مدیرعامل فولاد خراسان در گفت‌وگو با چیلان: تامین «پایدار» و «کیفی» انرژی و مواد اولیه صنعت فولاد دچار مشکل است
دکتر کسری غفوری، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: تامین «پایدار» و «کیفی» مواد اولیه به ویژه در خصوص کنسانتره سنگ آهن با توجه به محدودیت در ذخایر سنگ‌آهن موجود کشور، لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و معدنی در ابتدای زنجیره تولید و احداث کارخانجات استحصال کنسانتره را ایجاب می‌کند. تأمین پایدار زیرساخت‌های انرژی نیز یکی دیگر از اولویت‌های صنعت فولاد است.

متن کامل گفت و گوی  چیلان  با کسری غفوری مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان از نظر شما می‌گذرد.

بحران قطع برق چه هزینه‌هایی به فولاد خراسان به عنوان بزرگترین فولاساز شرق کشور تحمیل کرد؟

کمبود برق و قطع مکرر و برنامه‌ریزی نشده برق در سه ماهه تابستان سال جاری خسارات جبران ناپذیری به تحقق اهداف و برنامه های تولیدی داشته است. طبیعتا توقفات تولید در همه شرکت‌های معدنی و فولادی، علاوه بر خسارت ناشی از کاهش تولید، خسارت جدی به تجهیزات و ماشین آلات شرکت‌ها وارد می کند.

با توجه به این که دیماند برق این شرکت ۲۴۰ مگاوات ساعت بوده و تنها امکان استفاده ۱۰درصدی از آن فراهم شده، بالتبع ایفای تعهدات شرکت در پاسخگویی به مشتریان داخلی و صادراتی تحت الشعاع قرار گرفت. چنین آسیب‌هایی درکوتاه مدت و درازمدت منجر به خدشه در روابط مشتریان و ایجاد چالش در سهم بازار می شود. عدم تحقق بودجه تعیین شده سالانه و پیامدهای مستقیم کاهش تولید، نظیر دستیابی به اهداف و برنامه ها، تاخیر در اجرای پروژه های توسعه‌ای و زیرساختی، تحقق چشم انداز سازمان را با موانع زیادی مواجه می‌کند.

آیا مشکل تأمین برق بر بازار فولاد هم تاثیر منفی خواهد گذاشت؟

بله، چراکه محدودیت در تامین انرژی، یک ریسک استراتژیک و مخاطره بزرگ بر سر راه تولید صنایع فولادی است که علی¬رغم تمام پیش بینی‌ها و تلاش های صورت گرفته، اثر خود را بر تحقق برنامه های تولیدی نشان داد. مسلما این کاهش تولید که با کاهش عرضه همراه خواهد بود، بالانس نقطه سر به سری عرضه و تقاضا را به سمت افزایش قیمت تغییر داده و خواهد داد.

ارزیابی شما نسبت به تأمین مواد اولیه در رنجیره فولاد کشور چیست؟

تامین «پایدار» و «کیفی» مواد اولیه به ویژه در خصوص کنسانتره سنگ آهن با توجه به محدودیت در ذخایر سنگ‌آهن موجود کشور، لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و معدنی در یکپارچگی افقی به ابتدای زنجیره تولید و احداث کارخانجات استحصال کنسانتره را ایجاب می‌کند. از سویی لزوم نگاه بلندمدت به حوزه اکتشاف را به عنوان راهبردی آینده نگرانه پررنگ‌تر کرده است.

راهکار شما به عنوان یکی از فعالان اقتصادی و صنعتی برای تأمین پایدار زیرساخت‌های انرژی چیست؟

چالش کمبود برق که از سال گذشته نمود یافته و در سال جاری به صورت کاملا مشهود اثرات خود را در حوزه تولید صنایع فولادی نمایان ساخته است، همچنین معضل خشکسالی و کمبود آب به واسطه ناپایداری‌های اقلیمی و نیز عدم تکافوی گاز، چالشی اساسی است. عدم کفایت سرمایه گذاری ها و پروژه های اجرا شده در تامین انرژی و سایر زیرساخت‌های کشور، ضرورت سیاستگذاری¬های کلان و بازنگری در احداث نیروگاه‌های برق و بهره‌گیری از پتانسیل آب های آزاد جنوب و شمال کشور و مطالعات گسترده را در این باره پر رنگ ساخته است. مشارکت صنایع فولادی و معدنی و بهره‌مندی از حمایت های وزارت نیرو، به ویژه درخصوص سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نوین، می تواند در این خصوص بسیار راهگشا باشد.

تأثیر افزایش قیمت برق بر بازار فولاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حامل انرژی برق یکی از اقلام استراتژیک در صنایع فولادی و معدنی است که اثر مستقیم بر قیمت تمام شده محصولات دارد. بهای انرژی توانایی در عرصه بازار رقابتی جهانی این صنعت را متاثر ساخته و می تواند فاکتور مهمی در سهم بازار داخلی و خارجی این صنایع داشته باشد.

مهم ترین موضوع از نظر شما در رابطه با مانع‌زدایی از مسیر تولید در بخش تولید فولادی چیست؟

اصلاح و بهبود در سیاستگذاری های داخلی و بین المللی می تواند شرایط را بسیار امیدوارکننده سازد. گذر از شرایط تحریمی موجود و یکپارچگی در نظام تصمیم‌گیری در حوزه تولید و مصرف داخلی در میان مدت مورد انتظار است؛ گرچه که در بازه سال جاری انتظار تغییرات سریع، خواسته ای خارج از محدوده امکان و غیر واقع بینانه است.

همچنین لازم است به این نکته اشاره کنم که وجود مقررات و چارچوب‌های محدودکننده داخلی چه در حوزه قوانین رگولاتوری و تنظیم بازاری (قیمت‌گذاری‌های دستوری) و چه در خصوص محدودیت‌ها در قوانین صادرات و امکان صادرات توسط تاجرانی که محصول را از بورس کالا خریداری و به عنوان رقیب صادراتی نقش ایفا می کنند، به عنوان یک مخاطره و مساله مطرح است که نیازمند تعیین راهبردها و تدوین راه حل‌های کارشناسی شده، در راستای پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از مسیر صنایع فولادی است.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۸
شناسه مطلب : 38689
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی