نقطه عطف در پارس فولاد سبزوار در نیمه نخست سال 1400فسبزوار تازه وارد فولادی های بورس
شاید مهم ترین اتفاق نیمه نخست سال جاری برای پارس فولاد سبزوار ، عرضه اولیه بخشی از سهام آن در بورس اوراق بهادار بود. 24 شهریور ماه امسال ۶۰۰ میلیون سهم "فسبزوار" عرضه اولیه شد که حدود 12.7 درصد از کل سهام این شرکت است.

به گزارش  چیلان ، شاید مهم ترین اتفاق نیمه نخست سال جاری برای پارس فولاد سبزوار ، عرضه اولیه بخشی از سهام آن در بورس اوراق بهادار بود. ۲۴ شهریور ماه امسال ۶۰۰ میلیون سهم “فسبزوار” عرضه اولیه شد که حدود ۱۲.۷ درصد از کل سهام این شرکت است. ۸۵ درصد سهام شرکت پارس فولاد سبزوار مربوط به اپال کانی پارس و ۱۵ درصد دیگر مربوط به ایمیدرو است در این عرضه اولیه، ۱۵ درصد از ۸۵ درصد سهم اپال کانی پارس معادل ۶۰۰ میلیون سهم با قیمت پایه ۲۸ هزار و ۴۱۰ ریال عرضه شد. هدف از این اقدام هم سرعت بخشیدن به تکمیل طرح‌های توسعه‌ای این شرکت از محل تامین مالی این تعداد سهام عنوان شده است.

طرح های توسعه در “فسبزوار”

هم اینک دو طرح توسعه ذوب یک میلیون تنی و بریکت یک میلیون و ۶۷۰ هزار تنی از سوی این شرکت در دست اجرا است که بخشی از آن از محل عرضه اولیه یاد شده تامین مالی خواهد شد. بخش دیگری از تامین مالی این طرح ها نیز مربوط به فاینانس چین است که اکنون ۳۴ میلیون یورو پیش پرداخت آن انجام شده است.

همچنین احداث واحد احیاء مستقیم شماره ۲ با قابلیت تولید آهن اسفنجی و بریکت با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال معادل ظرفیت تقریبی یک میلیون و ۶۳۶ هزار و ۸۰۰ تن بریکت گرم در سال جزو طرح‌های توسعه شرکت پارس فولاد سبزوار است که طبق بررسی‌های انجام شده نیاز به حدود ۴ میلیون تن گندله در سال جهت تولید می‌باشد. پروژه مذکور در مرحله مطالعات اولیه و تهیه امکان سنجی است.

تامین ۸۰ درصدی مواد اولیه از طریق راه آهن

پروژه اتصال مجتمع پارس فولاد سبزوار به شبکه ریلی سراسری با هدف استفاده از مزایای خط ریلی، کاهش تردد جاده‌ای و همچنین کاهش هزینه‌های حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت. هدف اولیه، تامین مواد مصرفی واحد احیا مستقیم (گندله) به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال بوده که در حال حاضر از این ظرفیت استفاده می شود و گندله مورد نیاز از مبدا سنگان به مقصد شرکت پارس فولاد سبزوار به صورت روزانه منتقل می‌شود. بدین منظور با تجهیز ایستگاه راه آهن اسفراین و استقرار ماشین آلات، ۸۰ درصد گندله مصرفی از طریق سیستم ریلی تامین شده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده نزدیک ۱۰۰ درصد مواد اولیه از طریق بخش ریلی تامین خواهد شد که موجب حذف تردد جاده ای می‌شود.

طراحی انجام شده به نحوی است که پاسخگوی نیاز تامین گندله در توسعه های آتی به میزان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال نیز خواهد شد (در مجموع ۴ میلیون تن در سال). همچنین امکان ارسال محصول تولیدی آهن اسفنجی نیز از طریق سیستم ریلی وجود دارد و در صورتی که خریدار آن محصول امکان استفاده از این ظرفیت را داشته باشند می توان محصولات خروجی را به وسیله راه‌آهن جابجا کرد.

اتمام دو پروژه توسعه ای تا دی ماه

عملیات پروژه اجرای آنتنی راه‌آهن به صورت دو قرارداد مجزا به مناقصه گذاشته شد و در حال اجرا است. بخش طراحی خط و زیرسازی و ساختمان‌های جنبی با پیشرفت ۹۰ درصد رو به اتمام است. عملیات اجرایی در فاز یک بخش روسازی از ۴ ماه پیش توسط پیمانکار آغاز شده و با پیشرفت ۶۰ درصدی تاکنون، طبق برنامه تا انتهای دی ماه سال جاری این بخش نیز تکمیل خواهد شد.

همچنین با توجه به عدم اجرای جاده های دسترسی مجتمع شامل جاده های دسترسی به WTP، ساختمان توزین، انباشت و برداشت و ساختمان‌های اداری و همچنین عدم اجرای سیستم آب های سطحی و روشنایی در زمان احداث واحدهای احیاء مستقیم، مقرر شد پروژه‌ای با نام احداث جاده های دسترسی در دستور ساخت قرار گیرد. هم اکنون بخش زیرسازی جاده ها به اتمام رسیده و مرحله آسفالت در حال اجرا است و با پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا انتهای آبان ماه به اتمام خواهد رسید.

عمل به مسئولیت های اجتماعی

پروژه حصار کشی مخزن چاه آب شرب شهر حکم آباد در راستای نگاه استراتژیک به مسئولیتهای اجتماعی در منطقه، در دستور کار قرار گرفت. این عملیات در مدت زمان ۱۵۰ روز و با بودجه ای بالغ بر ۴.۵ میلیارد ریال به اتمام رسید.

با توجه به موقعیت مخزن و در معرض سیل قرار داشتن مستحدثات آن، مدیریت امور آب و فاضلاب جوین اقدام به طراحی دیوار و حفاظ اطراف محوطه جهت حفاظت تاسیسات و همچنین دیوار سنگی سیل بند و اجرای گابیون جهت جلوگیری از آب شستگی در محل عبور خط لوله نمود و توسط شرکت پارس فولاد سبزوار به اجرا در آمد.

پایداری در برابر قطعی برق و گاز

در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ هرچند همه تولیدکنندگان زنجیره فولاد با مشکلاتی همچون تداوم کرونا و قطعی‌های پیاپی برق روبرو بودند، اما پارس فولاد سبزوار توانست با حفظ نسبی روند تولید و عرضه اولیه ۶۰۰ میلیون سهام خود برای سرعت بخشیدن به تکمیل طرح‌های توسعه‌ای، گام‌های خوبی بردارد.

بررسی جداول آماری این شرکت حاکی از تولید ۵۶۹ هزار و سه تن آهن اسفنجی از ابتدای دی ماهه ۹۹ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ است. همچنین از ابتدای سال مالی ۱۰ هزار و ۶۸۷ تن بریکت در این شرکت تولید شد.

با این وجود، اعمال محدودیت مصرف گاز در دی و بهمن ۹۹ و محدودیت مصرف برق در تیر و مرداد ۱۴۰۰ و همچنین نوسانات آنالیز گاز (سنگین شدن طبیعی گاز) سبب بروز مشکلات در خط تولید و کاهش ریت تولید گردید. ضمنا محدودیت مصرف برق در زمستان ۹۹، خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ توقف واحد بریکت سازی را نیز به دنبال داشت.

خبری خوش برای سهامداران

سهام پارس فولاد سبزوار سهام ارزنده‌ای برای سرمایه گذاری خواهد بود به طوری که در ۶ ماه نخست سال مالی این شرکت، یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان سود حسابرسی شده ایجاد شده و پیش‌بینی کل سال مالی ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سود است که حداقل سود هر سهم بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد. بر این اساس تعهد مسئولان شرکت این است که ۹۰ درصد این سود بین سهامداران توزیع شود.

2

تاریخ انتشار : ۲ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۱
شناسه مطلب : 39424
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی