وزیر صنعت در صحن مجلس: ریشه گرانی فولاد افزایش نرخ ارز است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افزایش شدید نرخ ارز باعث گرانی فولاد و سیمان شده است.

به گزارش  چیلان ، علیرضا رزم حسینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی مبنی بر علت افزایش سرسام آور قیمت فولاد و سیمان،گفت: شاهد رشد قیمت ارز طی سال های اخیر هستیم و این اتفاق منجر به افزایش قیمت سیمان و فولاد شده است.

وی بیان کرد: خروج ترامپ از برجام و افزایش تحریم های ایران باعث شد که نرخ ارز چندین برابر افزایش یابد و افزایش نرخ ارز روی قیمت همه کالاها اثر خود را گذاشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بر این اساس ریشه گرانی فولاد و سیمان افزایش نرخ ارز است و بنده در نامه ای به مقامات عالی نظام هم این موضوع را مطرح کردم.

رزم حسینی متذکر شد: بر اساس مصوبه سران قوا در خرداد ۹۷ نزدیک به ۲ هزار و ۲۳۰ ردیف تعرفه ممنوعیت واردات کالا ابلاغ شد و زمانی که بنده مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را پذیرفتم، اعتبار آن مصوبه در حال اتمام بود که بنده دستور دادم که این ممنوعیت واردات همچنان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما همواره به دنبال آن بودیم که از واردات غیرضروری جلوگیری شود، گفت: در سال ۹۸، ۴۴ میلیارد دلار میزان واردات ما بوده اما در سال ۹۹ به ۳۸ میلیارد دلار کاهش یافته و از این ۳۸ میلیارد دلار، صرفا ۲۵ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی مربوط به صنایع کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که تا پایان دولت حتما از واردات کالاهای غیرضروری و لوکس جلوگیری کنیم، چرا که محدودیت واردات کالاهای غیرضروری تاکنون باعث شده که بسیاری از کارخانجات ما خودشان کالاهای اصلی را تولید کنند.

رزم حسینی درباره گرانی سیمان، گفت: در سال گذشته ۱۶۸ میلیون تن در کشور سیمان تولید کردیم که نسبت به سال قبل یعنی سال ۹۸ افزایش چشمگیری داشته است. این در حالی است که ما زمانی بود واردکننده سیمان و فولاد بودیم اما الان سیمان و فولاد را صادر می کنیم.

وی درباره علت گرانی فولاد و سیمان اظهارداشت: هزینه های تولید سیمان و فولاد بسیار افزایش پیدا کرده است به گونه ای که هزینه حمل و نقل ۶۶ درصد، قطعات موردنیاز صنایع فنی ۴۲ درصد و همچنین قیمت برق و دیگر انرژی های موردنیاز برای تولید پنج برابر شده و این مسائل روی قیمت تمام شده سیمان و فولاد اثر خود را گذاشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: البته ما نظارت های خود را برای کنترل بازار فولاد و سیمان به خوبی انجام دادیم به گونه ای که بیش از ۵۰۰ بازرسی در سال گذشته در این زمینه داشتیم و بسیاری از پرونده های تعزیرات در حوزه سیمان و فولاد است که این مسئله افزایش نظارت ها را نشان می دهد.

2

تاریخ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۱
شناسه مطلب : 35673
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی