گفت و گوی اختصاصی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با چیلان:سرکوب قیمت فولاد در شرایط تورم عمومی چه تبعاتی دارد؟ / قیمت فولاد تابعی از فضای تورمی است / قیمت منصفانه در زنجیره آهن و فولاد برچه مبنایی رقم می خورد؟
دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: در شرایطی که تورم عمومی در اقتصاد کشور وجود دارد و بهای اجزای قیمت تمام‌ شده فولاد در کشور از انرژی گرفته تا حقوق و دستمزدها و حمل و نقل، در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، نمی‌توان انتظار داشت، قیمت فولاد ثابت بماند یا کاهشی باشد. در شرایط تورمی، سرکوب قیمت فولاد به ورشکستگی تولیدکنندگان، کاهش تولید و سپس تورم جدید منجر می‌شود.

به گزارش  چیلان ، دکتر سبحانی در واکنش به این نظریه که توسط برخی مطرح می‌شود، مبنی بر این‌که قیمت فولاد باید کاهش یابد، گفت: در مورد قیمت فولاد باید به اجزای قیمت تمام‌شده آن نگاه کرد. برای تولید هر یک تن فولاد به ۱.۵ میلیون تن سنگ آهن نیاز است و ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده فولاد مربوط به مواد اولیه است. از دیگر اجزای قیمت تمام‌شده فولاد می‌توان به حقوق و دستمزد نیروی کار، هزینه حامل‌های انرژی و کرایه حمل بار اشاره کرد.

قیمت تمام‌شده فولاد افزایش یافته است

وی ادامه داد: حقوق و دستمزدها به‌عنوان یکی از اجزای قیمت تمام‌شده فولاد در ابتدای سال، افزایش قابل توجهی داشته است. علاوه بر این نرخ کرایه حمل بار نیز در چند مرحله افزایش داشته است. برای تولید هر یک میلیون تن فولاد، ۴ میلیون تن حمل و نقل صورت می‌گیرد. هزینه برق و گاز نیز در چند مرحله افزایش‌های قابل ملاحظه‌ای داشته و تمام این موارد باعث شده است تا قیمت تمام‌شده فولاد در کشور افزایش یابد.

قیمت فولاد تابعی از فضای تورمی است

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: فضای اقتصاد کشور تورمی است و در بخش‌های مختلف شاهد تورم بالا هستیم. در چنین شرایطی به چه دلیل قیمت فولاد باید ثابت بماند یا کاهشی باشد؟ مگر فولاد می‌تواند جدا از کلیت فضای تورمی اقتصاد کشور باشد؟!

وی افزود: افزایش قیمت فولاد، یک اجحاف نیست، بلکه واقعیتی است که در اقتصاد کشور فعلاً جریان دارد. اگر برخلاف مسیر عامِ تورمی اقتصاد کشور، قیمت فولاد سرکوب یابد، این امر باعث کاهش تولید خواهد شد؛ چرا که تولیدکنندگان نمی‌توانند محصولات خود را زیر قیمت تمام‌شده بفروشند و فروش زیر قیمت تمام‌شده در نهایت به ورشکستی و کاهش تولید منجر می‌شود. تبعات کاهش تولید نیز افزایش بیکاری، کاهش عرضه و افزایش شدید قیمت‌ها در آینده خواهد بود.

ضرورت تشکیل شورای آهن و فولاد چیست؟

دکتر سبحانی خاطرنشان ساخت: زنجیره آهن و فولاد، از سنگ آهن تا محصولات نهایی را دربر می‌گیرد و سه تشکل تخصصی انجمن سنگ آهن، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و انجمن نوردکاران فولادی ایران این زنجیره را پوشش می‌دهند. ضرورت داشت که بین این سه تشکل هماهنگی‌ صورت گیرد تا از طریق این هماهنگی مسائل، چالش‌ها و بحران‌هایی که می‌تواند در زنجیره فولاد به‌وجود آید، حل شود.

وی ادامه داد: اگر هر حلقه از حلقه‌های زنجیره آهن و فولاد با مشکلی روبرو شود، این مشکلی به سرعت به حلقه‌های بالادست و پایین‌دست آن سرایت خواهد کرد و لذا مشکلات زنجیره فولاد باید در سطح کلیت این زنجیره و با هماهنگی تشکل‌های تخصصی حل شود.

دکتر سبحانی افزود: برای ایجاد هماهنگی در زنجیره آهن و فولاد، توسعه متوازن این زنجیره و حل مشکلات آن، تشکل‌های تخصصی این زنجیره تصمیم گرفتند یک تشکل جدید ایجاد کنند. این تشکل جدید، شواری زنجیره آهن و فولاد ایران نام دارد و جنبه مشورتی دارد تا از طریق هماهنگی و مشورت تنگاتنگِ سه تشکل ذکرشده، شاهد وضعیت بهتری در این زنجیره باشیم.

انباشته شدن گندله در واحدها بحران‌زا است

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در زنجیره آهن و فولاد وجود دارد، بحران انباشته شدن گندله در واحدهای تولیدکننده گندله است. بخش کوچکی از این مشکل به عدم توازن در زنجیره آهن و فولاد بازمی‌گردد و بخش بزرگ‌تر آن نیز مربوط به قطعی گاز واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی در زمستان سال گذشته است که با تعطیلی این واحد، مصرف گندله کاهش یافت و با انباشته شدن گندله در حلقه تولیدکننده این فرآورده روبرو شدیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، شاهد بحرانی در حلقه تولید گندله هستیم و این بحران در آینده ممکن است برای سایر حلقه‌های زنجیره آهن و فولاد ایجاد شود. نکته مهم این است که این بحران‌ها و نوسانات باید در سطح کل زنجیره آهن و فولاد و با هماهنگی سه تشکل موجود حل شوند و در این راستا نیز شورای زنجیره آهن و فولاد تشکیل شد.

بین دو بازار باید تفکیک قائل شد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان داشت: یکی از بحث‌های مهمی که در حال حاضر در رابطه با زنجیره آهن و فولاد وجود دارد، بحث بازار است. در موضوع بازار باید بین دو بازار مختلف، تفاوت قائل شد: اول بازار و قیمت بین‌بنگاهی و دوم بازار و قیمت محصولات نهایی است. در مورد قیمت بین‌بنگاهی نیاز به دخالت دولت نیست و نحوه قیمت‌گذاری در این حوزه باید توسط خود تشکل‌ها و با هماهنگی آن‌ها تعیین شود.

دکتر سبحانی تأکید کرد: در واقع خود تشکل‌های زنجیره آهن و فولاد هستند که باید در مورد قیمت مواد مبادله‌شده بین بنگاه‌ها به جمع‌بندی برسند و شیوه قیمت‌گذاری منصفانه در این حوزه را مشخص کنند.

قیمت‌های منصفانه در زنجیره آهن و فولاد بر اساس چه مبنایی باشد؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: مبنای قیمت منصفانه در زنجیره آهن و فولاد، این است که سود تولید هر یک از فرآورده‌های این زنجیره متناسب با سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته برای تولید آن باشد. نمی‌شود حلقه‌ای که به ازای هر یک میلیون تن تولید، سرمایه‌گذاری کمتری در آن صورت گرفته است، سود بیشتری نسبت به حلقه‌ای ببرد که به ازای هر یک میلیون تن، سرمایه‌گذای بیشتری انجام داده است. سود در زنجیره آهن و فولاد باید متناسب با میزان سرمایه‌گذاری باشد و شورای زنجیره آهن و فولاد ایران بر همین اساس می‌تواند در مورد قیمت‌های بین‌بنگاهی در این زنجیره به جمع‌بندی برسد.

2

تاریخ انتشار : ۹ آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۲
شناسه مطلب : 44915
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی