مدیرعامل شرکت غلتک‌سازان سپاهان در گفت‌وگو با چیلان شرح داد:مشکلات کارخانجات ذوب القایی/ از تأمین مواد اولیه تا انرژی
محمود ذاکر مدیرعامل شرکت غلتک‌سازان سپاهان اظهار داشت: شرکت غلتک‌سازان سپاهان فعالیت خود را از سال 1388 آغاز کرد. این شرکت هم‌اکنون با ظرفيت توليد ساليانه 20 هزار تن انواع قطعات چدنی و فولادی تا وزن 100 تن و همچنين 200 هزار تن شمش فولادی به روش ريخته‌گری مداوم مشغول فعالیت است.

به گزارش  چیلان ، محمود ذاکر مدیرعامل شرکت غلتک‌سازان سپاهان اظهار داشت: شرکت غلتک‌سازان سپاهان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد. این شرکت هم‌اکنون با ظرفیت تولید سالیانه ۲۰ هزار تن انواع قطعات چدنی و فولادی تا وزن ۱۰۰ تن و همچنین ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی به روش ریخته‌گری مداوم مشغول فعالیت است.

 

مدیرعامل شرکت غلتک‌سازان سپاهان در خصوص معضلات جاری فولادسازان به قطعی برق و مشکلات ناشی از قطعی گاز در زمستان اشاره کرد و بیان داشت: این مشکل کل صنایع فولادی را در بر می‌گیرد و شرکت غلتک‌سازان سپاهان نیز به‌عنوان عضوی از این خانواده درگیر این مشکلات است.

افت نیمی از ظرفیت تولید به دلیل قطع برق

اعمال محدودیت‌ها و قطعی‌های مکرر برق به نحوی ما را دچار مشکل کرد که در فصل تابستان حدود ۵۰ درصد از ظرفیت تولید شرکت غلتک‌سازان سپاهان کاهش یافت که عدد بسیار قابل توجهی است و متاسفانه علیرغم تلاش‌های کارکنان دلسوز شرکت بخش بزرگی از سوددهی شرکت از دست رفت.

ذاکر ادامه داد: در فصل سرما هم بحث محدودیت های مصرف گاز مطرح شده و تبعات آن به شرکت های تولیدکننده آهن اسفنجی هم رسیده، این محدودیت‌ها شامل نیروگاه‌ها و شرکت های تامین‌کننده مواد اولیه فولادسازی نیز می‌شود و متاسفانه بر مشکلات تولید در ادامه سال جاری خواهد افزود.

مشکلات کارخانجات ذوب القایی

وی در خصوص وضعیت شرکت‌های القایی نیز به خبرنگار  چیلان  گفت: متاسفانه شرایط خوبی در صنعت فولاد حاکم نیست. زنجیره تامین مواد اولیه، تولید فولاد و محصولات نهایی این رسته از هم گسیخته و نامتقارن است و این ارکان زمانی می‌توانند به بقای خود ادامه دهند که هر کدام از آنها در موقعیت مطلوبی قرار داشته باشند. در حال حاضر قیمت آهن اسفنجی در وضعیت نامتعادلی نسبت به شمش فولادی به سر می‌برد و قیمت آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه تولید فولاد به صورت کاذب بالا رفته است.

مدیرعامل شرکت غلتک‌سازان سپاهان گفت: در سال گذشته قیمت آهن اسفنجی حدودا ۵۲ تا ۵۵ درصد قیمت پایه شمش فولاد خوزستان بوده ولی هم اکنون به ۷۲ درصد از بهای شمش رسیده است و این افزایش قیمت بر روی قیمت قراضه نیز تاثیر گذاشته و در کنار آن قیمت شمش هم به صورت غیرکارشناسی در بورس کالا کاهش چشمگیری پیدا کرده است. از طرف دیگر متاسفانه قیمت برق برای صنایع فولادی از کیلوواتی ۷۰ تومان در سال ۹۹ به طور متوسط به قیمت ۵۵۰ تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده، این در حالی است که در ساعات پیک مصرف برق این قیمت به ۷۵۰ تومان نیز افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت‌های تصاعدی منجر به آسیب‌های جدی به واحدهای تولیدکننده فولاد شده است.

ذاکر بیان داشت: تولید کنندگان آهن اسفنجی از قانونی نانوشته پیروی می‌کنند که آنها را مجاز می‌کند به ازای هر درصد افزایش MD آهن اسفنجی، قیمت آنرا چندین درصد افزایش دهند و ملاک و معیار تایید افزایش MD نیز خود این تولیدکنندگان هستند. این رویه نادرست، لطمات جبران‌ناپذیری را به تولید شرکت‌های القایی خواهد زد. گویا اخیرا این رویه برچیده شده است و امیدواریم که اگر چنین نشده به عنوان یک مطالبه از سوی صنایع فولادسازی مطرح و نسبت به تجدیدنظر در این خصوص اقدام مقتضی صورت پذیرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده صنعت فولاد خاطرنشان ساخت: با توجه به چشم‌انداز کشور‌های در حال توسعه، اگر ایران هم بخواهد در زمره این کشورها قرار بگیرد، تولید فولاد، نقش کلیدی و تعیین‌کننده در این خصوص خواهد داشت.

ارائه خدمات خاص به صنایع

به گزارش  چیلان ، از سالن‌ها و فضاهای تولیدی شرکت غلتک‌سازان سپاهان می‌توان به سالن ریخته‌گری قطعات سنگین،‌ کوره‌های ذوب، سالن ریخته‌گری پیوسته CCM، ‌سالن عملیات حرارتی، کارگاه مدلسازی، ‌آزمایشگاه‌ها و… اشاره کرد.

وی بیان داشت: شرکت غلتک‌سازان سپاهان به عنوان یک شرکت دانش بنیان با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب، دانش فنی کم‌نظیر و همچنین تجهیزات پیشرفته، با ارائه موفق خدمات خاص به صنایع مختلف داخلی و خارجی توانسته رضایت مشتریان خود را جلب نماید. از محصولات صنایع مختلف می‌توان به پاتیل سرباره و قالب‌های شمش فولادی تک‌باره‌ای (کوکیل و ملحقات) در صنایع فولادسازی، هدوال، چرخ دنده و رینگ در صنایع سیمانی، شیر و پوسته پمپ در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، بدنه توربین گازی، هاب توربین بادی، مین شفت، بلید کریر، اینترمدیت هوزینگ در صنایع نیروگاهی، استند و چوک قفسه ی نورد در صنایع نورد، تجهیزات برج‌های فرایند تولید کربنات سدیم در صنایع شیمیایی، قالب‌های فرم‌دهی بدنه خودرو در صنایع خودروسازی و پالت کار، منتل و تراست رولر در صنایع معدنی اشاره کرد.

صادرات به کشورهای مختلف

ذاکر اظهار داشت: شرکت غلتک‌سازان سپاهان به عنوان یه شرکت صادرات‌محور و دانش‌بنیان موفق به صادرات قطعات به کشور‌هایی نظیر روسیه، بلژیک، اسپانیا، ترکیه، بوسنی و ایتالیا شده است.

مدیرعامل شرکت غلتک‌سازان سپاهان گفت: ما توانستیم با کیفیت خوب محصولات خود ضمن کسب بازار رقابتی، بازارهای جهانی را نیز متقاعد کنیم تا از محصولات ما استفاده کنند امید است رفع تحریم‌ها منجر به برداشته شدن گامی بزرگتر در جهت توسعه صادرات محصولات شرکت غلتک‌سازان سپاهان شود.

وی گفت: ما تنها شرکتی هستیم که هم در تولید قطعات صنعتی و هم در زمینه تولید شمش فعالیت می‌کنیم. شرکت غلتک‌سازان سپاهان به عنوان اولین دارنده گواهینامه استاندارد ملی شمش ایران توانسته با تثبیت کیفیت شمش خود بیش از ۷۰% از تولید خود را به بازارهای کشور‌های همسایه، شرق آسیا و شاخ آفریقا صادر نماید و از نظر ارزآوری به کشور و همچنین جلوگیری از خروج ارز، موثر و کارآمد عمل نماید. از مقاطع شمش‌های تولیدی در شرکت غلتک‌سازان می‌توان به مقاطع ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۲۵، ۱۳۰، ۱۵۰ و ۱۶۰ با گرید‌های ساختمانی نظیر ۵SP  ،۴SP  و۳SP و گرید‌های نیمه آلیاژی نظیر  ۷۰Cr2 اشاره کرد. شایان ذکر است که ظرفیت اسمی تولید شمش ۲۰۰ هزار تن در سال است و با طرح‌های توسعه‌ای که در دست اجرا داریم این ظرفیت را به ۳۲۰ هزار تن در سال آینده خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه تامین اقلام وارداتی و قطعات یدکی مورد نیاز صنعت فولاد مشکلات خاص خود را دارد، افزود: شرکت غلتک‌سازان در حوزه بومی سازی این اقلام گام‌های موثری برداشته است.

چالش‌های حوزه صادرات فولاد

مدیرعامل غلتک‌سازان سپاهان گفت: متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ صنعت فولاد قیمت صادراتی آن است که شوربختانه شرکت‌های صادر کننده مجبور هستند شمش صادراتی را زیر قیمت جهانی بفروشند که این موضوع ناشی از تاثیر منفی سیاست بر قدرت اقتصادی ماست؛ به گونه‌ای که قیمت جهانی هر تن شمش فولادی ۵۸۰ دلار است و این در حالی است که هیچ کدام از تولیدکنندگان داخلی نتوانستند قیمتی بیش از ۵۴۰ دلار به ازای هر تن شمش را معامله کنند.

وی افزود: فاصله ۴۰ دلار به ازای هر تن با قیمت‌های جهانی، مبلغ قابل توجهی است که در شرایط فعلی از دست می‌رود همچنین برگشت ارزش افزوده ناشی از صادرات مشکل دیگری است که صادر کننده را به شدت آزار می دهد و انتظار ما از مسئولین ذی ربط این است که زمینه‌هایی را فراهم نمایند تا تولیدکنندگان داخلی بیش از این آسیب اقتصادی نبینند.

2

تاریخ انتشار : ۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵
شناسه مطلب : 41175
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی