزار میلیارد تومان در کمتر از یک سال می توان ۱۲۵هزار شغل پایدار را ایجاد و واحدهای تولیدی راکد باقیمانده را به بهره برداری رساند. به فرض آنکه ۵۰درصد این محاسبات به واقعیت نزدیک باشد، با عملیاتی کردن این استراتژی موفقیتی چشمگیر برای دولت جدید در کمترین زمان به دست خواهد آمد.
مزایای راه اندازی طرحهای راکد:
• توسعه و ارتقاء تولید با کمترین سرمایه گذاری
• اشتغال پایدار با کمترین سرمایه گذاری
• توسعه تولید و ایجاد اشتغال در کمترین زمان ممکن
• جلوگیری از فرسودگی و مستهلک شدن دارایی های ملی
• توقف سود ازدست رفته در سرمایه گذاری ها
• ورود کالا به بازار مصرف داخلی در جهت کاهش قیمت فروش و رضایت مشتری
• جلوگیری از واردات کالاهای مشابه و خروج ارز از کشور
• صادرات محصولات تولیدی و ارزآوری
• وصول مطالبات توسط سازمانهای دولتی و غیر دولتی اعم از بانکها، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، شهرداریها، ادارات و برق، گاز، آب و . . . که منجر به رونق در این سازمانها و ادارت خواهد شد.
• افزایش امید به زندگی، تشکیل خانواده های جدید و نهایتاً افزایش جمعیت
• افزایش سلامت روحی، روانی و جسمی افراد جامعه
• توسعه فرهنگی، اجتماعی و امنیتی
• ارتقاء بهره وری همه جانبه
• و …….

گروه ملی صنعتی فولاد ایران، اولین تولید کننده محصولات فولادی کشور که در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید در حال حاضر با ظرفیت اسمی بالغ بر ۱.۵میلیون تن انواع محصولات نوردی، یکی از شرکتهای بحران زده و راکد سالهای اخیر کشور بود.

این شرکت با اجرای صحیح استراتژی های توسعه ای و با همت و تلاش کلیه مدیران و پرسنل زحمتکش خود و بهره مندی صحیح از ظرفیتهای استانی، ملی و سهامداری خود، طی دو سال گذشته تقریباً با کمترین سرمایه گذاری و سرمایه درگردشی معادل ۲۰ درصد شرکتهای مشابه، کلیه خطوط تولیدی اش را مجدداً راه اندازی نمود، تولید لوله های جریانی زیر ۶ اینچ صنعت نفت و چندین محصول جدید نوردی دیگر را برای اولین بار در کشور و شرکت عملیاتی و با تولید ۴۷۲هزار تن انواع محصولات فولادی در سال ۱۳۹۹، بیش از ۱۱۰درصد افزایش تولید نسبت به سال ۱۳۹۸ و ۳۸۸درصد افزایش تولید نسبت به سال ۱۳۹۷، رکورددار افزایش تولید شرکتهای فولادی در کشور بوده است.

این شرکت پس از سالها رکود نه تنها وضعیت اشتغال بیش از ۲۵۰۰ نفر از پرسنل شریف و زحمتکش خود را در شرایط بسیار دشوار استان خوزستان به حالت پایدار درآورد، بالغ بر ۴۰۰ نفر نیروی جدید را نیز در یکی از محروم ترین نقاط کشور جذب و مشغول به کار نمود. به امید روزی که کلیه واحدهای تولیدی راکد با تدوین و اجرای استراتژی های صحیح، به چرخه تولید بازگردند.

نادر جعفریوسفی
نائب رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران

2

تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۳
شناسه مطلب : 36828
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی