«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر بد هفته/ خبر خوب هفته/ نامه هفته/ رویداد هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر بد هفته گذشته، کاهش شدید تعرفه واردات ورق گرم و سرد فولادی بی‌توجه به ظرفیت‌های تولیدی کشور بود. در آخرین روزهای کاری دولت روحانی، تصویب‌نامه تغییر تعرفه واردات ورق گرم و سرد فولادی ابلاغ شد که طبق آن، تعرفه واردات طیف قابل توجهی از ورق گرم و سرد از ۲۰، ۱۵ و ۱۰ درصد در سال ۹۹ به ۴ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافت. «گزارش ویژه چیلان» در مورد تحولات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، کاهش شدید تعرفه واردات ورق گرم و سرد فولادی بی‌توجه به ظرفیت‌های تولیدی کشور بود. در آخرین روزهای کاری دولت روحانی، تصویب‌نامه تغییر تعرفه واردات ورق گرم و سرد فولادی ابلاغ شد که طبق آن، تعرفه واردات طیف قابل توجهی از ورق گرم و سرد از ۲۰، ۱۵ و ۱۰ درصد در سال ۹۹ به ۴ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافت.

کشور تنها در حوزه ورق گرم با ضخامت کمتر از ۳ میلی‌متر به واردات نیاز دارد و تنها کاهش تعرفه واردات این حوزه، توجیه اقتصادی دارد و به نفع اقتصاد کشور است. در سایر بخش‌های بازار ورق، کاهش تعرفه واردات باعث وارد ساختن آسیب جدی به تولید داخلی می‌شود.

با تصویب هیئت دولت، تعرفه ورادات ورق سرد با ضخامت ۳ میلی‌متر یا بیشتر از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد، تعرفه واردات ورق سرد ۱ تا ۳ میلی‌متر از ۲۰ درصد به ۴ درصد و تعرفه واردات ورق سرد ۰.۵ تا ۱ میلی‌متر از ۱۵ درصد به ۴ درصد کاهش یافته است. این کاهش تعرفه در شرایطی روی داده که حدود ۲ میلیون تن از ظرفیت تولید ورق سرد کشور خالی است.

دولت در اقدامی عجیب تعرفه واردات ورق‌های API مورد استفاده در صنعت نفت را نیز از ۱۰ درصد به ۴ درصد کاهش داده است. این اقدام در حالی صورت‌گرفته که برخی شرکت‌های فولادی (نظیر فولاد اکسین خوزستان و فولاد مبارکه) سرمایه‌گذاری بالایی روی بومی‌سازی این نوع ورق و تختال API انجام داده‌اند و اجرای پروژه خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک، حاصل بومی‌سازی صورت گرفته در این حوزه بوده است.

تعرفه ورادات ورق گرم با ضخامت بیش از ۳ میلی‌متر نیز با ابلاغیه دولت کاهش یافته است که در این حوزه نیز رویه تعیین تعرفه‌ صورت‌گرفته، غیرکارشناسی است و باعث آسیب به تولیدکنندگان داخلی و اقتصاد کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: کاهش شدید تعرفه واردات انواع ورق گرم و سرد فولادی

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، اضافه شدن ریل ۵۴E1 به سبد تولیدات ریلی شرکت ذوب آهن اصفهان برای بهره‌برداری در متروی تهران و انعقاد اولین قرارداد تولید لوله‌های جریانی بدون درز ۴ اینچ بین گروه ملی صنعتی فولاد ایران و یکی از پیمانکاران صنعت نفت کشور بود.

مهرداد تولائیان معاون بهر برداری ذوب آهن اصفهان در خصوص تولید این محصول ریلی جدید در کشور گفت: پیرو تولیدات ریلی ذوب آهن، از جمله ریل‌های ۶۰E1 و U33 برای خطوط راه آهن، ریل S49 برای متروی بهارستان، ریل R18 برای معادن و ریل زبانه سوزن، ۱۲ مردادماه ریل ۵۴E1 نیز برای مترو کلان شهر تهران تولید شد تا کشور از واردات این نوع ریل بی‌نیاز شود.

همچنین در روز ۱۳ مرداد، مدیر عامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران از انعقاد اولین قرارداد تولید لوله های جریانی بدون درز ۴ اینچ با پیمانکار صنعت نفت که در پروژه انتقال نفت لالی فعال است خبر داد. نادر جعفریوسفی گفت: اولین نمونه این محصول در سال ۱۳۹۹ و تحت نظارت شرکت مناطق نفت خیز جنوب تولید و بعد از تست‌هایی که این شرکت بر روی محصول تولیدی انجام داد مورد تایید این شرکت و صنعت نفت قرار گرفت. قراردادی که با شرکت پترو گوهر فراساحل کیش منعقد کردیم که اولین قرارداد فروش لوله ۴ اینچ توسط یک شرکت تولیدی داخلی در تاریخ صنعت نفت محسوب می‌شود و امیدواریم با تلاش و کوشش مجموعه گروه ملی فولاد شاهد اتفاقات بیشتری در آینده باشیم.

نامه هفته

در هفته گذشته، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزیر صمت برنامه پیشنهادی خود برای تولید در زنجیره فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق را ارائه داد. طبق این برنامه با اختصاص ۲ هزار مگاوات ساعتی که وزارتخانه‌های نیرو و صمت وعده تأمین آن را داده‌اند، تولید ۴۰ درصدی با اشتغال حدود ۹۰ درصدی در زنجیره فولاد برقرار خواهد شد.

برنامه پیشنهادی انجمن فولاد به‌صورت تفصیلی برای تمام شرکت‌های زنجیره فولاد و کلیه استان‌ها تدوین شده و این برنامه به نحوی است که در شرایط اضطراری کمبود برق، خسارات وارده به واحدهای تولیدی و اقتصاد ملی را کاهش می‌دهد، فضا برای ایفای تعهدات ضروری صادراتی شرکت‌ها را فراهم می‌سازد و به تنظیم بازار داخلی فولاد کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: برنامه پیشنهادی انجمن فولاد برای شرایط اضطراری کمبود برق اعلام شد

رویداد هفته

هفته گذشته، با توجه به مشکلات تامین برق کارخانجات زنجیره فولاد و ارائه برنامه تفصیلی و کارشناسی انجمن فولاد برای مدیریت تولید در شرایط اضطراری فعلی، جلسه‌ای بین انجمن فولاد و وزارت نیرو در محل آن وزارتخانه برگزار شد. بهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با  چیلان  در خصوص این جلسه گفت: در جلسه‌ای مشترکی که با دکتر بختیار معاون برنامه‌ریزی وزارت نیرو، دکتر رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و تعداد دیگری از مدیران وزارت نیرو، برق حرارتی و توانیر داشتیم، به طرح دغدغه تأمین برق اعضای انجمن پرداختیم و با تفاهم انجام شده، قرار است از اواخر مرداد ماه، تامین برق کارخانجات زنجیره فولاد به تدریج به حالت عادی بازگردد.

احرامیان گفت: به پیشنهاد معاون وزیر نیرو و با توجه به احتمال بازگشت مجدد محدودیت‌ها تا چند سال آینده، قرار شد کارگروهی متشکل از وزارت نیرو و انجمن فولاد و وزارت صمت برای پیگیری مشکل برق تولیدکنندگان فولاد کشور تشکیل شود این کارگروه به صورت مستمر برنامه‌های کارشناسی و دغدغه‌های مشترک صنایع فولاد و برق را دنبال کند.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد زنجیره فولاد در بازار سهام در هفته گذشته را باید #فخاس دانست. در هفته گذشته سهام شرکت فولاد خراسان با بازدهی ۹.۳ درصدی بالاترین رشد قیمت هفتگی را در میان نمادهای زنجیره فولاد به خود اختصاص داد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۳۶۹ هزار و ۷۶۸ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۷۱۰۶ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه اصفهان در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۴۱۱۹ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به #فولاد مبارکه بود.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۹
شناسه مطلب : 37269
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی