بومی‌سازی اسلاید گیت پاتیل از نوع CS80 برای نخستین بار در کشور
شرکت فولاد خوزستان برای نخستین بار در کشور با بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص خود و همکاری یک شرکت دانش‌بنیان داخلی در قالب انعقاد قرارداد پژوهشی و نوآوری، موفق به بومی‌سازی و ساخت اسلاید گیت نوع CS80 شود. اسلاید گیت از تجهیزات مهم در تولید فولاد است که در زیر پاتیل مذاب نصب می‌شود و وظیفه‌ قطع و وصل جریان مذاب و کنترل میزان مذاب خروجی از پاتیل را بر عهده دارد. به عبارت ساده‌تر، شیر کنترل قطع و وصل جریان مذاب است.

ابراهیم دادرس، مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی در این باره اظهار داشت: اسلاید گیت از تجهیزات مهم در تولید فولاد است که در زیر پاتیل مذاب نصب می شود و وظیفه‌ی  قطع و وصل جریان مذاب و کنترل میزان مذاب خروجی از پاتیل را بر عهده دارد. به عبارت ساده‌تر، شیر کنترل قطع و وصل جریان مذاب است.

وی با اشاره به حساسیت عملکرد این تجهیز گفت: به دلیل بالا بودن فشار هیدرواستاتیک مذاب و دمای بالای آن، عملکرد اسلاید گیت با حساسیت‌ بالایی همراه است، به گونه‌ای که در صورت بی‌دقتی در ساخت و رعایت نکردن درصد خطای ابعادی و کیفیت متالورژیکی مواد بکار رفته، امکان نشت مذاب وجود داشته و می‌تواند فاجعه بار باشد. تا پیش از این، ساخت این تجهیز در انحصار شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بوده و حتی سازنده‌های شرق آسیا در ساخت مدل‌های جدید توفیق قابل توجهی نداشته‌اند.

دادرس در ادامه بیان داشت: در کشور ایران چندین بار برای ساخت این تجهیز در شرکت‌های مختلف اقدام شده و به دلایل مختلف مطلوب نبوده است. خوشبختانه با استفاده از بستر ایجاد شده از سوی مدیریت ارشد شرکت فولاد خوزستان در حمایت از پژوهش و تکنولوژی و کمیته عالی پژوهش و با محوریت واحد تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌ سازی و هم‌افزایی توانمندی‌های فنی و مدیریتی کارکنان تعمیرات و بهره‌بردار مدیریت نسوز در شرکت فولاد خوزستان و شرکت دانش بنیان پایا مواد، موفق به ساخت، تست سرد و گرم و بهره برداری از تجهیز اسلاید گیت تایپ CS80 شدیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت در این پروژه، هماهنگی واحدهای بهره‌بردار، خرید و سازنده با مدیریت تحقیقات، تکنولوژی و بهینه سازی بود، به گونه‌ای که انجام کار در کمتر از ۴ ماه به نتیجه رسید. برای ساخت این قطعه از روش مهندسی معکوس و بر پایه فن‌آوری اَبرِ‌نقاط استفاده شد.‌ ساخت این قطعه حاصل کار گروهی  و توانایی ماشین ابزار سنتی و CNC بود.

مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی ضمن تشکر از مدیرعامل سازمان، کمیته عالی پژوهش، واحدهای بهره بردار، تعمیرات، خرید و کارکنان مدیریت تحقیقات، تکنولوژی و بهینه سازی فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان  در سال ۱۴۰۰ در یک تلاش فراگیر اقدام به برنامه‌ریزی منسجم به منظور اجرای بیش از ۱۰ پروژه پژوهشی – تکنولوژی انحصاری، نموده که برابر برنامه‌ریزی انجام شده و با حمایت مدیریت ارشد سازمان در پایان سال شاهد ساخت تجهیزات خاص، بهینه سازی مواد مصرفی، ساخت کاتالیست‌های ارتقاء یافته و انجام پروژه‌های مهم در بخش ارتقای استانداردهای زیست محیطی و بازیافت به کمک موسسات تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ های معتبر خواهیم بود. این رویه علاوه بر سود و صرفه جویی هزینه، به نتایج ارزنده‌ای در ارتقاء شاخص‌های پژوهشی کشور منجر می‌شود‌.

دادرس در پایان با اشاره به دریافت تندیس زرین نوآوری محصول برتر ایرانی در سال ۱۳۹۹ گفت: این دستاورد با همت کارکنان مجموعه برای شرکت فولاد خوزستان به دست آمد و گام موثری در تقویت ریشه‌های پژوهش خلاق در شرکت به شمار می‌آید.

این گزارش حاکی است، پروژه بومی سازی اسلاید گیت پاتیل از نوع CS80 در شرکت فولاد خوزستان در اوایل دی‌ماه ۱۳۹۹ آغاز و در نخستین روزهای فروردین ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

2

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
شناسه مطلب : 35124
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی