ذوبی ها شرایط ایمنی را جدی تر بگیرند/ ترویج فرهنگ ایمنی در بنگاه های صنعتی ضروری است
حوادث بنگاه های صنعتی از قبیل واحدهای فولادی و معدنی به دلیل عدم وجود فرهنگ ایمنی، هم در بخش مدیریت و هم کارکنان است.

به گزارش  چیلان ، سید بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن بیان این مطلب که حوادث بنگاه های صنعتی ناشی از نبود فرهنگ ایمنی هم در بخش مدیریت و هم کارکنان است گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای ارتقای ایمنی و کم شدن احتمال وقوع حوادث در محیط کار به آن توجه کرد، فرهنگ است. اگر حوادثی را که در محیط‌های صنعتی به وقوع پیوسته مطالعه کنید می‌بینید که فرایند وقوع به‌گونه‌ای نبوده که با خرید و اضافه کردن تجهیزات بتوان از آن اجتناب کرد. مشکل اصلی و اساسی ناشی از فرهنگ کار، ایمنی و رویه‌های کنترلی است که به‌درستی اجرانشده است و بعضاً سهل‌انگارانه به آن نگاه می‌شود. اصل مشکل ما فرهنگی است، چیزی که بین کارگر و کارفرما مشترک است.

وی افزود: درباره وقوع حادثه در فولاد یاسوج هنوز نمی توان اظهار نظر دقیقی داشت اما درمجموع اینگونه حوادث بیشتر در کارخانجات با تکنولوژی القایی در ذوب رخ می دهد. ممکن است چند عامل در وقوع حادثه در چنین کارخانه‌هایی اثر بگذارد. مورد اول نسوز چینی یا تعمیرات نسوز است که به‌طور قطع اختلال در آن به مدیریت و نحوه نظارت بر کار کارخانه بازمی‌گردد. از سوی دیگر، ممکن است علت وقوع حادثه قراضه غیراستاندارد وغیرفرآوری شده‌ای باشد که در کارخانه مورد استفاده قرارگرفته است که ایراد در آن نه به مسئولان کارخانه بلکه به زنجیره تأمین قراضه بازمی‌گردد. ممکن است به دلیل ورود قراضه جنگی، یا قراضه‌ای که در آن آب وجود داشته این انفجار رخ‌داده باشد. به‌هرحال برای تعیین اینکه منشأ اصلی حادثه چه بوده، زود است و تنها می‌توان گفت عوامل مختلف و متفاوتی در آن دخیل بودند. این حادثه، دل‌خراش و ناگوار بود.

احرامیان خاطرنشان کرد: آمارهایی که از حوادث در صنایع فولاد ارائه‌ شده بیشتر مربوط به پرت شدن از ارتفاع یا حوادث معمول حین کار است یعنی حوادث صنعتی به‌طورکلی.

وی با تاکید این نکته که در کارخانه‌ها بزرگ فولاد سیستم ایمنی خوبی مستقر بوده و حوادث در آن کمتر اتفاق افتاده است اظهار داشت: در چند سال اخیر اما با توجه به رشدی که در این بخش داشتیم، کارخانه‌ها خصوصاً ذوبی‌ها بیشتر شده و این دسته از کارخانه‌ها ازنظر فراهم کردن شرایط ایمن در کار، خوب اقدام نکردند.

2

تاریخ انتشار : ۳ خرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۹
منبع : روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران
شناسه مطلب : 12544
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی