گزارش چیلان از اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار؛جزئیات جلسه مشترک تولیدکنندگان فولاد با دولت و مجلس
جلسه مهم فولادی ها با دولت و مجلس با حضور مديران كارخانجات بزرگ فولادساز، انجمن توليدكنندگان فولاد و مقامات و مسئولين وزارت صمت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي اصلاح دستورالعمل تنظيم بازار فولاد روز گذشته برگزار شد و یکی از دستاوردهای این جلسه تشکیل ‎كارگروهي شامل سه نفر از نمايندگان مجلس و معاونان معدني و اقتصادي وزارت صمت برای اخذ نظرات و راهكارهاي توليدكنندگان و مصرف كنندگان فولاد جهت اصلاح دستورالعمل تنظيم بازار فولاد را "تا هفته آينده " بود. اخبار واصله حاکی از آن است که گزارش اين كارگروه براي سران سه قوه ارسال خواهد شد. چیلان در گزارشی جزئیات این جلسه را تشریح کرده است:

سبحانی: حتی یک کیلو تولیدات مبارکه را به دلال نمی دهیم

دکتر بهرام سبحانی، مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در جلسه مشترک فولادی ها با دولت و مجلس گفت: دستورالعمل وزارت صمت برای تنظیم بازار فولاد، فلسفه بورس کالا را زیر سوال برده است.

وی افزود: این دستورالعمل مشکلات فنی و اجرایی دارد و تامین مواد اولیه مشتریان فولاد مبارکه مثل خودروسازان، تولیدکنندگان لوازم خانگی و لوله سازان را با مشکل مواجه کرده است.

سبحانی خاطرنشان کرد: دستورالعمل وزارت صمت تنوع محصولات و مشتریان واحدهای فولادی را در نظر نگرفته است.

وی با بیان اینکه با افتخار می گویم فولاد مبارکه بالاتر از ظرفیت اسمی در حال تولید است و یک کیلو محصول تولیدی کارگرانش را به دلال ها نمی دهد! اظهار داشت: به ما می گویند چرا هر زمان و هر مقدار که می گوییم، عرضه نمی کنید؟ چون محصولمان را تا آبان ماه پیش فروش کرده ایم!

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: مشتریان فولاد مبارکه، خودروسازان و لوازم خانگی و لوله سازان و چندین صنعت پایین دستی دیگرند. چرا ٨ میلیون تن تولید فولاد مبارکه را با یک میلیون تن تقاضای لوله و پروفیل تنظیم می کنید و بقیه را نادیده می گیرید؟

وی ادامه داد: در ۵ ماهه امسال نسبت به پارسال ورق تحویلی فولاد مبارکه به صنف لوله و پروفیل ٣۴ درصد افزایش یافته است. محصول تولیدی این ورق کجا رفته است؟ آیا ساخت و ساز افزایش یافته است؟

2 181

خلیفه سلطانی: بازار فولاد با دستورالعمل تنظیم بازار قفل شد/ سایه تعزیرات را از فولاد دور کنیم

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه بسته پیشنهادی انجمن برای اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار فولاد به وزارت صمت ارائه شده گفت: ٧٠ درصد افزایش عرضه فولاد در بورس کالا تا سقف یک میلیون تن را به شرط پذیرش ساز و کار عرضه و تقاضا، اصلاح قیمت پایه، حذف سقف رقابت و پرهیز از رویکرد تعزیراتی متعهد شده ایم.

وی افزود: بازار فولاد با این دستورالعمل قفل شده و کارخانجات نه می توانند بفروشند و نه می توانند بخرند.

خلیفه سلطانی تصریح کرد: به بخش خصوصی فولاد اعتماد کنید و سایه تعزیرات را از فولاد دور کنید تا بازار خودش را تنظیم کند.

کشانی: شارژ کوره با شمش فولاد خوزستان!

محمد کشانی، مدیر عامل فولاد خوزستان یکی دیگر از چهره های حاضر در این جلسه مهم بود که گفت: فولاد خوزستان از یک هفته پیش خرید قراضه را متوقف کرده چون قیمت شمش تولیدی این شرکت به واسطه دستورالعمل وزارت صمت کمتر از قراضه است.

وی افزود: بخشی از شمش تولیدی را مجددا به عنوان قراضه در کوره شارژ می کنیم!

طاهری زاده: منطق وزارت صمت در تعیین ارز ۴۲۰۰ تومان برای فولاد چیست؟

حمیدرضا طاهری زاده، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در بخش دیگری از این جلسه گفت: نرخ ارز برای همه کالاهای غیر اساسی، ارز ثانویه اعلام شده است. حتی برای قطعات یدکی و الکترود هم ارز ۴٢٠٠ تومانی نمی دهند. پس با چه منطقی وزارت صمت بر ارز ۴٢٠٠ تومانی برای فولاد اصرار می کند؟

وی خاطرنشان کرد: بورس کالا یک نهاد مستقل برای ایجاد شفافیت و تعادل عرضه و تقاضا است. چرا بورس کالا دستوری عمل می کند؟

طاهری زاده افزود: چرا مجلس و وزارت صمت صدای سرمایه گذاران بخش خصوصی را نمی شنود؟ کمی به بخش خصوصی هم اعتماد کنید و صدایشان را بشنوید، مطمئن باشید در مدیریت بازار بر اساس عرضه و تقاضا به دولت کمک خواهند کرد.

3 82

سرقینی: دستورالعمل تنظیم بازار کمر قیمت فولاد را شکست

دکتر جعفر سرقینی، معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه گفت: دستورالعمل وزارت صمت برای تنظیم بازار فولاد رانت را می کشد اما متاسفانه هم برخی تولیدکنندگان و هم برخی مصرف کنندگان رانت را دوست دارند و برای همین با دستورالعمل مخالفند.

وی افزود: این دستورالعمل کمر قیمت فولاد را شکسته و به نفع مصرف کنندگان نهایی است.

سرقینی تاکید کرد: از این به بعد فقط دارندگان پروانه های ساختمانی از طریق تعاونی های اتحادیه های آهن فروشان می توانند میلگرد و تیرآهن از بورس کالا بخرند.

یزدی زاده: تداوم اجرای دستورالعمل صمت منوط به اخذ مصوبات قانونی از سران قوا و شورای عالی بورس است

منصور یزدی زاده، مدیر عامل ذوب آهن اصفهان در جلسه فولادی ها با مجلس و دولت گفت: کشور اکنون صادرکننده فولاد است و به زودی جزو ١٠ تولیدکننده بزرگ دنیا می شویم. بنابراین سیاست گذاری ها باید متفاوت از سال های قبل باشد که واردکننده فولاد بوده ایم.

وی اظهار داشت: یک کشور صادرکننده فولاد نباید نگرانی تامین نیاز داخل را داشته باشد.

یزدی زاده افزود: اگر قرار است اجرای دستورالعمل وزارت صمت توسط بورس کالا تداوم یابد، لازم است مصوبات قانونی لازم از سران قوا و شورای عالی بورس اخذ شود.

4 84

فولاد را کوپنی می کنیم!

در این جلسه از جانب دولتی ها مطرح شد: برای تولیدکنندگان فولاد دستورالعمل تنظیم بازار فولاد را ملغی نخواهیم کرد و اگر مقاومت ها در اجرای دستورالعمل ادامه یابد، شاید فولاد کوپنی خواهد شد و هر واحدی که بر اساس دستورالعمل در بورس کالا عرضه نکند، به تعزیرات معرفی می شود!

5 88

احمدی: تنظیم بازار را به تولیدکنندگان و اتحادیه ها سپرده شود

فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز درخصوص این جلسه گفت: هفته‌ آینده نقطه نظرات در کارگروه تشکیل شده در زمینه تنظیم بازار آهن و فولاد جمع‌بندی و به جلسه سران سه‌قوه ارائه می‌شود.

وی افزود: میزان تولید آهن و فولاد کشور بیش از نیاز داخلی است که مازاد آن صادر می‌شود. درنتیجه مقرر شد سیاست‌ها بگونه‌ای تنظیم شود تا بازار داخلی ساماندهی شود و در عین حال به توسعه صادرات کمک شود، همچنین تصمیم‌ گرفته شد تا هفته‌ آینده نقطه نظرات در کارگروه تشکیل شده جمع‌بندی و به جلسه سران سه‌قوه و مسئولان ذی‌ربط در دولت و مجلس ارائه شود تا بازار به ثبات نسبی دست‌پیدا کند.

احمدی خاطرنشان کرد: تنظیم بازار به تولیدکنندگان، شبکه توزیع و اتحادیه‌ها سپرده شود و دولت تنها نظارت کند.

خوروش: قیمت دستوری نه عرضه را زیاد و نه مشکل تقاضای صنایع پایین دستی را حل می کند

احمد خوروش، مدیر عامل فولاد کویر نیز در این جلسه با بیان اینکه به نقاط قوت دستورالعمل وزارت صمت هم باید توجه شود گفت: فروش مواد اولیه فقط به تولیدکنندگان و اعمال مصوبه ضریب ۸۹ درصدی قیمت شمش بر مبنای میلگرد از نقاط قوت این دستورالعمل است.

وی افزود: قیمت باید کف بازار تعیین شود. تا موقعی که اصرار به تعیین قیمت دستوری داریم، نه عرضه ها زیاد می شود و نه مشکل تقاضای صنایع پایین دستی حل می شود.

احرامیان: دستورالعمل تنظیم بازار انجماد قیمتی را به همراه داشت

بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تامین کنندگان فولاد ایران اظهار داشت: کاهش اخیر قیمت فولاد در بازار به دلیل دستورالعمل وزارت صمت نبوده بلکه به دلیل کاهش انتظارات تورمی فعالان بازار و ثبات نسبی شرایط اقتصادی کشور بوده است. البته دستورالعمل وزارتخانه موجب کاهش معاملات شده که انجماد قیمتی را به همراه داشته است!

وی افزود: هر نوع تصمیم گیری در اقتصاد که مبتنی بر دستور و عدم اعتماد به مکانیسم عرضه و تقاضا باشد، قطعا به نفع مصرف کننده نهایی نخواهد بود و محکوم به شکست است. این یک تجربه تاریخی در اقتصاد ایران و دنیا است.

کاوه: بورس کالا، انجمن فولاد و فولادسازان بزرگ مقصر اصلی افزایش قیمت های فولاد!

امیر حسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل نیز در این جلسه تاکید کرد: سال گذشته ۹ میلیون تن فولاد خام شامل ورق و شمش با قیمت ارزان از کشور صادر شده در حالی که ارز حاصل از آن حتی به اندازه پول آب و برق لازم برای تولید این محصولات هم نیست!

وی افزود: ایمیدرو، بورس کالا، انجمن فولاد و فولادسازان بزرگ مقصر اصلی افزایش قیمت فولاد هستند!

2

تاریخ انتشار : ۵ شهریور ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۷
شناسه مطلب : 20544
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی