رئیس هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان در گفت‌وگو با چیلان تأکید کرد: اقتدار کشور در صنعت فولاد را با چالش انرژی تضعیف نکنیم
دکتر عزیز قنواتی رئیس هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان اظهار داشت: فولاد امیرکبیر کاشان به‌عنوان اولین تولیدکننده ورق گالوانیزه در کشور، اجرای یک طرح‌ توسعه در دو فاز را دنبال می‌کند که در فاز اول تولید ورق سرد به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال و در فاز دوم، تولید ورق گالوانیزه و رنگی است.

به گزارش  چیلان ،به گزارش  چیلان ، قنواتی با ارائه جزئیات بیشتر گفت: این طرح توسعه در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و هیچ مشکلی در اجرای آن نداریم. با بهره‌برداری از این طرح توسعه، برند فولاد امیرکبیر کاشان بیش از پیش تقویت خواهد شد. وی افزود: همان‌طور که می‌دانیم این شرکت محصولاتی با بهترین کیفیت تولید می‌کند و ضمن تامین نیازهای صنایع داخلی به بازارهای جهانی و از جمله اروپا نیز صادرات دارد.

مشکل جدید صنعت فولاد ایران

رئیس هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان گفت: به دست آوردن بازار مستمر و واقعی صادراتی، کار بسیار دشواری است که شرکت‌های فولادی به خوبی این کار را انجام داده‌اند. در حال حاضر، چالش تأمین انرژی و موضوع محدودیت مصرف گاز به مشکل اصلی صنعت فولاد تبدیل شده و حتی ممکن است شرکت‌های فولادی به دلیل کاهش تولید، بازارهای صادراتی را که به دشواری به دست آورده‌اند، از دست بدهند.

قنواتی در مورد اهمیت صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد بعد از صنعت نفت بزرگ‌ترین نقش را در اقتصاد ملی دارد و نباید به اتکاء به آمارهای نادرست، تامین پایدار گاز و برق این صنعت دچار اختلال شود. صنعت فولاد در هر کشوری نقشی اساسی در خودکفایی، ایجاد اشتغال پایدار، رشد اقتصادی و اقتدار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و در تصمیم‌گیری‌ها حتما باید نگاه کارشناسی لحاظ شود.

چالش تأمین گاز و چشم‌انداز تولید فولاد

رئیس هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان عنوان کرد: صنعت فولاد در مسیر دستیابی به چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد قرار دارد و شرکت‌های زنجیره فولاد سال‌ها است که رونق و جهش تولید را با جدیت دنبال می‌کنند و آن را محقق نیز ساخته‌اند. صنعت فولاد به سادگی به جایگاه فعلی خود نرسیده و چالش‌های بسیاری را از سر گذرانده است تا به این نقطه رسیده است.

وی ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌ها در قبال صنعت فولاد باید به جایگاه مهم و استراتژیک این صنعت در اقتصاد کشور دقت شود و نباید اجازه داد تا قطعی گاز و برق شرکت‌های فولادی، به زنجیره فولاد در کشور آسیب وارد کند. صنعت فولاد، صنعتی است که از صفر تا ۱۰۰ مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می‌شود و تکنولوژی آن نیز داخلی است. بسیاری از شرکت‌های فولادی، توانمندی این را دارند که پلنت‌های بزرگی را در کشورهای همجوار احداث کنند و نباید صنعتی با این توانمندی، به دلیل عدم دسترسی پایدار به گاز و برق زمین‌گیر شود.

قنواتی خاطرنشان ساخت: شرکت‌های فولادی در سالیان گذشته با جدیت تمام، جایگاه خوبی در بازارهای صادراتی به دست آورده‌اند و صنعت فولاد، ارزآوری قابل توجهی برای اقتصاد کشور داشته است. فتح بازارهای صادراتی کار ساده‌ای نبوده و حفظ این بازارها را نیز کار ساده‌ای نیست. هم‌اکنون این دغدغه وجود دارد که به دلیل قطعی گاز و برق، شرکت‌های فولادی بازارهای خارجی را به رقبا واگذار کنند. لذا مسئله تأمین انرژی باید کاملاً جدی گرفته شود و برای حل آن، راه‌کارهای عملیاتی درنظر گرفته شود.

ضرورت توجه ویژه به صنعت فولاد

قنواتی تصریح کرد: ما از مسئولین و نهادهای دولتی درخواست داریم که نگاه ویژه‌ای به صنعت فولاد داشته باشند. نباید وضعیتی ایجاد شود که وقتی با چالش انرژی مواجه می‌شویم، به سرعت به سراغ قطع برق و گاز شرکت‌های فولادی برویم و همه محدودیت‌ها را به صنعت فولاد تحمیل کنیم. صنعت فولاد، نیازمند نگاه کارشناسی و توجه ویژه است. تولید فولاد در هر کشوری یکی از مولفه‌های اقتدار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و صنعت فولاد ایران در دهه‌های اخیر، اقتدارآفرینی کرده است. نباید اجازه داد تا این اقتدار با چالش‌های حوزه انرژی تضعیف شود.

رئیس هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان بیان داشت: شرکت‌های فولادی باید تمرکز خود را بر اجرای طرح‌های توسعه، ایجاد مشاغل جدید و تربیت نیروهای نخبه و جانشین‌پروری قرار دهند و فضا باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که این شرکت‌ها نسبت به تأمین پایدار گاز و برق خود، نگرانی و دغدغه نداشته باشند.

گفت‌وگو: محسن بیات احمدی

2

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۳
شناسه مطلب : 41502
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی