نادر جعفر یوسفی در گفت‌وگو با چیلان خبر داد:گروه ملی فولاد سال ۱۴۰۰ به سوددهی می‌رسد/ برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون تنی
دکتر نادر جعفریوسفی، مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران در گفتگو با چیلان اظهار داشت: گروه ملی فولاد به‌عنوان قدیمی‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی در کشور، بعد از این که هشت سال با مشکلات بزرگ دست و پنجه نرم می‌کرد و حتی تولید آن به 3 تا 4 درصد ظرفیت اسمی رسید، هم‌اکنون احیا شده و تولید ما سال 1400 به حدود یک میلیون تن خواهد رسید.

مدیر عامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران در مورد تاریخچه و وضعیت این شرکت به خبرنگار  چیلان  گفت: گروه ملی صنعتی فولاد ایران نخستین تولیدکننده محصولات فولادی در کشور است و تأسیس آن به سال ۱۳۴۲ بازمی‌گردد. این شرکت تا سال‌ها، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در کشور بود. اما در سال ۹۰ و ۹۱ با مشکلاتی روبرو شد که این شرکت بزرگ را تقریباً حدود ۸ سال زمین‌گیر کرد.

وی افزود: مشکلات مربوط به نقدینگی و سیاست‌گذاری نحوه اداره شرکت باعث شد تا تولید این شرکت در سال ۹۶ و ۹۷ به حدود ۹۷ هزار تن برسد، در حالی که ظرفیت تولید گروه ملی فولاد ایران، بیش از ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی است.

احیاء قدیمی‌ترین تولیدکننده محصولات فولاد ایران

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران تأکید کرد: خوشبختانه با همکاری تمام پرسنل شرکت و حمایت بانک ملی به‌عنوان سهامدار این شرکت و همچنین همراهی و حمایت مدیران استان خوزستان و وزارت صمت، گروه ملی صنعتی فولاد ایران توانست تمام این دشواری‌ها را پشت سر بگذارد به طوری که در سال ۹۸، تولید ما به ۲۲۵ هزار تن رسید و در سال ۹۹ نیز تاکنون (اواخر بهمن ماه) ۴۱۲ هزار تن تولید داشته‌ایم. میزان فعلی تولید ما در سال ۹۹، بالاترین میزان تولید شرکت از سال ۹۵ به بعد است و تاکنون تولید ما در سال جاری، ۸۳ درصد بیش از کل تولید سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۹۹، تولید گروه ملی فولاد به ۴۵۰ تا ۴۶۰ هزار تن معادل ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت اسمی خواهد رسید. برای مقایسه باید بگویم که در سالیان گذشته، میزان تولید شرکت تا ۳ تا ۴ درصد ظرفیت اسمی نیز پایین آمده بود.

مشکلات موجود و هدف‌گذاری‌ها

نادر جعفریوسفی عنوان کرد: برای سال ۹۹، ما برنامه تولید ۷۵۰ هزار تنی را داشتیم که به دلایل متعددی این برنامه محقق نشد. یکی از این دلایل، مشکلات مربوط به نقدینگی است که تقریباً در حدود یک دهه گذشته شرکت با آن دست و پنجه نرم کرده است. مشکل دیگر، سیاست‌گذاری مربوط به قیمت شمش فولادی است که باعث شده تا بقیه نوردکاران نیز با چالش روبرو شوند. امسال ما به تولید ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت اسمی می‌رسیم اما حتی نوردکارانی که مشکلات ما را نیز نداشته‌اند، زیر ظرفیت کار می‌کنند که برای این موضوع باید تدابیر لازم و مقتضی اندیشیده شود.

برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون تنی در سال ۱۴۰۰

وی خاطرنشان ساخت: برای سال ۱۴۰۰، هدف‌گذاری این است که تولید گروه ملی صنعتی فولاد ایران به یک میلیون تن برسد. شرکت سال‌ها با دشواری روبرو بوده و برای این‌که به روال اصلی بازگردد، قطعاً به زمان احتیاج است. خوشبختانه امروز تمام خطوط تولید گروه ملی فولاد مشغول به کار هستند. خط تولید میلگرد، کلاف، تیرآهن، شمش، لوله مانیسمان و صنایع فلزی ما همه فعال هستند و این بدان معناست که این شرکت یک بار دیگر به حیات بازگشته است.

عبور از نقطه سر به سر و رسیدن به سوددهی

جعفریوسفی در مورد وضعیت سود و زیان این شرکت گفت: با افزایش تولیدی که صورت گرفته و با همت و تلاش تمام کارکنان، در نیمه نخست سال بعد گروه ملی فولاد قطعاً از نقطه سر به سر عبور می‌کند و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به سوددهی خواهیم رسید. بدهی‌های معوق به همراه بدهی‌ به بانک‌ها مبالغ زیادی بود که بیشتر این بدهی‌ها نیز تسویه شده است.

برنامه‌ریزی برای تأمین لوله‌های جریانی موردنیاز صنعت نفت

مدیرعامل گروه مای صنعتی فولاد ایران بیان داشت: گروه ملی فولاد همچنین قصد حضور پرقدرت در صنعت نفت و تامین لوله‌های جریانی صنعت نفت را دارد. ما تأییدیه تولید لوله‌های جریانی زیر ۶ اینچ را از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب دریافت کرده‌ایم که این موفقیت خوبی برای شرکت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دریافت این تأییدیه به دلایل مباحث قیمتی هنوز به قرارداد منجر نشده و متأسفانه بعضی اوقات ما با رقیب خارجی یعنی رقیب چینی مقایسه می‌شویم که سال‌ها حمایت را پشت سر خود داشته است. با این وجود ما ضمن ارتقای کیفیت، آمادگی این را داریم که قیمت را نیز رقابتی کنیم تا بتوانیم حضور فعالی در صنعت نفت کشور داشته باشیم.

وی با ارائه توضیحات بیشتر گفت: ما برای اولین بار بعد از ۵۵ سال توانستیم از ظرفیت واحد لوله‌سازی در جهت تولید لوله‌های جریانیِ صنعت نفت استفاده کنیم و لوله‌های جریانی مورد نیاز صنعت نفت را برای اولین بار داخل کشور تولید کنیم. شرکت‌های دیگر هم در حوزه لوله‌های بالاتر از ۶ اینچ با وزارت نفت قرارداد دارند اما محصول ما استراتژیک است. در بخش لوله جریانی و همین‌طور لوله درون‌چاهی ما به عنوان تنها تولیدکننده کشور آمادگی داریم پاسخگوی نیازهای صنعت نفت باشیم. پیشرفت در این حوزه نیازمند حمایت دوستان در صنعت نفت است و امیدوارم با همکاری وزارت نفت شرایط به نحوی مهیا شود که کشور در این زمینه به خودکفایی کامل برسد.

* این گفت‌وگو در شماره ۹۵ نشریه  چیلان  منتشر شده است.

2

تاریخ انتشار : ۷ فروردین ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۵
شناسه مطلب : 34962
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی