اختصاصی چیلان؛اکسین را دریابید! / شرکتی که در خاورمیانه جایگزین ندارد اما دچار بلاتکلیفی است
فولاد اکسین خوزستان پس از حاشیه‌هایی که برای برخی از مدیران سابق آن ایجاد شد، در بلاتکلیفی به سر می‌برد. نباید فراموش کرد که فولاد اکسین یک شرکت ساده تولیدکننده فولادهای ساختمانی نیست که غیاب موقتی آن هم چندان به چشم نیاید. اکسین با تولید محصولات استراتژیک، جایگزینی در داخل کشور ندارد که در فرض غیابِ موقتی آن، رقیبِ جایگزین بتواند خلأ ناشی از عدم حضور فولاد اکسین را پوشش بدهد. برخی از شرکت‌ها یکتا هستند و فولاد اکسین یکی از یکتاهای بخش صنعت در ایران است.

به گزارش  چیلان ، فولاد اکسین خوزستان که یکی از خاص‌ترین شرکت فولادی در کشور است، پس از حاشیه‌هایی که برای برخی از مدیران سابق آن ایجاد شد، در بلاتکلیفی به سر می‌برد و سیاست تولید و طرح‌های توسعه در آن دچار ابهام است.

چرا فولاد اکسین خاص و مهم است؟

فولاد اکسین از این نظر خاص است که تنها تولیدکننده ورق‌های عریض فولادی در خاورمیانه و منطقه مِنا است و یکی از ۱۰ شرکت منحصربه‌فرد در سطح جهان است که توان تولید ورق‌های عریض فولادی تا گرید x80 را دارند.

این شرکت که از توان تولید محصولات استراتژیک برخوردار است، یکی از پیشرفته‌ترین کارخانجات نورد ورق عریض در سطح دنیا، مجهز به واحد عملیات حرارتی را در اختیار دارد و  بلاتکلیفی فعلی در حوزه مدیریت، تولید و توسعه، برازنده شرکتی با این جایگاه ویژه نیست.

خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک، استراتژیک‌ترین پروژه صنعت نفت کشور بود که در شرایط تحریمی اجرا شد. این پروژه، بدون نقش بی‌بدیل فولاد اکسین در تولید ورق‌های API محیط نفت و گاز ترش، قابلیت اجرا نمی‌داشت.

در واقع، فولاد اکسین نه تنها یک دارایی راهبردی برای کشور، بلکه یک سرمایه راهبردی برای کلیت بخش صنعت کشور است و از زنجیره ارزش بالایی برخوردار است.

 ضرورت رفع بلاتکلیفی و تحول در یک شرکت استراتژیک

شرکت فولاد اکسین خوزستان، تکمیل‌کننده زنجیره تأمین صنایع نیازمند به ورق‌های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع دریایی و ماشین‌سازی است.

ضرورت تولید پایدار محصولات استراتژیک صنعت کشور در این شرکت نیازمند این است که حواشی ایجادشده سریعاً رفع شود و با ایجاد تحول مدیریتی، اکسین در مسیر صحیح جهش تولید و اجرای پرقدرت طرح‌های توسعه‌ای قرار گیرد.

یکی از اشکالاتی که در محیط های صنعتی مشاهده می شود، عدم توجه به تحول مدیریتی و بکارگیری چهره های سیاسی به بهانه بومی بودن است که این عارضه گریبانگیر محیط های صنعتی شده است در حالی که فولاد و دیگر صنایع بزرگ، یک محیط کاملاً تخصصی است و نیازمند بکارگیری چهره هایی است که با این فضا آشنایی کاملی داشته باشند.

 فولاد اکسین یک شرکت ساده تولیدکننده فولادهای ساختمانی نیست که غیاب موقتی آن هم چندان به چشم نیاید. اکسین با تولید محصولات استراتژیک، جایگزینی در داخل کشور ندارد که در فرض غیابِ موقتی آن، رقیبِ جایگزین بتواند خلأ ناشی از عدم حضور فولاد اکسین را پوشش بدهد. برخی از شرکت‌ها یکتا هستند و فولاد اکسین یکی از یکتاهای بخش صنعت در ایران است.

 توسعه در اکسین متوقف نشود

رفع بلاتکلیفی فولاد اکسین از جهات دیگری نیز اهمیت دارد. این شرکت، پروژه‌های توسعه‌ای مهمی را در دست اجرا دارد که پیش‌برد این پروژه‌ها نیازمند رفع بلاتلیفی فعلی این شرکت است. یکی از طرح‌های توسعه‌ای مهم فولاد اکسین، طرح فولادسازی این شرکت است. طرح فولادسازی از بدو تأسیس کارخانه نورد ورق عریض، به‌عنوان یک طرح بالادستی در فولاد اکسین مدنظر قرار گرفته بود و حتی در این زمینه در سال ۲۰۰۵ میلادی، قراردادی با شرکت دانیلی ایتالیا نیز منعقد شده بود.

اجرای طرح فولادسازی هم‌اکنون نیز با تأخیر بسیار طولانی مواجه شده است. این طرح، برای تضمین تداوم تولید اکسین و تأمین اسلب مورد نیاز این شرکت اهمیت حیاتی دارد و حیاتی است که هرچه سریعتر این پروژه تکمیل شود.

 عدم توجیه تقسیم سود نقدی ۹۰ درصدی با وجود ضرورت اجرای طرح های توسعه

در حالی که در چشم انداز فولاد اکسین خوزستان، طرح های توسعه مهمی برای اجرا تعریف شده است، اخیراً مجمع عمومی سالیانه این شرکت برگزار شد که مهم‌ترین نکته این مجمع، تقسیم سود نقدی سنگین بود. تقسیم سود نقدی ۹۰ درصدی در شرکتی که باید تمرکز خود را بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای و بهبود چشم‌انداز کسب‌وکار شرکت قرار دهد، چه توجیحی دارد؟

این موضوع ما را متوجه عدم توجه به وظایف سهامداری این شرکت خواهد کرد که در نهایت به دلیل عدم اجرای طرح های توسعه و پایداری تولید و توسعه بازار، خود سهامدارن اصلی نیز متضرر این سیاست تقسیم سود نقدی خواهند بود چرا که اگر این تقسیم سود منجر به افزایش سرمایه شرکت شود، یک حرکت روبه  جلو است ولی در وضعیت فعلی ضرر آن متوجه خود سهامدار است چرا که عدم سرمایه گذاری مجدد به مانعی برای توسعه شرکت تبدیل خواهد بود.

سیاست تقسیم سود نقدی سنگین، برای شرکتی که اولویت آن بنا به نظر کارشناسان و متخصصان، ساماندهی و تسریع در اجرای پروژه فولادسازی است، مناسب ارزیابی نمی‌شود. منابع اکسین باید صرف اجرای طرح‌های توسعه و پایداری تولید شود و این نکته در شرایط فعلی اهمیت اساسی برای این شرکت دارد.

 زنگ هشدار: رقیب نوظهور در منطقه؟

خبرهای رسیده به  چیلان  حاکی از این است که یکی از شرکت‌های منطقه خلیج فارس درصدد این است که یک کارخانه نورد ورق عریض و با مشخصاتی مشابه فولاد اکسین احداث کند.

فولاد اکسین خوزستان تاکنون یک شرکت بی‌رقیب در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است اما این وضعیت ممکن است در آینده نزدیک تغییر کند..

فولاد اکسین باید با عملکرد فعال و هوشمندانه خود در دوران انحصار، با پیش‌برد طرح‌های توسعه و افزایش سهم بازار خود از طریق تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، خود را برای دورانی که ممکن است رقبایی در همسایگی ایران داشته باشد، آماده کند.

2

تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۹
شناسه مطلب : 43017
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی