گزارش اختصاصی چیلان از پیامدهای مثبت و منفی قدرتگیری طالبان برای صنعت آهن و فولاد افغانستان ویدئو/ صنعت آهن و فولاد افغانستان پس از طالبان چه شد؟/ تضعیف قاچاق در شرایط انزوای جهانی
اقتصاد افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان منزوی شده و صنعت آهن و فولاد این کشور نیز از پیامدهای منفی این اتفاق در امان نمانده است. با این حال حضور طالبان از شدت قاچاق آهن و فولاد افغانستان کم کرده و این امر به رشد صنعت و ایجاد فرصت‌های شغلی در آن انجامیده است.

به گزارش  چیلان ، پرس‌تی‌وی در گزارشی ویدئویی که اخیرا با موضوع وضعیت صنعت آهن و فولاد افغانستان پس از طالبان منتشر کرده روایت می‌کند که در طول ۲۲ سال جنگ و بی‌ثباتی سیاسی در این کشور نظام اقتصادی آن با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده است؛ فقر، تحریم و قاچاق شماری از این چالش‌ها هستند.

بنا بر این گزارش کارشناسان بر این باورند اِعمال ممنوعیت بر قاچاق آهن از این کشور پس از به قدرت رسیدن طالبان ثمرات خوبی داشته است.

عبدالله نصیر ریشتیا، مدیر انجمن کارخانه‌های ذوب آهن افغانستان است. او در این باره می‌گوید: در حکومت قبلی نیمی از کارخانه‌های ذوب آهن به دلیل فساد گسترده در گمرکات و قاچاق آهن و فولاد بسته شده بودند.

وی می‌افزاید: پس از استقرار طالبان در افغانستان اوضاع سیاسی در کشور تغییر کرد، وضعیت گمرکات بهتر و قاچاق آهن ممنوع شد و این اتفاقات به فعال شدن کارخانه‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری انجامید. علاوه بر این افزایش تولید محصولات فولادی در داخل افغانستان مانع از خروج ارز از کشور می‌شود.

ریشتیا ادامه می‌دهد: اکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار در بخش آهن و فولاد افغانستان سرمایه گذاری و برای ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

انزوای افغانستان در جامعه جهانی

ممنوع شدن قاچاق آهن از افغانستان گام کوچکی است که طالبان برای بازگرداندن ثبات به اقتصاد افغانستان برداشته است با این وجود کارشناسان بر این باورند دولت طالبان باید در ارتباط با جامعه بین‌الملل انعطاف داشته باشد.

عبدالله نصیر ریشتیا در این باره به خبرنگار پرس‌تی‌وی می‌گوید: بدون شک برخورداری از روابط استراتژیک با جهان در عرصه سیاسی و اقتصادی اهمیت فراوانی دارد. امروز افغانستان در تجارت جهانی با مشکلات زیادی روبه‌روست. بانک‌های ما هنوز در فشار تحریم‌های بین المللی هستند، اگر این مشکلات حل شود و دولت کنونی افغانستان وجاهت سیاسی به دست آورد می‌توانیم به سمت رشد اقتصادی حرکت کنیم.

وی می‌افزاید: در افغانستان فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری است اما تنها وقتی سرمایه‌گذاری ممکن می‌شود که مشکلات سیاسی حل شود.

پس از اینکه حاکمیت افغانستان به دست طالبان افتاد، محدودیت‌های زیادی برای زنان در این کشور گزارش شد. این اخبار خشم جهانی را علیه این گروه برانگیخت و سبب شد بسیاری از کشورها در واکنش به این موضوع روابط خود را با افغانستان قطع و تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کنند.

این امور اوضاع را برای مردم افغانستان بدتر می کند.

 

 

برای مطالعه بیشتر خبر حجم قاچاق فولاد از ایران و افغانستان به پاکستان به مرز هشدار رسیده را بخوانید.

2

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۲
شناسه مطلب : 50607
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی