«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ رویداد هفته/ انتصاب هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، رونمایی از طرح آزادسازی معادن محبوس بود. ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ از طرح آزادسازی ۶۰۰۰ محدوده و معدنِ غیرفعال با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

نگاه  چیلان  به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در  چیلان  آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، رونمایی از طرح آزادسازی معادن محبوس بود. ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ از طرح آزادسازی ۶۰۰۰ محدوده و معدنِ غیرفعال با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. «گزارش ویژه  چیلان » در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، رونمایی از طرح آزادسازی معادن محبوس بود. ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ از طرح آزادسازی ۶۰۰۰ محدوده و معدنِ غیرفعال با حضور وزیر صمت رونمایی شد. در قالب این طرح ملی قرار است مزایده واگذاری محدوده‌ها و معادن محبوس، غیرفعال و راکد در ۳۱ استان کشور از ۳۱ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد برگزار شود.

از حدود ۶ هزار معدن و محدوده، ۳۳۰ محدوده و معدن متروکه، ۱۲۲۶ فقره دارای پروانه بهره‌برداری، ۴۸۰ فقره دارای گواهی کشف، ۱۵۰۰ فقره دارای پروانه اکتشاف و ۲۲۲۱ فقره آماده صدور پروانه اکتشاف است.

بخش بزرگی از پهنه‌های معدنی کشور طی چند دهه اخیر در دست افرادی بوده که هیچ فعالیتی انجام نداده‌اند و در نتیجه، بخش قابل توجهی از ثروت معدنی کشور، زیر خاک محبوس شده است.

مهندس ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چاردملو درباره این طرح گفت: «پیش از این، پهنه‌های معدنی زیادی در کشور واگذار شده بود، بدون این‌که بر روی این پهنه‌ها عملیات خاصی صورت گیرد. مجوزهای اکتشاف و پروانه‌های بهره‌برداری متعددی در کشور، در حال خاک خوردن بوده و این امر به محبوس شدن معادن منجر شده است. طرح وزارت صمت برای آزادسازی معادن محبوس، نکته بسیار مثبتی است که می‌تواند آغازگر تحولی جدید یا حتی انقلابی در بخش معدن کشور باشد».

اجرای طرح آزادسازی معادن محبوس می‌تواند گامی بزرگی در راستای توسعه پایدار و فاصله‌گیری از اقتصاد نفتی باشد. با این طرح، از ثروت ملی حبس‌شده در زیر خاک، در جهت ایجاد مشاغل پایدار، کاهش فقر و توسعه متوازن جغرافیایی در تمام نقاط کشور استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

آزادسازی ۶ هزار محدوده و معدن حبس شده اقدامی شجاعانه بود

مشاهده کنید: آزادسازی معادن محبوس/ آیا شاهد «انقلاب معدنی» خواهیم بود؟

رویداد هفته

در روز ۲۷ اردیبهشت، عملیات ساخت دو طرح مهم صنعتی چادرملو آغاز شد. عملیات اجرایی کارخانه کنسانتره سنگ آهن عصرنوین بهاباد با ظرفیت ۴ میلیون تن و احداث خطوط فرعی ریلی از ایستگاه بهاباد به مجتمع گندله‌سازی این شهرستان که با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان احداث می‌شود، با برگزاری مراسمی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: آغاز عملیات ساخت دو طرح صنعتی مهم چادرملو

انتصاب هفته

در روز ۲۸ اردیبهشت، حسین تقی کهزاد به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت صنعت فولاد شادگان معرفی و جایگزین سعید قاسم‌زاده شد. آیین تکریم سعید قاسم زاده مدیرعامل پیشین و حسین تقی کهزاد مدیرعامل جدید شرکت صنعت فولاد شادگان با حضور محمد نیکوکار قائم مقام مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در امور بهره برداری و توسعه و مهران خرم نیا مدیرعامل شرکت گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان در سالن کنفرانس شرکت صنعت فولاد شادگان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: مدیرعامل جدید فولاد شادگان معرفی شد

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد زنجیره فولاد را در بازار سهام در هفته گذشته باید #کچاد دانست. در هفته گذشته سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بازدهی ۷.۹ درصدی بالاترین رشد قیمت هفتگی را در میان نمادهای زنجیره فولاد به خود اختصاص داد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۹۹، موفق به تحقق سود خالص ۱۵۷۲۹ میلیارد تومانی شد که نسبت به سال ۹۸، رشد قابل توجه ۲۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۳۹۸ هزار و ۲۶۹ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۶۸۷۷ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۴۱۵۳ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

2

تاریخ انتشار : ۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۳
شناسه مطلب : 35764
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی