مدیرعامل فولاد خراسان به چیلان خبر داد:سرمایه گذاری مشترک فولادسازان ایرانی در زمینه الکترود گرافیتی
ایمیدرو، فولاد مبارکه، شرکت چادرملو و فولاد خراسان سرمایه گذاری مشترک را در زمینه الکترود گرافیتی با پیمانکاری ایریتک در دست انجام دارند. جزئیات این پروژه را از زبان سید حسین احمدی، مدیرعامل فولاد خراسان بخوانید:

سید حسین احمدی، مدیرعامل فولاد خراسان درباره دلایل افزایش قیمت الکترود به « چیلان » گفت: یکی از چالش هایی که امروزه در حوزه فولاد مطرح است و قیمت های فولاد را تحت الشعاع قرار داده، افزایش قیمت های نامتعارف در آیتم هایی مثل الکترود و فرومنگنز است.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد توضیح داد: یکی از دلایل این رشد بی سابقه قیمت ها، به خاطر مشکلات زیست محیطی در چین است. چین به دلیل مسائل زیست محیطی، الزاماتی برای واحدهای الکترود گذاشته تا این واحدها فرایندهای خود را اصلاح نمایند و در نتیجه وقفه هایی درتولید خواهند داشت.

احمدی در ادامه گفت: مشکل دیگر این است که منبع اصلی تامین کننده ماده اولیه تولید الکترود گرافیتی یعنی کک سوزنی، ۵۰ درصد از ظرفیت خط خود را تغییر داده و به سمت تولید محصول دیگری رفته است در نتیجه با کاهش ظرفیتی در ماده اولیه مواجه شدیم.

وی عامل دیگر این بهم خوردن تعادل را افزایش ظرفیت فولاد در برخی نقاط عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش ظرفیت فولاد براساس آمار در برخی نقاط جهان به کمبود الکترود در بازار دامن زده است.

مدیرعامل فولاد خراسان تاکید کرد: کمبود اکترود گرافیتی در ایران به چالش و دغدغه اصلی صنعت فولاد ایران تبدیل شده و برخی فعالان، پایان امسال و برخی نیز سال آینده را سال بهبود شرایط می دانند.

وی عنوان کرد: الکترود گرافیتی در کشورهای خاصی تولید می شود کما اینکه دانش فنی تولید ماده اولیه آن یعنی کک سوزنی که پایه نفتی دارد تنها در دست آمریکا، آلمان و ژاپن است. الکترود از نگاه آمریکا یک کالای دوگانه سوز شناخته می شود و در زمان تحریم به جهت مشکلات تحریم، قادر به تامین الکترود نبودیم اما بعد از توافق هسته ای این معضل تاحدودی رفع شد با این حال با موضوع دیگری مواجهیم چراکه چین و هند که الکترود مورد نیاز ایران را تامین می کردند در تامین خوراک و ماده اولیه (کک سوزنی) برای کارخانه های خود به مشکل خورده اند.

احمدی با اشاره به سرمایه گذاری مشترک ایمیدرو، فولاد مبارکه، شرکت چادرملو و فولاد خراسان در زمینه الکترود گرافیتی خاطرنشان کرد: به تازگی این شرکت ها سرمایه گذاری مشترک ۲۰۰ میلیون یورویی را در زمینه الکترود گرافیتی انجام دادند. پیمانکار این طرح ایریتک است و بخشی از ماشین آلات آن آمده و در مرحله فاینانس و تامین منابع می باشد و امیدواریم با بهبودهایی که بعد از برجام حاصل شده، ظرف یک یا دو سال آینده سایر ماشین آلات نیز تامین گردد و این کارخانه راه اندازی شود.

مدیرعامل فولاد خراسان در پایان تصریح کرد: برای آنکه برخی در فضای فعلی و قیمت های رو به رشد الکترود شتاب زده عمل نکنند، انجمن در نظر دارد مطالعات میدانی را انجام دهد تا آرامش به بازار باز گردد.

2

تاریخ انتشار : ۲ مرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۳
شناسه مطلب : 13566
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی