اختصاصی چیلانعرضه مغولستان محرک تقاضای چین شد / رشد ۷۳.۷ درصدی واردات زغال‌ کک به چین / میانگین قیمت به ۱۹۰ دلار افت کرد
افزایش عرضه زغال کک از سوی مغولستان در نیم‌سال نخست سال جاری میلادی، رشد نزدیک به 74 درصدی واردات این ماده را به چین رقم زده، این اتفاق همچنین به کاهش قیمت زغال‌کک در بازارهای جهانی انجامیده است.

به گزارش  چیلان  به نقل از جِی‌ام‌کِی.سنتر در نیم‌سال نخست سال جاری میلادی واردات زغال کک به چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۳.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود و به حجم ۴۵.۲۲ میلیون تن رسید. همچنین میانگین قیمت خرید این ماده خام در این مدت ۱۹۰ دلار در تن برآورد شد که ۳۱.۷ درصد کمتر از میانگین قیمت آن در نیم‌سال نخست سال گذشته میلادی بود.

اصلی‌ترین مبادی وارداتی زغال کک به چین

در شش ماهه نخست امسال مغولستان، روسیه، استرالیا،  کانادا و امریکا اصلی‌ترین عرضه‌کنندگان زغال کک به چین بودند. مغولستان سهمی ۴۹ درصدی  از کل عرضه زغال کک به چین را در این بازه زمانی داشت. روسیه ۲۹ درصد و استرالیا نیز  ۲.۸ درصد از  کل صادرات زغال کک را به چین در اختیار داشتند.

واردات چین در ماه ژوئن ۲۰۲۳

در ماه ششم سال جاری میلادی (ژوئن) حجم واردات زغال کک به چین ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تن بود. این حجم نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۵۵.۴ درصد و  نسبت به ماه پنجم سال جاری (می) ۱۵.۲ درصد رشد داشت.

همچنین متوسط قیمت معاملاتی این کالا در ماه ژوئن ۹.۹ درصد کمتر از ماه می سال جاری و ۳۸.۱ درصد کمتر از ماه ژوئن سال گذشته میلادی بود. زغال کک در ژوئن سال جاری به طور متوسط ۱۶۱ دلار در هر تن معامله شد.

افزایش عرضه مغولستان و کاهش عرضه استرالیا

آنچه رشد نزدیک به ۷۴ درصدی واردات زغال کک به چین را در نیم‌سال نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم زده، افزایش عرضه از سوی مغولستان، روسیه و کانادا در این باره زمانی است. گفتنی است حجم صادرات زغال کک از مبدا استرالیا به مقصد چین در نیم‌سال نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

ترسیم چشم‌انداز کاهش مصرف زغال کک در چین

صنعت فولاد چین چشم‌انداز دستیابی به انتشار صفر کربن را تا سال ۲۰۶۰ میلادی ترسیم کرده، در نتیجه بر آن است مصرف زغال کک را در تولید فولاد در طول هفت سال آینده ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

در سال ۲۰۲۲ میلادی تولید زغال کک در چین به ۶۷۶ میلیون تن رسید و ۶۴ میلیون تن نیز وارد کرد. فولادسازی در چین سهمی ۲۰ درصدی از کل انتشار سالانه کربن در این کشور دارد، این حجم از انتشار به دلیل وابستگی زیاد این صنعت به زغال کک در تولید فولاد در کوره‌های ذوب آهن است.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۴
شناسه مطلب : 52432
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی