چیلان در گفت‌وگو با یک مشاور توسعه کسب و کار و سرمایه‌گذاری در عمان دلایل سرریز سرمایه‌‌ها به این کشور را بررسی می‌کند:چرا عمان منتخب فولادسازان بزرگ جهان برای سرمایه‌گذاری است؟
نشریه چیلان در مصاحبه با عاطفه افشاری، مشاور توسعه کسب و کار و سرمایه‌گذاری در عمان پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در این کشور در حال توسعه را تحلیل و بررسی کرده که چرا در چند سال گذشته شرکت‌های بزرگ معدنی و  فولادی از سراسر جهان عمان را برای سرمایه‌گذاری و پیشبرد پروژه‌های توسعه‌ای خود انتخاب کرده‌اند.

به گزارش  چیلان ، عمان همگام با دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (جی‌سی‌سی) به مسیر توسعه‌یافتگی وارد شده و در چند سال گذشته عملکرد چشمگیری در این عرصه از خود نشان داده است. در همین راستا در چند ماه گذشته شرکت‌های گوناگونی از سراسر جهان با هدف سرمایه‌گذاری در تولید محصولات زنجیره فولاد به ویژه فولاد سبز به عمان وارد شده‌اند، شرکت برزیلی وَله، شرکت کره‌ای پوسکو و شرکت هندی جیندال سه مورد از شرکت‌هایی هستند که با هدف فعالیت در زنجیره فولاد در عمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با این حال جریان توسعه‌یافتگی در عمان تنها به صنعت فولاد محدود نمی‌شود.

ورود سرمایه به این کشور، اتفاقی که در سال‌های گذشته کمرنگ‌تر از امروز بود حاکی از وقوع تغییراتی است که بستری مناسب برای رشد این سرمایه‌ها را فراهم آورده است.

 چیلان  برای بررسی بیشتر این تغییرات و بررسی آنچه جریان سرریز سرمایه‌ها را به عمان رقم زده با عاطفه افشاری، مشاور توسعه کسب و کار و سرمایه‌گذاری در عمان گفت‌وگویی داشته است.

مشروح این مصاحبه در شماره ۱۰۹ نشریه  چیلان  منتشر می‌شود.

گزیده‌هایی از مصاحبه به شرح زیر است:

  • عمان بنا دارد تبدیل به قطب هیدروژن سبز در دنیا شود و با این رویکرد شرکت‌های فولادساز دنیا که به دنبال تولید فولاد سبز و به صفر رساندن انتشار کربن در فرآیند تولید فولاد هستند از این امتیاز استقبال می‌کنند و به سرمایه‌گذاری در عمان روی می‌آورند.
  • عمان بکر است و پتانسیل‌های دست‌نخورده‌ای دارد. برای صادرات کالا از عمان تعرفه صادراتی وضع نشده است. زمین در این کشور ارزان است و یا حتی اگر پروژه‌ای مهم و استراتژیک باشد، دولت سرمایه‌گذار را از پرداخت هزینه برای زمین معاف می‌کند، در نتیجه سرمایه‌گذار می‌تواند در عمان با نیروی کار و برق و سوخت ارزان‌تر از امریکا و اروپا  تولید کند و محصول را بدون پرداخت هیچ تعرفه‌ای به بازارهای قدرتمند جهان مانند امریکا صادر کند. رابطه عمان و امریکا استراتژیک بوده و دارای موافقنامه تجارت آزاد هستند.
  • عمان دغدغه اشتغالزایی برای جمعیت جوان و رو به رشد خود دارد دارد، از آنجایی که اشتغال از محل خام‌فروشی نفت و گاز که تاکنون اصلی‌ترین منبع درآمد عمانی‌ها به شمار می‌آمده است، ایجاد نمی‌شود، در نتیجه این کشور راه توسعه صنعتی و تنوع‌بخشی در تولید ناخالص ملی را پیش گرفته است.
  • با وجود زیرساخت‌های مناسب، معافیت‏‌های مالیاتی، هزینه‏‌های پایین تجارت و موافقنامه‏‌های تجاری با بسیاری از کشورها عمان برای شرکت‌‏های ایرانی می‏‌تواند پایگاه تولید و صادرات باشد.
  • شرکت‌های ایرانی در بخش‌های انرژی و معدن، ساختمان و صنایع تند مصرف (FMCG) از قبیل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی می‏‌توانند در عمان ورود و سرمایه‌‏گذاری کنند. عمان می‌‏تواند قطب تولیدی و بسته‌بندی برای محصولات ایرانی باشد و دسترسی به بازار منطقه، شمال و شرق آفریقا و هند را برای کالاهای ایرانی تسهیل کند.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۵
شناسه مطلب : 52436
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی