گزارش خبرنگار چیلان از افتتاح سه طرح صنعتی در فولاد غرب آسیا:فولاد غرب آسیا به دنبال افزایش ظرفیت تا ۸۰۰ هزار تن
پایان هفته دولت و مقارن با عید سعید غدیر، سه طرح صنعتی در شرکت فولاد غرب آسیا با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار قم و برخی دیگر از مقامات کشوری و استانی به‌طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش  چیلان ، مجموعه فولاد غرب آسیا پس از تجربه دو سال رکود، حالا محصولات خود را به اروپا صادر می‌کند.

این شرکت در پایان هفته دولت شاهد افتتاح سه طرح مهم با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار قم و برخی دیگر از مقامات کشوری و استانی بود. نخستین پروژه، تصفیه‌خانه پساب صنعتی بود که این تصفیه‌خانه روزانه ۵۰۰ مترمکعب آب آلوده به انواع اسید و روغن را تصفیه و آن را به آب کشاورزی تبدیل  می‌کند که پنج میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد. همچنین با انجام مطالعات فنی و اقتصادی و تهیه طرح تکمیلی، استفاده مجدد از آب تصفیه شده در چرخه صنعتی در دست اقدام است.

فولاد غرب آسیا همچنین به منظور تولیدات خاص، تصمیم به تولید ورق‌های سرد  گرفت که برای رسیدن به این هدف بزرگ اقدام به تهیه، نصب و راه‌اندازی خط تولید اسلیتینگ با توانایی لبه زنی و برش طولی کلاف با ضخامت ۵/ ۱ تا ۵/ ۵ میلیمترو عرض ۶۵۰ تا ۱۷۰۰ میلیمتر و با تلرانس عرضی کمتر از یک میلیمتر برای مصرف در صنایع خودروسازی، پروفیل‌سازی، بشکه‌سازی، لوازم خانگی و صنایع فولاد نمود. لذا دومین پروژه خط اسلیتینگ با اعتبار ۷ میلیارد تومان و ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال است که برای ۱۲ نفر به‌صورت مستقیم و برای ۲۵ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته است.

پروژه سوم هم خط هیدروژن کارخانه فولاد غرب آسیا بود که هیدروژن مورد نیاز جهت تولید خط عملیات حرارتی شرکت را تامین می‌کند، این طرح ۶۵۰ هزار یورو و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشت. همچنین ۳۰ قطعه اساسی موردنیاز کارخانه فولاد غرب آسیا که به دست مهندسان این کارخانه ساخته شد، با حضور لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به نمایش درآمد و کارخانه فولاد غرب آسیا تا ۸۵ درصد به لحاظ قطعات یدکی از واردات بی‌نیاز شد.

پس از افتتاح پروژه‌های شرکت فولاد غرب آسیا و بازدید لاریجانی از بخش‌های مختلف این شرکت، جشن دستیابی به تولید ۴۰ هزار تن شرکت فولاد غرب آسیا با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

گزارش تصویری افتتاح سه طرح صنعتی در افتتاح سه طرح صنعتی شرکت فولاد غرب آسیا با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی

سلیمانی:  طرح تولید گالوانیزه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد رسید

نادر سلیمانی مدیر عامل شرکت فولاد غرب آسیا در ابتدای این مراسم با اشاره به حمایت مدیران استان قم از شرکت فولاد غرب آسیا اظهار کرد: استاندار قم و مدیر بانک سپه حمایت زیادی از شرکت فولاد غرب داشتند و این حمایت موجب احیای دوباره شرکت فولاد غرب آسیا و رسیدن به ظرفیت کامل این شرکت شد.

وی بیان کرد: تلاش کردیم تا قطعات مورد نیاز بخش‌های مختلف شرکت فولاد غرب آسیا به کمک جوانان و متخصصان در همین شرکت ساخته شود که این امر موجب شده است در صورت بروز مشکل در قطعات واحدهای مختلف، نگرانی از بابت جایگزینی قطعات نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا افزود: هم‌اکنون ظرفیت تولید از ۵۰ هزار تن به ۵۰۰ هزار تن در سال رسیده است و شرکت ۶۰۰ نیرو دارد. شرکت فولاد غرب آسیا دارای بدهی مالیاتی و بدهی معوقه بانکی نیست، به دنبال افزایش ظرفیت شرکت تا ۸۰۰ هزار تن زیر سقف هستیم و در صورت حمایت امکان تحقق این افزایش ظرفیت و جذب ۳۶۰ نیروی دیگر تا دو سال آینده وجود دارد.

سلیمانی با اشاره به طرح تولید فولاد گالوانیزه در شرکت فولاد غرب آسیا اظهار کرد: این طرح با ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار تن در سال، ۳۴۰ نفر اشتغال‌زایی دارد و پیشرفت فیزیکی طرح ۳۰ درصد است.

وی تاکید کرد: با بومی‌سازی قطعات یدکی به میزان ۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی صورت گرفت.

وی ادامه داد: رمز موفقیت طرح احیای شرکت فولاد غرب آسیا حمایت از نیروی انسانی در این شرکت بود. پرداخت به روز حقوق در شرکت انگیزه نیروها برای کار را دو برابر کرد.

زمینه سرمایه گذاری داخلی در چرخه تولید تسهیل شود

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه پساب صنعتی و تولید هیدروژن شرکت فولاد غرب آسیا و جشن دستیابی به تولید ۴۰ هزار تن ظرفیت این شرکت در قم با ابراز خرسندی از وضعیت فعلی کارخانه در رفع مشکلات تولید عنوان کرد: شرکت فولاد غرب آسیا با آشفتگی‌های مالی و نابسامانی‌هایی مواجه بود که به همت مسئولان بویژه مسئولان استانداری، اداره کل صنایع استان قم و شرکت، به مسیر جدیدی برای تولید دست یافت.

علی لاریجانی با بیان اینکه غرب آسیا نمونه ای ازکار سنجیده است که نتیجه داد افزود: تلاش مدیر عامل شرکت و مقامات استانی منجر به رفع موانع و احیا این شرکت شد و امروز شرکت فولاد غرب آسیا بسیاری از گرفتاری‌های مالی را پشت سر گذاشته است.

وی با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاری داخلی در چرخه تولید بیان کرد: باید زمینه سرمایه‌گذاری در ایران را تسهیل کرد تا بتوان به توسعه دست یافت.

لاریجانی بیان کرد: در رابطه با مشکلات اقتصادی کشور باید به سمت جذب سرمایه‌گذاری برویم و بازنگری جدی بر برخی از قوانین در روند تولید صورت گیرد. در شورای سران قوا برخی از قوانین مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: باید سرمایه در گردش کارخانه‌ها افزایش پیدا کند اگر چه در این وضعیت بانک‌ها به داد تولید نمی‌رسند و سود بانکی بالاست دوسال قبل مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت اعلام کردند مشکل بانک‌ها باید حل شود تا بتوان بر چالش‌های فعلی فائق آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی این شرکت در رفع موانع، گزارش‌ها حکایت از تمایل بانک سپه برای سرمایه‌گذاری در این شرکت دارد؛ حمایت بانک‌ها از تولید بخش زیادی از مشکلات را رفع می‌کند. قبل از مذاکرات بانک‌ها از جمله بانک سپه در تحریم به سر می‌برد که پس از مذاکرات هسته‌ای رفع تحریم شد و فضای خوبی برای مراودات بانکی ایجاد شد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت از نظر نیروی انسانی و پرسنل و تامین مواد اولیه و تولید در شرایط خوبی به سر می‌برد؛ البته باید حمایت‌ها نیز تداوم داشته باشد.

لاریجانی اظهار کرد: در شرایط فعلی، با اعتماد به توان داخلی و برنامه‌ریزی منسجم می‌توان به رشد اقتصادی رسید؛ دیدن چرخه تولید و تامین زنجیره نیازها در کشور در این مجموعه لذت‌بخش است و باید با کاهش هزینه‌ها و استفاده از تکنولوژی توانمندی داخلی را اثبات کرد.

وی با اشاره به کیفیت تولیدات شرکت طبق استانداردهای جهانی گفت: خودروسازان داخلی باید به سمت و سوی استفاده از تولیدات داخلی بروند، چرا‌که کیفیت این ورق‌ها مطلوب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان داخلی نباید به سمت واردات بروند؛ با حمایت از تولیدات داخلی می‌توان اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشید.

وی بیان کرد: اگر کشورهای خارجی درصدد ایجاد سختی‌های اقتصادی برای کشورمان هستند باید با هوشیاری و وحدت ملی و پرهیز از درگیری‌های داخلی و خودباوری این سختی‌ها را پشت سر گذاشت.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در کشور ما ظرفیت‌های فراوانی در تولید به ویژه در تامین نیروی متخصص وجود دارد و با این شرایط نباید نگاه ما به واردات باشد.

وی در مورد تلاطم‌ها و نوسان‌های ارزی نیز عنوان کرد: این نوسانات قدرت تصمیم‌گیری در فعالیت‌های اقتصادی را با مشکلاتی همراه ساخته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این وضعیت مجلس اصرار دارد نظام ارزی کشور نمی‌تواند تک‌نرخی باشد و باید تعادل ارزی از سوی خریدار و فروشنده در بازار ایجاد شود.

وی بیان کرد: با توجه به جلساتی که سران قوا داشتند وضعیت بازار و نوسانات ارزی به خوبی در حال رصد است و امیدواریم بتوان مشکلات تولید را در ارتباط با نوسانات ارزی از میان برد.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت شناخت مسیر آینده کشور و ارزیابی مشکلات عنوان کرد: نباید در تصمیماتی که موجب پیشرفت کشور می‌شود تعلل کرد.

 خودروسازان واهمه‌ای در استفاده از تولیدات داخلی نداشته باشند

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در حاشیه بازدید از شرکت فولاد غرب آسیا و افتتاح تصفیه خانه پساب صنعتی و تولید هیدروژن در این مجموعه در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: خودروساز‌ها باید از ورق‌های تولید داخل استفاده کنند و واهمه‌ای در استفاده از تولیدات داخلی نداشته باشند، چرا‌که کیفیت مطلوبی طبق استانداردهای روز در تولید وجود دارد.

لاریجانی افزود: اگر از این قطعات داخلی استفاده شود زنجیره‌های چرخه تولید کشور به هم وصل می‌شود. این شرکت حتی برای پساب هم فکری کرده تا مشکل زیست‌محیطی ایجاد نشود همچنین در اشتغال ظرفیت حضور ۱۵۰ نفر را به وجود آورده است. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:شرکت فولاد غرب آسیا طرح توسعه هم دارد خوشبختانه کار سنجیده‌ای انجام شد و نتیجه داد؛ اینها نمونه‌ای از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: بخش‌هایی که می‌تواند زنجیره تولید کشور را کامل کند منجر به اشتغال و رشد صنعت می‌شود. امروز روحیه کارکنان شرکت خوب است و علاقه دارند پیشرفت کنند. آنها با همت خودشان نشاط دارند.

لاریجانی افزود: امید است بخش‌های داخلی کشور این سبک تولید را مورد توجه قرار دهند و خودروسازان از این ظرفیت استفاده کنند. در جلساتی که برگزار شد حمایت‌هایی از شرکت صورت گرفت این شرکت قابلیت توسعه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد نوسانات ارزی عنوان کرد: نوسان نرخ ارز در تولید تاثیر گذاشته است. شورای سران قوا تصمیماتی را گرفته‌اند و با ایجاد بازار ثانویه ارز ثبات نسبی ایجاد شد. وی تصریح کرد: برای تقویت صنایع تولیدی باید بودجه در گردش باشد و بانک‌ها به کمک تولید بیایند، هر‌چند در ابتدا باید مشکلات بانک‌ها حل شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این ثبات موجب صادرات می‌شود؛ باید برای تولید داخلی سرمایه‌گذاری کنیم و اکنون با توجه به شرایط ارزی کشور اضطرارا این دوره گذار می‌تواند حجم سرمایه‌گذاری داخلی را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: افزایش اشتغال‌زایی با واگذاری پروژه‌های نیمه کاره دولتی به بخش خصوصی امکان‌پذیر است، بی‌شک فشارهای اقتصادی فرصتی برای بازسازی اقتصاد در کشور است. رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح‌های تشویقی منجر به افزایش اشتغال‌زایی و تولید می‌شود. ۱۰ سال معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود نیاز نیست که بلافاصله منابع اولیه را پرداخت کنند، البته منابعی در اختیار تولید قرار می‌گیرد.

وی در مورد قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس کالا افزود: قیمت‌گذاری نباید دستوری باشد و فولاد باید بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و طبق سازوکار بازار ثانویه عرضه شود و اگر مشکلی هست باید حل شود.

تبادل ارزی ۶ میلیارد دلاری بانک سپه در دو سال و نیم اخیر

محمد کاظم چقازردی مدیر عامل بانک سپه در ادامه این مراسم با اشاره به وضعیت نظام بانکی اظهار کرد: اغلب‌بانک‌ها با چالش‌هایی از جمله اضافه برداشت از بانک مرکزی مواجه هستند، اما بانک سپه نه اضافه برداشت از بانک مرکزی و نه بدهی به این بانک دارد و در بانک سپه نیاز به نقدینگی بانک‌های دیگر را برطرف کردیم.

 وی افزود: بانک سپه در دو سال و نیم اخیر ۶ میلیارد دلار تبادل ارزی داشت و در این بانک بیش از ۱۲ میلیارد دلار تامین مالی برای بخش صنعت و معدن از جمله پالایشگاه بیدبلند انجام دادیم، بانک سپه جزو سه بانک برتر در پرداخت تسهیلات در طرح رونق تولید بود.مدیر عامل بانک سپه خاطرنشان کرد: در صورت داشتن طرح توسعه مناسب از سوی شرکت فولاد غرب آسیا و حمایت سهامداران، بانک سپه نیز اقدامات لازم برای حمایت از شرکت را اتجام خواهد داد.

شرکت فولاد غرب آسیا به اهتمام سرمایه‌گذاران خصوصی و با تکیه بر تجربه‌ مدیران ارشد فولاد مبارکه در سال ۱۳۸۳ برای اجرای پروژه نورد ورق سرد به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال با ضخامت نهایی ۱۸/ ۰ تا ۳ میلی‌متر، عرض ۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلی‌متر و وزن هر کلاف ۶ تا ۳۰ تن با استانداردهای بین‌المللی، در زمینی به مساحت ۵۳ هکتار و زیربنای ۴۰ هزار متر مربع در استان قم، ۳۰ کیلومتری شهرستان دلیجان تاسیس شد. عمده‌ محصولات این پروژه در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، پوشش ساختمان‌ها، ورق‌های رنگی، ورق‌های گالوانیزه، قوطی‌سازی برای صنایع بسته‌بندی مانند رنگ روغن‌های صنعتی، کنسروسازی و… مصرف می‌شود.

معماریان، مدیر روابط عمومی فولاد غرب آسیا نیز در این مراسم اظهار داشت: فولاد غرب آسیا توانسته محصولات خود را به ایتالیا صادر ماید.

وی افزود: این شرکت به مسئولیت اجتماعی پایبند است و اجرای پروژه تصفیه خانه پساب نمونه بارزی از اجرای مسئولیت اجتماعی است.

شایان ذکر است، فولاد غرب آسیا حسب تعهد به مسئولیت های اجتماعی ازجمله حفظ محیط زیست و حرکت در مسیر دستیابی به الگوی متعالی صنعت، تصفیه خانه پساب صنعتی را با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریال و ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز به منظور تصفیه پساب های اسیدی، قلیایی و روغنی خطوط تولید با موفقیت راه اندازی نمود تا آب حاصل با استاندارد مصارف کشاورزی در آبیاری فضای سبز سایت با سطح زیر کشت تا ۱۸ هکتار استفاده گردد.

همچنین با انجام مطالعات فنی و اقتصادی طرح تکمیلی به منظور استفاده مجدد از آب تصفیه شده در چرخه صنعتی انجام و در دست اقدام می باشد.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۰
شناسه مطلب : 20682
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی